Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I slutten av mars hang det beskjed i barnehagen om at det var oppdaget et tilfelle av lus i barnehagen. Jeg gikk da straks til innkjøp av lusekam og har kjemmet barna etter hårvask et par ganger i uken. Så langt har vi ikke oppdaget noe.

Nå, rett før helga hang det en ny beskjed om et nytt tilfelle som var oppdaget i påskeferien slik at de ba alle om å undersøke barna sine nøye. Noe vi har fortsatt med etter den første lappen hang oppe, fortsatt har vi ikke sett noe spor til lus.

Men, så leser jeg rundt omkring på nett om hodelus og de er visst vanskelig å oppdage før enn man har hodet fullt?? Noen steder sier de er nesten umulige å få øye på? Andre sider sier de er lette å se med det blotte øyet.

Til dere som har hatt lus, hvordan oppdaget dere dette da?

Dette barnet som det hadde blitt oppdaget hos i påsken, hadde visst hatt mye av de slik at smitten må ha vært der lenge.

Urk. Kjenner jeg klør overalt ved tanken. Dette er virkelig ikke noen skapninger jeg ønsker å bli nærmere kjent med. :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hodelus er sånn ca min største frykt også. Håper vi slipper unna.

For å oppdage hodelus må man gre og gre. Den som skal gres kan godt stå bøyd over vasken - da ser man lett om det ramler ut lus når man grer.

Skrevet

Hei

Jeg oppdaget lus hos datteren min i går, dvs jeg så eggene. Nå er det ikke første gang her i huset så jeg vet hva jeg skal se etter. Jo mørker hår barnet har dess lettere er det å få øye på eggene som ligger som bitte små lyse klumper på hårene. Vanligvis ligger de i det underste håret i nakken og bak ørene. Selve lusen har jeg aldri klart å få øye på i håret, men de dukker jo opp når man begynner å greie.

Vi har gått til innkjøp at en eletrisk kam som vi fant i en helsekost butikk. Den har vist seg å være gull verdt. Den lager en hylelyd og når den "finner" en lus samtidig som lusen får støt og dør. Eggene fjerne jeg med en kam jeg fant på E-bay siden kammene de selger på apoteket har så store mellomrom mellom taggene at den ikke kan brukes til annet enn å greie håret på vanlig måte.

Skrevet

Hos lyse barn er det lettest å se dyene, hos mørke barn eggene. På barn med tynt, lyst hår kan man se krypa uten å lete!:haar:

Da jeg hadde lus som liten, merket onkelen min det først, kun ved å observere at jeg klødde meg mye i et selskap.

Da det ble oppdaget lus i barnehagen, var det jeg som var mest erfaren, og fikk til jobb å kjemme 35+ unger... Klødde resten av dagen.....

Skrevet

Gå til innkjøp av en elektrisk luskam! Den er super, både til å oppdage og ta livet av lusa. Utrolig effektiv, og man slipper gjentatte behandlinger med sterke kjemikalier. Det vil garantert dukke opp flere tilfeller av lus i årene framover. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp , dette er min største frykt.

Om man merker at ungene har fått lus hvordan er det med tekstiler og slikt i huset da? må alt kokes??

Skrevet

Hjelp , dette er min største frykt.

Om man merker at ungene har fått lus hvordan er det med tekstiler og slikt i huset da? må alt kokes??

Neinei, sånt trenger du ikke stresse med. Lusa overlever max 48 timer utenfor hodebunnen. Børster, kammer, hårstrikker osv legges i fryseren over natta. Det skal vanvittig mye til å få lusesmitte via f.eks møbler - lusa smitter fra hode til hode, via børster/kammer og hodeplagg.

Skrevet

Jeg ville lagt dynetrekk i fryseren, eller vaska d :) samme med luer, pannebånd osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...