Carrot Skrevet 2. mai 2011 #1 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Ikke alle klarer skifte dekk selv, noen orker ikke, andre gir faen og kjører med "helårsdekk" som de sier (piggfrie vinterdekk) på tross av at det advares mot at dette ikke er gode dekk på sommerstid... Noen går så langt som å si at om man ikke kan skifte dekk bør man ikke ha førerkort.. Hva mener du? Er dekkskifte direkte linket til evnen man har for å føre en bil?? Fra i dag får man 750 kr i bot pr dekk om man har piggdekk - altså 3000 kroner, det er enkelte steder ventelister opptil en uke.. Er man for sent ute eller har man planlagt for dårlig når man står der? Og er det ikke litt som når den første frosten / snøen kommer "overraskende" på en hvert eneste år?? Er dekkskift noe du gjør selv? Hvorfor / hvorfor ikke? Legger til; jeg skifter dekk selv, har alltid gjort det - men mener ikke dekkskifte har noe med hvorvidt man kan ha lappen eller ikke - men syns en slik holdning er noe ovenfra og ned uten forståelse for hvor tungt et dekkskifte er for enkelte som for eksempel sliter med ryggen... Samtidig som jeg nok tror mange ikke skifter av ren latskap.. Endret 2. mai 2011 av Carrot 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. mai 2011 #2 Del Skrevet 2. mai 2011 Sånn er det da med alle ting i samfunnet. Noen fikser alt selv, og andre kjøper seg tjenester av div. grunner. Hvis alle kunne fikse f.eks. motor og dekk selv, hadde ikke bil-reparatørene hatt noen jobb. Syns det er helt greit å ha valget jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 2. mai 2011 #3 Del Skrevet 2. mai 2011 Nei, jeg skifter ikke dekk. Og det er fordi jeg ikke gidder . Jeg har dekkene på dekkhotell og de skifter dem vår og høst . Men jeg kommer ikke til å gi fra meg lappen altså . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva81 Skrevet 2. mai 2011 #4 Del Skrevet 2. mai 2011 Ja, jeg skifter dekk selv. Så lenge jeg klarer å få opp muttrene selv. Gjør jeg ikke det, spør jeg om hjelp. Men har skiftet selv flere ganger Til vinteren må jeg sikkert få lagt om hos Vianor, Dekk1 eller hos en kompis siden jeg ikke har lapper som forteller meg hvor hjulene skal stå i forhold til venstre, høyre, fram og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 2. mai 2011 #5 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg kan skifte dekk om jeg vil; men vil jeg gjøre det på fire biler? Not... Min samboer har i mange år vært plaget med prolaps i ryggen, og kan ganske enkelt ikke skifte dekk, da er han helt ødelagt etterpå. Min far ( pensjonist og hofteoperert) får det heller ikke til,selv om han gjerne vil. Da er det meg igjen da; med husets fire biler.Tror ikke det, nei...... To av bilene er allerede skiftet på, de to andre "har time" i dag. Gjør unna EU-kontroll med det samme også. Men vi har bestilt i god tid da ( og har drøyd dekkskifte på to av bilene så lenge som mulig nettopp for å ha vinterdekk når vi skal på hytta nå på våren). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 2. mai 2011 #6 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg skifter ikke dekk selv, rett og slett fordi jeg har vært heldig å "slippe unna" ved at pappa eller samboeren min har gjort det. Dette betyr ikke at jeg ikke hadde lært meg det om jeg kom i en situasjon hvor jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg. Og apropos å ikke kunne være i stand til å ha sertifikat. Etter at jeg tok lappen gikk det 2 år før jeg tok min (aller) første lukeparkering (noensinne)! Ikke kan jeg alle verdens trafikkskiilt heller. Det er jo noen ting man ikke kan innenfor alle områder, vil jeg tro, også i for eksempel en jobb, om den ikke er veldig ensporet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 2. mai 2011 #7 Del Skrevet 2. mai 2011 Nei, jeg skifter absolutt ikke dekk selv, det må de som har utstyr til det gjøre for meg. Hjul derimot, det bytter jeg selv p.s. Jada, jeg er vanskelig nå, men definisjonen på hjul er dekk + felg d.s. