Gå til innhold

Trene sykling - hvordan? :)


Anbefalte innlegg

Gjest saya
Skrevet

Jeg har trent en god del spinning, og nå har jeg planer om å ta det litt videre... Men lurer fælt på hvordan jeg bør trene? har planer om å sykle ett par ritt i år (kun for å delta/gjennomføre, har ingen ambisjoner akkurat... :gjeiper: )har noen venner som snakker om grenserittet, lurte på å prøve meg der f.eks. Noen som har tips til hvordan jeg bør legge opp treningen for å klare å gjennomføre noe sånt? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også trent spinning og tatt skrittet videre ut. Meldte meg inn i en sykkelklubb og er med på trening der, veldig alright og ikke sykle alene men det å ha noen som pusher deg og motiverer deg. Og som er i samme bås, ikke noe elite her, en mosjonist med ambisjoner til Birken.

Skrevet

Jeg har trent en god del spinning, og nå har jeg planer om å ta det litt videre... Men lurer fælt på hvordan jeg bør trene? har planer om å sykle ett par ritt i år (kun for å delta/gjennomføre, har ingen ambisjoner akkurat... :gjeiper: )har noen venner som snakker om grenserittet, lurte på å prøve meg der f.eks. Noen som har tips til hvordan jeg bør legge opp treningen for å klare å gjennomføre noe sånt? :sjenert:

Jeg har syklet Grenserittet flere ganger, og det skal da ikke all verdens trening til for å klare å gjennomføre det. Jeg har lest historier om folk som får kramper og så vidt klarer å gjennomføre eller som må bryte, men det er folk som har trent dårlig og som gjerne ikke har lært seg å ta til seg næring underveis.

Grenserittet for i år er fulltegnet, så hvis du ikke har meldt deg på får du heller prøve neste år. Det er ikke like ille som Birkebeinerrittet, som blir fulltegnet på 30 sekunder, men nå i år gikk det på noen uker. Det fins da imidlertid mange andre ritt, sjekk terminlista på www.sykling.no.

I 2004 var det omtrent 32 grader da vi startet i Strømstad. Det ble sagt gjentatte ganger ved start at folk måtte få i seg rikelig med næring. Under slike forhold er det viktig å drikke ofte, og da både sportsdrikk og vann. Hvis du bare drikker vann kan du få for lite salt i kroppen, sportsdrikker inneholder de saltene som skal være i blodet.

Jeg drakk rikelig underveis, men det var ikke nødvendig å fylle flaskene på hver av de tre stasjonene. Hvis man har 0,75 l-flasker så har man 1,5 liter på sykkelen, selv i så varmt vær holder det i fire mil. Jeg tok bare et krus med drikke på den første stasjonen og en banan, så fylte jeg flaskene på den midterste og drakk nok et krus på den siste stasjonen. I lommene på sykkeltrøya bør du ha en banan eller to og et par sportsbarer. Du bør prøve ut både sportsdrikk og sportsbarer på trening og finne ut at ikke magen din reagerer negativt på noen av dem. Spis en sportsbar etter ca. 20 km, så en banan, så en sportsbar osv. Det er viktig å spise selv om du ikke kjenner deg sulten.

Det er selvsagt viktig å ha noen mil i beina på forhånd. Bruk den tiden du trenger til å bygge deg opp til å klare turer på 70-90 km. Har du syklet minst 2-3 turer på 70-90 km i tillegg til alle de kortere turene for å bygge deg opp kan du være rimelig trygg på at du greier det. Det er ikke all verdens vanskelig terreng i Grenserittet, men det er ikke dumt å øve seg på å sykle på litt steinete skogssti.

Det er mange som starter på en gang, og det er den største forskjellen fra når du sykler alene. Til å begynne med defilerer feltet gjennom Strømstad noen kilometer før det kommer til matta der tidtagningen begynner, men det er mange som kjører som idioter her for å komme seg fram i feltet. Dessverre har det også skjedd ulykker som følge av dette, og jeg har sett folk som har blitt fraktet inn i ambulanse før de har kommet dit tidtagningen begynner. Så slipp deg bak i feltet og la idiotene kjøre hverandre i senk.

En annen viktig forskjell er at du må gire ned tidligere enn du er vant til. Fordi det er så mange blir det flaskehalseffekter, særlig når feltet kommer til motbakker, og da bør du ha skifteren foran på lilleskiva før det begynner å gå sakte.

I et ritt som Grenserittet blir det i mye mindre grad til at man sykler i felt enn i et landeveisritt. Du må ha flaks og havne bak/foran noen som liker å sykle omtrent like fort som deg. Husk imidlertid på at du kan og skal sykle fortere enn du har gjort på trening. Man klarer aldri å ta seg like mye ut på trening som i en konkurranse. På den annen side må du ikke ta alt for hardt i, ellers så kommer du til å sprekke så det suser. Litt fortere enn på trening, men gisper du etter luft bak noen som kjører mye fortere enn du vanligvis gjør, bør du heller slippe dem. Kan du ligge bak noen så sparer du opptil 20% luftmotstand, så det er verdt å prøve å få til.

Ellers så bør du låse gaffelen det meste av Grenserittet. Det er bare noen få humpete partier der du bør låse den opp slik at den demper. En dempegaffel stjeler veldig mye energi, særlig på flatene.

Gjest saya
Skrevet

Takk for svar :) Skal vurdere å melde meg inn i en klubb. Vet bare ikke helt om jeg tør - ser de fra sykkelklubben raser rundt på trening - jeg klarer ikke holde det tempoet ennå tror jeg :gjeiper:

Men det er nok veldig lurt. Og litt ekstra pushing hadde nok vært en ide :)

Gjest saya
Skrevet

Takk for grundig svar Lance! Jeg er påmeldt til grenserittet, så det blir det i år. Veldig fint å lese om hvordan du opplevde det! Kjempegode råd, skal ta dem med meg. Det med å sykle bak noen syns jeg er kjempevanskelig - er så redd for å sykle på dem at jeg bare ender med å sitte og bremse. Så skal øve meg på det!

Lurer veldig på hvor lang tid det er realistisk å bruke? Som mosjonist uten all verdens erfaring, men med ok treningsgrunnlag? Godt å høre at du mener det er gjennomførbart i allefall! :)

Tusen takk for gode råd! :)

Skrevet

Takk for grundig svar Lance! Jeg er påmeldt til grenserittet, så det blir det i år. Veldig fint å lese om hvordan du opplevde det! Kjempegode råd, skal ta dem med meg. Det med å sykle bak noen syns jeg er kjempevanskelig - er så redd for å sykle på dem at jeg bare ender med å sitte og bremse. Så skal øve meg på det!

Lurer veldig på hvor lang tid det er realistisk å bruke? Som mosjonist uten all verdens erfaring, men med ok treningsgrunnlag? Godt å høre at du mener det er gjennomførbart i allefall! :)

Tusen takk for gode råd! :)

Det er ikke dumt å melde seg inn i en klubb og være med på treninger, da får du gjerne noen gode råd fra folk som har erfaring. Noen klubber har treninger både for "eliten" og de som ikke sikter så høyt, ta kontakt med klubben der du bor og hør hva slags opplegg de har.

Husk at hvis du sykler sammen med andre kan du ligge i vindskyggen bak dem, og dermed sykle mye raskere enn du vanligvis gjør uten at du anstrenger deg mer. Det er selvsagt konsentrasjonskrevende å ligge bak noen. Du må konstant prøve å se hva som kommer av vei og terreng, slik at du kan tilpasse deg før den foran deg bremser ned/svinger utenom noe etc. Men den som sykler foran skal også gi tegn til dem bak, f. eks. vifte med handa når man må svinge til venstre eller høyre for å unngå en hump. Du må være oppmerksom hele tiden; hvis den foran deg må bremse brått og du ikke rekker å bremse ned tidsnok, så kjør opp på siden av den foran, enten til venstre eller høyre alt ettersom, mens du bremser. Det er veldig sjelden det skjer noe alvorlig, særlig blant folk som har erfaring med å ligge i felt, så det er lurt å sykle noen turer med en klubb og øve seg på det.

Slik du beskriver deg selv vil jeg tippe at du kan komme i mål på en tid mellom fire og fire og en halv time. Rytteren er den viktigste faktoren, men hvor god sykkel du har spiller også en betydelig rolle. Karbonramme framfor aluminiumsramme i Grenserittet vil bety 5-10 minutter forskjell, kanskje enda mer. Låst gaffel versus åpen betyr nok nærmere 15 minutter.

Jeg har også et tips når det gjelder dekk. Jeg synes det er viktigere å være rimelig sikker på å ikke punktere enn å ha lettest mulig dekk med minst mulig rullemotstand. Bruk derfor vanlige slanger, eller kanskje litt ekstra punkteringssikre slanger hvis butikken har det, ikke lettvarianten. På dekkfronten sverger jeg til Hutchinson Python, jeg har aldri hatt en punktering med dem, hverken på trening eller i konkurranse. Det fins sikkert andre bra dekk, men jeg har ihvertfall bare god erfaring med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...