Gå til innhold

Brudebukett, så fort man sier "brude" så øker prisen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har lurt på en liten ting..Vihar sett oss ut en type brudebukett og fargene. Så lurer vi på hvordan vi går til verks og bestiller denne. Vi ønsker ikke å bruke så mye penger på det.

Vi var innom en butikk og fant en pen bukett i fargene og tenkte vi bare kunne forlenget denne i lengden. Vi spurte om prisen og fikk en grei pris, da vi nevnte at det skulle være en brudebukett så steg prisen betraktelig. Dette fordi man preparerte blomstene for å holde seg gjennom dagen, i følge dagen. Men prisen, ja den ble raskt tredoblet.

Så tenker jeg, hva er denne prepareringen? Er det verdt det? Kan vi ikke bare ta en alminnelig bukett og sørge for å ha den i vann hele tiden selv forutenom i kirken. . Er ikke så stivt at den dør når dagen er over. Og kan man bestille en slik bukett uten å nevne at det skal være brudebukett?

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ikke så nøye på det med blomster, og hadde ikke noen spesiell tanke om hvordan buketten skulle se ut. Jeg sto i kø i blomsterbutikken på bryllupsdagen, et par timer før vielsen begynte, og ante ikke helt hva jeg skulle si. Da det ble min tur, så jeg at kunden før meg fikk pakket inn en fin bukett med hvite, lange roser og mye grønt. Jeg sa til dama i kassa: "Den buketten var fin, jeg vil gjerne også ha en slik." Den kostet kr 500 :)

Skrevet

Det spørs jo helt hvordan du vil ha det :)

Det er nydelig med selvplukkede blomster, synes jeg. En pen sløyfe rundt - og voila - gratis brudebukett! Evnt at du kjøper inn sløyfe, oasis og metalltråder til å feste blomster og pynt med (og til å holde i), så kan du få en tett, fin bukett med vannforsyning også.

Du kan jo også si til butikken at du ikke synes preparering er nødvendig, så får du buketten til normalpris. Hvis buketten holdes pent opp kirkegulvet, så skulle den fint tåle det.

Jeg glemte forøvrig min bukett etter kirken, la den fra meg alle steder, og gjestene, voksne som barn, tok bilder av hverandre med den. Kjempekoselig. Har ikke buketten med på brudebildene etter vielsen i kirken, men den er foreviget utallige ganger likevel! Herlige minner :)

Men altså, jeg gikk personlig ikke så voldsomt opp i den buketten på forhånd mht hvordan den skulle være. Mannen hadde kjøpt den til meg, så jeg aner ikke hva den har kostet, og visste ikke hvordan den så ut, før jeg fikk den i hånden i kirken.

Skrevet

Tror det er en form for "smusstillegg" eller sånn "krigstillegg" som sjøfolk får når skipet seiler gjennom krigssoner. Med en gang blomsterkvasten får prefikset brude-, kommer butikkpersonalet unektelig hyppig i kontakt med suffikset -zilla. :nigo:

• Liker 2
Skrevet

En brudebukett har en helt annen oppbygging enn vanlige buketter. Det kommer inn pris på hva blomster som blir brukt, tilbehøret og ikke minst arbeidstimer for å lage buketten.

En florist kan ha retten på å ta 500 kr timen, men i fleste butikker så har man maler man går etter, og de er satt i pris etter beregning for de tre punktene som jeg nevnte ovenfor.

Ofte man tenker "fy søren så dyrt for en bukett", men om man tenker over hva den faktisk innebærer så er det ikke så merkelig alikevel.. :)

Skrevet

Jeg syns også det er grusomt å skulle betale så mye bare for en blomsteroppsats! Vil tro at om man kjøper noen fine blomster på blomsterhandelen, og binder selv, så vil det holde dagen ut.. Gjør jo som regel det når man kjøper blomster hjemme også :)

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har lurt på om de bare gjør det dyrere fordi det er bryllup, eller fordi de bruker litt tid på det. Hvis man for eksempel sa man skulle gå i sørgetog med en bukett- ville de da tatt det samme? Og hva kunne man sagt da : " Hei, jeg skal ha en bukett, og den er ikke til bryllup.." Eller? Hva ville dere sagt?

Offtopic: Veit at bryllupskaker koster det tredobbelte dersom det er bryllupskake- og da er det snakk om akkurat samme kake..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...