Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å tenke på å kjøpe meg min første bolig. Sitter mange timer i uken på finn og drømmer meg vekk. Men så lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem? Helt fra begynnelsen av.. Har noen spørsmål, men svar veldig gjerne utfyllende eller skriv andre ting hvis dere ser at jeg har glemt noe.

LÅN

Hvordan får jeg lån? Ringer jeg for å bestille en "time" hos banken min? Eller dukker jeg bare opp der?

Hva må/bør jeg ha med meg? Lønningsslipper, timelister, kontrakt, kontoutskrift (selv om jeg låner i samme banken som jeg har kontoene mine?)?

Får jeg beskjed om hvor mye jeg kan få i lån med en gang, eller må jeg vente? Evt hvor lenge må jeg vente?

VISNING

Hvordan går jeg frem på visningen?

Er det bare å møte opp på visning? Eller skaffer banken min meg en egen megler som finner mulige boliger til meg (sånn som vi ser på film)? Annet enn å sjekke vegger og tak og "sånn". Hva bør jeg spørre om?

Hva gjør jeg hvis jeg har lyst til å bli med i budrunde? Skrive jeg meg på en liste eller ringer jeg megleren eller..? Ja? Tar jeg med meg et slags bevis på at jeg har lån for den aktuelle summen?

Hvor "lavt" bør jeg legge meg? Hvor mye stiger det? Får jeg beskjed hvor mange andre som er med i budrunden, og hvor mye bør jeg stige for hvert bud? Og når får jeg beskjed om at andre har bydd over meg?

Som dere ser er jeg helt grønn.. Så på forhånd TUSEN takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Ring banken og be om et møte med en kunderådgiver. Du får beskjed om hva du trenger å ta med deg. Som regel vil de ha selvangivelsen og 2-3 lønnsslipper.

Når du går på visning:

-Du trenger ikke egen megler som kan finne boliger til deg.

-Når du går på visning vil du få et prospekt der. Der ligger all informasjon du som kjøper skal trenge om boligen. Som regel er det det samme som ligger i finn-annonsen + tilstandsrapport. Noen har også med nabolagsprofil.

-LES tilstandsrapporten nøye, også den delen som selgeren har fylt ut. Sjekk hva som må fikses annet enn kosmetisk (maling og sånn), og finn ut hvor mye det vil koste å ordne om det er noe.

-Om du kjøper i borettslag, så spør du om selger vet om fellesutgiftene kommer til å stige fremover.

-Spør gjerne selger (eller undersøk på annet vis) om naboene. Greit å vite om alle er eldre eller småbarnsforeldre.

Når du skal legge inn bud:

-Første budet kan du bruke budskjema som ligger bakerst i prospektet. Det er rimelig enkelt å fylle ut.

-Hvor langt ned du kan sette første budet er ditt valg. Er det mange interesserte, og du har råd til å betale litt mer, kan det lønne seg å legge inn bud på prisantydning med en gang.

Er det ikke mange interesserte ville jeg begynt med et bud på 10 % under prisantydningen.

-IKKE legg inn bud på noe du ikke er sikker på. Får du tilslag, så kan du ikke trekke deg.

-Når det kommer et svar fra selger, eller et bud fra andre interesserte, så får du beskjed. Da kan du velge å trekke deg eller komme med nytt bud. Hvor mye opp du vil gå er igjen opp til deg.

Regner med det er mye jeg ikke fikk med, så håper du får flere svar ;)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nettopp på et annet forum at det var en fyr som trodde at 5 % rente skulle regnes ut som et engangsbeløp av totalsummen, som gjaldt for hele nedbetalingstiden. Så da kan jeg jo snakke til deg som om du er en idiot og si at 5 % rente på et lån på 1.000.000 ikke vil si 50000,- totalt i hele perioden.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Bank: Ring for avtale, ta med det de ber deg om (som sagt over, pleier det å være selvangivelse og lønnslipp(er).

Første gang jeg kjøpte, hadde jeg med pappa, som kunne stille litt kausjon i boligen sin. Men det var pga at jeg ikke tjente nok selv til å få råd til noe som helst (singel, nyutdannet og skulle kjøpe leil i en dyr by). Da fikk jeg ca 1 mill i lån, og pappa kausjonerte for 300 000 (eller var medlånetager, huff, husker ikke helt, det er mange år siden).

Når du har snakket med banken og vet hvor mye du kan få i lån, kan du jo begynne med å se deg om på finn. Gå på noen visninger, bare for å bli litt mer "varm i trøya"?

Det er bare å møte opp på visninger, uanmeldt. Jeg synes det er gøy å gå på visning, uansett om jeg planlegger å kjøpe eller ikke. Hvis du skriver deg på lista til megleren (den pleier å ligge på et bord el l inne i huset), blir du kontaktet når det kommer inn bud. Ofte får man melding om bud på sms. Om du ikke er interessert i å by, trenger du ikke gjøre noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Se på teknisk verdi og ikke bare på prisantydning. Teknisk verdi sier en del om bad, det elektriske anlegget, rør og kvaliteten ellers. En bolig i toppetasjen med veranda og utsikt vil ha høyere teknisk verdi enn en i 1.etasje, kanskje uten veranda, hvis bad, kjøkken (rør) og el.anlegget er identiske i leilighetene.

Men du er selv ansvarlig for å sjekke evt fukt på bad og el.anlegg.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :klemmer:

Lurer fremdeles på hvor lang tid det tar fra møtet med banken til jeg får vite hvor mye jeg får i lån? Og hvordan vet eiendomsmegleren at jeg "går god" for det budet mitt? Ringer de banken eller får jeg et papir som viser hvor mye lån jeg har fått?

Og jeg er ikke SÅ blank at jeg tror at renten er et engangsbeløp :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du enten må stille med minimum 105 egenkapital eller kausjonist for topplånet.

AnonymBruker
Skrevet

10% skulle det være i forrige innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Følg med i avisen på til salgs seksjonen, klipp ut de som er interessante, og gå på det tidspunktet som står i annonsen at de skal ha fellesvisning.

Øvelse gjør mester sies det; går du på noen visninger, vil du etterhvert lettere kunne lese tilstansrapporten, vite hvilke spørsmål å stille osv. Gå på visninger å se hva andre ser på/reagerer på/spør om.

Da jeg skulle kjøpe, klippet jeg ut, lørdagene har flest visninger, og tok da runden på ca 7 - 10 visninger hver lørdag. Jeg fant leiligheten som jeg likte og ville ha - og som passet min økonomi etter 3 mnd.

Hos meg tok det 1 dag, alså dagen etter besøk hos banken, ringte de og sa hvor mye lån jeg kunne få, de også sendte et kort brev slik at jeg hadde det skriftlig.

Lykke til :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe denneboka. Her står det masse nyttig! Veldig grei å lese gjennom før man går på visning blant annet.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe denneboka. Her står det masse nyttig! Veldig grei å lese gjennom før man går på visning blant annet.

eller låner på biblioteket, deichmanske i Oslo har 1 ukes ventetid på denne...

AnonymBruker
Skrevet

Tar jeg med meg et slags bevis på at jeg har lån for den aktuelle summen?

På finansieringsbeviset står det hvor mye du max får låne. Ikke vis dette til megler/selger når du legger inn bud, da røper du hvor høyt du kan gå, og det kan bli "brukt mot deg". Bare la megler få telefonnummeret til din kontaktperson i banken, avtal på forhånd at når megler ringer og sjekker skal de kun bekrefte at du har dekning for budet ditt.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10091720

AnonymBruker
Skrevet

Som noen sier her, i dag har man bare lov til å låne 90% av boligens verdi, noe som krever at man har en del egenkapital. Jeg er usikker på hvordan dette er om man har kausjonist.

Det som også er viktig å huske er at dersom du ikke kjøper hus som er i boligbyggelag (såkallt andelsleilighet feks) så må du betale dokumentavgift på 2.5% av kjøpssummen. Dette utgjør altså 25 000 på en bolig til 1000 000. Dette er også noe man ikke får lån til.

Det du også bør tenke på er hva forsikriner vil koste. Dersom du kjøper bolig i boligbyggelag vil ofte forsikring til hus, samt kommunale avgifter være dekket i husleien man betaler og man må bare ha innboforsikring. Men om det ikke er i biligbyggelag bør du sette opp et buddsjett over disse utgiftene for å også ta de med i betraktningen når du skal regne ut månedslige betalinger feks.

Når vi skulle låne gikk vi først å snakket med banken for en mer uforpliktende samtale, hvor vi ikke hadde med noen papirer. Da fikk vi vite hvor mye vi kunne låne, ut i fra de oplysningene vi kom med. Når vi faktisk skulle kjøpe og tegne lånet måtte vi sende inn papirene for å få lånet godkjennt. Megler ringer til banken for å få bekreftelse på at vi kan deltale det vi har bydd. Vi har bydd opp til 500 000 under takst på et hus som var i dårlig stand og hadde mangled med reisverket. På andre hus har vi stratet ca 200 000 under takst og bydd med ca 100 000 høyere for hvert bud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...