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 2. mai 2011 Det med at man ikke kan trafikkskiltene syns jeg faktisk er "uhørt" dersom man begrunner det med at man ikke trenger dem der man bor... Det betyr egentlig at man kun er i stand til å kjøre i sitt nærområde det da?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 2. mai 2011 Nei, jeg skifter absolutt ikke dekk selv, det må de som har utstyr til det gjøre for meg. Hjul derimot, det bytter jeg selv p.s. Jada, jeg er vanskelig nå, men definisjonen på hjul er dekk + felg d.s. :gjeiper: Tilbudet om dekkskifte til 100 kroner - vafler og brus inkludert - lokket til sammen 250 bilister til Motor Forum på Kråkenes i og før helgen. *lenke* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille_ Skrevet 2. mai 2011 #10 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg mener alle burde kunne skifte dekk, i tilfelle de står et sted uten mobildekning med punktert dekk, men: om folk betaler andre for å gjøre det for dem, må da være deres valg. Jeg gjør det selv, det er fort gjort og kjempeenkelt. Ser ingen grunn til at man ikke skal kunne kjøre bil selv om man ikke legger om dekkene dog 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 2. mai 2011 #11 Del Skrevet 2. mai 2011 Det med at man ikke kan trafikkskiltene syns jeg faktisk er "uhørt" dersom man begrunner det med at man ikke trenger dem der man bor... Det betyr egentlig at man kun er i stand til å kjøre i sitt nærområde det da?? Hvis det var meg dette innlegget var siktet til, så var dette med trafikkskiltene egentlig et eksempel på at det kanskje er andre ting folk ikke mestrer enn akkurat dekkskifte. Mener du at du kan alle skiltene som eksisterer? Ta en titt her: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt Jeg bor i en mindre by i Norge, og nei, jeg føler meg absolutt ikke komfortabel med å kjøre i storbyer, og gjør det forsåvidt heller ikke. Hadde jeg skulle ferdes midt i København sentrum hadde jeg nok plassert bilen utenfor bykjernen og benyttet meg av kollektiv trafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 2. mai 2011 #12 Del Skrevet 2. mai 2011 Har ikke bil, men hadde jeg hatt en skulle jeg nok ha skiftet dekkene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 2. mai 2011 Hvis det var meg dette innlegget var siktet til, så var dette med trafikkskiltene egentlig et eksempel på at det kanskje er andre ting folk ikke mestrer enn akkurat dekkskifte. Mener du at du kan alle skiltene som eksisterer? regner med det holder med de norske :gjeiper: men nei, jeg påberoper meg ikke å kunne alle skiltene - men jeg kan de fleste i allefall... kan du trafikkskiltene? Resultat:Du fikk 40 av 40 poeng Imponerende Du har svært gode kunnskaper om de norske trafikkskiltene og har grunn til å være stolt av deg selv. Jeg syns dette med å kunne lese skilt er så viktig at jeg har lært mine barn skiltene som en lek - men det er ikke dermed sagt vi kan absolutt alle som finnes.. Nå er jeg så "heldig" at jeg ferdes en del i utlandet og har også lært meg lese skilt der - nettopp fordi jeg syns at om jeg skal føre bil MÅ jeg kunne lese trafikken og skiltene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 2. mai 2011 #14 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg mener ikke nødvendigvis at man SKAL gjøre det selv, men man bør vite hvordan man gjør det. Det kan være mange grunner til ikke å gjøre det selv vanligvis, men synes det er viktig at man vet hvordan man skal gjøre det om man kommer opp i en situasjon der det trengs. Jeg synes også det er ganske skremmende om folk som har førerkortet ikke kjenner de normale skiltene fordi man ikke "trenger" det for å kjøre i sitt eget nærområde. Basic ting som å forstå trafikkskilter, vite hvordan man kjører rundkjøring osv. er et must etter min mening om man har førerkortet. Ikke rart