Gå til innhold

De som ikke klarer skifte dekk selv -

Carrot

Anbefalte innlegg

Nei, jeg skifter ikke dekk. Og det er fordi jeg ikke gidder . Jeg har dekkene på dekkhotell og de skifter dem vår og høst .

Men jeg kommer ikke til å gi fra meg lappen altså .

Same, same.

Og køane for no å få skifta frå piggdekk kjem av dårleg planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan skifte dekk, og gjør det selv.

Mener at ALLE som har lappen burde kunne skifte dekk, fylle på spylerveske og peile olje, sjekke lys, skifte lys(vet at dette ikke alltid er mulig på nyere biler), sjekke bremser.

Tror ikke så mangen egentlig tenker over hvilket ansvar de har når de eier og kjører bil.

Eier av bile forplikter seg til å sørge for at bilen er i forskriftmessig stand til å kunne ferdes på veiene.

Fører av bilen skal sørge for at den er i god stand til å ferdes på veien FØR du setter deg bak rattet.

det er sikkert flere her inne som har sett biler som ikke burde ferdes på veien. (lys som ikke fungerer, biler som triller ned bakker fordi håndbrekken ikke virker, folk som kjører med slitte dekk og feile dekk i forhold til årstid, og får dermed lengre bremselengder enn nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann (faktisk) sto i veikanten en dag og hadde varsellys på, så vi stanset da - jentungen og jeg og lurte på om han trengte hjelp... Han hadde flatt dekk - men kunne ikke skjønne at bilen var så "problematisk" å kjøre for han hadde da vitterlig kjøpt dekk som hadde "RFT dekk" og det var jo ikke noe problem i går når han hadde punktert!!!!

RFT er forøvrig Run-Flat Tyres;

fordelen med RFT-dekk er att man beholder kontrollen over kjøretøyet selv om lufttrykket plutselig skulle falle, slik at du kan fortsette å kjøre.

forklaring

dog er det jo ikke meningen at man skal FORTSETTE kjøre i det uendelige med det heller!!!

:fnise:

Men poenget var altså at han ikke ville skifte fordi reservehjulet var så lite!!!

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fortvilet BMW-eier? Uansett, RFT-dekk holder et stykke faktisk, så lenge man holder lav fart. Jeg har selv sett folk komme kjørende på punkterte RFT-dekk, og det har faktisk ikke vært skade på felgen eller noe. Litt imponerende selv om dekkene i seg selv er dårlige; lite komfort, dårlige egenskaper og mye støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke BMW faktisk :skratte: jeg har RFT dekk selv jeg, og vet det funker fett :gjeiper: men jeg skjønte jo fort at noe var galt da og fikk det fikset... Det vil si, JEG satte på reservehjulet, det lille pinglete og fikk det andre til verksted :sjenert:

la meg legge til at jeg ikek skjønner hvor du har fra at det er dårlige dekk???

Mine vinterdekk for eksempel var blandt de beste i testene 2010/2011, ikke støyet de og var rimelig grei på det meste i grunnen..

Samme med sommerdekkene jeg la om til - i tillegg har jeg lavprofil på både sommer og vinterhjul :gjeiper:

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de har kommet seg, men de jeg har snakket med er ikke spesielt fornøyde med dem. Jeg hadde en kunde som ville bytte ut RFT-dekk som ikke var halvslitte engang, nettopp på grunn av støy og komfort. De harde sidene i dekket gjorde visst bilen fryktelig hard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er blant dem som betaler andre for å skifte dekk. Og idag betalte jeg en for å vise meg hvordan og å fylle på olje for meg. For noen måneder siden betalte jeg samme mann for å skifte lyspære for meg.

Har også ringt naf et par ganger for veihjelp, og har alltid fått det innen rimelig tid, samme hvor grisegrent strøk jeg har befunnet meg i.

Jeg ser ikke hva som er galt med det? Jeg skjønner det med å kunne kjøre trygt osv, men når jeg klarer å kjøre trygt i travle storbysentrum, så mener jeg at jeg kan kjøre. Og flere ting har skjedd med bilene jeg har kjørt, og jeg likevel klart å manøvrere meg trygt hjem/til verksted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke akkurat å være Einstein for å skifte HJUL ;) selv, men jeg synes det er en stor trygghet i å vite at det blir strammet hardt nok.

Det er heller ikke alltid like enkelt å få løs alle mutterne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fordel å kunne skifte dekk, men man klarer seg fint uten. Det hadde selvfølgelig vært greit om det å skifte dekk er en del av kjøreopplæringen, men nå har man jo verksteder som kan gjøre det for deg for en billig penge. Når man ikke er så flink til praktiske ting, så skjønner jeg at man velger å betale andre for å skifte dekk.

Her er det samboeren som skifter, noe jeg synes er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Enig med de som sier at man absolutt bør kunne det, selv om man heller kjøper seg ut av det til normalt. Hjulskifte, oljepeiling, spylerveske, bremsetest og så videre burde alle som har lappen kunne. Det er jo meningen man skal kunne det og, man kan jo bli spurt om det på oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har førerkort på bil men har ikke bil selv og kjører veldig sjeldent. Når jeg først kjører så kjører jeg bare til nærbutikken osv. Men jeg har lyst å lære å bytte dekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med deg TS!

Og de som ikke har pedagogisk utdanning burde ikke få barn.

De som ikke kan legge membran/panel/gulv/flis/sette inn vinduer osv. burde ikke få ha rett til å ha hus.

Lista kan bli lang dersom man ikke skal ha rett til å eie/ha ting man ikke kan ALT om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skifter dekk selv. Liker det jeg, men synes at det er greit at det finnes mulighet for å kjøpe tjenesten. Det er ikke alle som er så heldig at de kan gjøre det selv.

Synes ikke om man skifter dekk selv eller ikke har noe med om man skal ha lappen å gjøre, men hvis man velger å kjøre på dårlige dekk, vinterdekk på sommeren, eller sommerdekk på vinteren (spesielt de som kjører på sommerdekk om vinteren), ja da kunne man godt vurdert om de skulle ha lappen. De skjønner tydeligvis ikke de konsekvensene det kan få å kjøre på feil type dekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

I ungdommen, da jeg hadde lite penger og små biler skiftet jeg alltid dekk selv.

Nå er jeg veldig glad for dekkhotell og hadde uten problemer ringt NAF veihjelp om jeg hadde punktert.

Har hatt lappen i 29 år og aldri krasjet - så skulle jeg liksom ikke fått beholdt lappen fordi jeg ikke tar på å skifte dekk på den store bilen min?

Jeg fyller drivstoff, spylevæske og vasker bilen ... Når jeg skal skifte lyspærer så kjører jeg til merkeverstedet. Sist tok de 120 kroner for å gjøre det - inkludert pæren. Vindusviskere skifter sønnen min, og han peiler oljen for meg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pantherinae

Nå har jeg ikke bil, men da jeg hadde skiftet jeg ikke hjulene selv. Jeg kunne fint klare det, men ville nok brukt en del tid og knotet en del, så da overlot jeg det likesågodt til min bror som gjorde det unna på null komma niks. Det er jo egentlig ikke vanskelig, det eneste jeg har opplevd som vanskelig er hvis noe sitter for hardt fast til at jeg klarer å løsne det selv. Fylle spylervæske og olje er vel relativt selvforklarende om man tar en kikk ned i motoren? På min var ihvertfall hullet til å fylle olje i merket med oljekanne, spylervæsketanken med vindusviskersymbolet. Samme med oljepeiling, er jo bare å dra ut pinnen, tørke av, dyppe og se at nivået ligger inennfor det avmerkede området? Mulig jeg bare hadde en veldig idiotsikker bil, men synes ihvertfall disse tingene var enkle. :gjeiper:

Bremsetest ble gjort i forbindelse med hjulskift, er dette noe man burde gjøre ofte egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes dekkhotell - og verksteder :fnise: .

Men i de første 10 årene av min karriere som bilfører så byttet jeg alltid hjulene selv, så jeg kan, men etter at jeg fikk økonomi til det så lar jeg med glede andre gjøre jobben. Særlig nå når dekkene "bor" på hotell utenom sesongen.

Etterfylling av kjølevæske, spylervæske og om nødvendig bremsevæske fikser jeg så klart selv. Og jeg kan peile olje uten problem. På min forrige bil kunne jeg til og med bytte lyspærer selv, men på min nåværende så er det for plundrete - særlig ettersom jeg har en hånd som ikke fungerer optimalt til mekking etter en skade. Men siden merkeverkstedet bytter pære på noen minutter og bare tar betalt for pæren, så får de med glede gjøre den jobben :) .

Poenget er jo at man skal sørge for at bilen er i forskriftsmessig stand, ikke at man på død og liv skal gjøre alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke skifte hjul. Jeg vet rett og slett ikke hvordan man gjør det. Jeg har hatt førerkort i 9 år, men har ikke bil og har heller aldri hatt det. Dermed har jeg aldri vært i en situasjon hvor jeg har måttet skifte hjul og har aldri lært det.

Synes det blir litt drøyt å påstå at slike som meg ikke burde ha hatt lappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som kun klarer å skifte dekk i teorien?

Finnes det noen som ikke klarer å sku ut og inn en mutter i teorien? Eventuelt en bolt...

For et komplett hjulskift varierer det fra 16 til 30 bolter/muttere vanligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...