det er mye dårlig kjøring rundt omkring om folk faktisk ikke kan det, og mener det ikke er viktig fordi man ikke bruker det hver dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 2. mai 2011 #15 Del Skrevet 2. mai 2011 Det er helt i orden å velge å kjøpe tjenesten hjulskift vår og høst, men det er greit å kunen det og ikke minst veldig smart å gjøre det med jevne mellomrom, for det hender tross alt at man punkterer og må skifte til reserve midt på en landevei og da er det jo kjipt å ikke klare det selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg mener ikke nødvendigvis at man SKAL gjøre det selv, men man bør vite hvordan man gjør det. Det kan være mange grunner til ikke å gjøre det selv vanligvis, men synes det er viktig at man vet hvordan man skal gjøre det om man kommer opp i en situasjon der det trengs. Jeg synes også det er ganske skremmende om folk som har førerkortet ikke kjenner de normale skiltene fordi man ikke "trenger" det for å kjøre i sitt eget nærområde. Basic ting som å forstå trafikkskilter, vite hvordan man kjører rundkjøring osv. er et must etter min mening om man har førerkortet. Ikke rart det er mye dårlig kjøring rundt omkring om folk faktisk ikke kan det, og mener det ikke er viktig fordi man ikke bruker det hver dag. Er veldig enig i at man bør kjenne prinsippene for hjulskift (ser du lille-pus, jeg lærer) - mange vet ikke hvor de finner reservehjulet en gang, eller de får sjokk når de finner et "pinglehjul" som hun sa damen vi stanset for å hjelpe.. Og ikke visste hun hvor jekken skulle festes heller.. :gjeiper: jeg syns det er et must å vite hvis man kommer ut for noe og ikke kan "ringe en venn" liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shetalks Skrevet 2. mai 2011 #17 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har i alle år byttet dekk/hjul selv, men i dag måtte jeg ty til hjelp. Hadde skrudd av mutterne og skulle vippe dekket av, men det satt bom fast. Sparka og styrte no veldig, ringte til og med en nabo, som heller ikke fikk det løst. Problemløseren min ble å ringe verkstedet og be om hjelp. For første gang klarer jeg ikke gjøre den jobben selv.... Irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 2. mai 2011 #18 Del Skrevet 2. mai 2011 Det er helt ok for meg om folk vil betale for hjulskifte, men jeg synes alle som kjører bil burde kunne det. Jeg legger om selv, elsker å pusle med bilen! Kvalitetstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 2. mai 2011 #19 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg jobber på bensinstasjon med dekkverksted, så jeg legger om sommer/vinter selv, jeg legger på ny gummi og avbalanserer også for den del. Snedig å ha tilgang til verksted og litt kunnskap, sparer mye tid og litt penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 2. mai 2011 #20 Del Skrevet 2. mai 2011 Er veldig enig i at man bør kjenne prinsippene for hjulskift (ser du lille-pus, jeg lærer) - mange vet ikke hvor de finner reservehjulet en gang, eller de får sjokk når de finner et "pinglehjul" som hun sa damen vi stanset for å hjelpe.. Og ikke visste hun hvor jekken skulle festes heller.. :gjeiper: jeg syns det er et must å vite hvis man kommer ut for noe og ikke kan "ringe en venn" liksom.. Beklager om noen syntes jeg var frekk, klarte bare ikke å dy meg siden det på folkemunne omtales som dekkskift mens det vi egentlig gjør er å bytte hjulene - og innimellom, men forhåpentligvis ikke like ofte, bytter vi dekk Forøvrig har du usedvanlig godt poeng, Carrot ! Det er faktisk veldig viktig å både vite hvordan og å kunne skifte hjul. Den dagen du trenger å bruke kunnskapen så kan du banne på at det ikke er en levende sjel i mils omkrets, og ringer du NAF eller andre, så er det minst en time til de kan være der du er. (NB: ingen forkleinelse til NAF ! De har bare normalt ganske så mye å gjøre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå