Gå til innhold

Hvor mange er for mye??

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg regnet over det, og har føreløbig ca. 130 personer på gjestelista mi, inkludert meg og min kjære. Er det mye? Er jo en god del slekt der. Og hav er billig for en person når middag skal ordnes? Er 350.- mye eller passelig? Eller lite?? :lol:

Hva sitter dere andre med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kjem nok heilt an på kven du spør. Personleg synst eg bryllaup med 100 gjester lett vert litt upersonlege - men mange synst dette er heilt topp...

Når det gjeld pris; me betalte rundt 25 000 til hotellet, då var me 55 stk., og inkludert var: frukt og mozell til velkomst, trerettars middag, brus og mineralvatn heile kvelden, kaffi til desserten og til kakene, servering og all sånn service heile dagen, organisering av kakebord, potetgull og sjokolade til kaffien, nattmat og bruresuite... Så kor mykje me betalte for maten pr. kuvert veit eg ikkje - men synst ikkje 350,- høyrdest avskrekkande ut...

Skrevet

Vi blir godt over hundre og syns det er i meste laget.

Skrevet

Oi sann, 130 mennesker! Det er jo en del, hvertfall i sammenligning med mitt (vi blir rundt 45 stk). Men hvis du sammenligner med f.eks England er det helt vanlig. Det spørs litt hva slags stil/stemning dere vil ha, tror jeg. Et mindre antall gjester blir mer koselig og intimt, mens flere blir jo en større affære (sier seg kanskje selv). Vi har valgt å ha kun familie (dvs. tanter og onkler, noen fettere og kusiner pluss besteforeldre og selvsagt foreldre og søsken) og de nærmeste vennene våre (inkludert noen gode venner av mine foreldre som også jeg kjenner godt). Nå har ikke jeg jeg verdens største vennegjeng heller så for meg var det uaktuelt å invitere så mange flere enn det - jeg synes bryllup er noe personlig som jeg ikke trenger å invitere gamle venner jeg ikke har sett siden middelalderen kun for at de skal få seg en fest. Kjæresten min ble først litt betenkt over antallet (de var vel 120 i søsteren hans sitt bryllup) men da han skjønte hva kuvertprisene kommer på (1200-1300 kroner inkludert drikke) så ble han fort stille (selv om han ville smugle inn alkohol fra Sverige i dyre dommer...hadde tatt seg ut å holde bryllup i fengselet :ler: ).

Men for all del - store bryllup gir sikkert feststemning i massevis også får dere jo masse presanger :-?

En kuvertpris på 350 - er det inkludert drikke? I såfall er det utrolig billig. Maten alene hos os vil komme på ca 600, dvs halvparten av totalen.

Men jeg ville ikke invitert halve slekta (eller hele for den saks skyld) bare fordi de er slekt hvis du synes det blir for mye og for dyrt. Blir jo også vanskelig å få et ord med alle med så mange mennesker. Men nå har jeg ikke så mye erfaring rent personlig fra store bryllup, så det kan sikkert andre svare på. Lykke til samme hva du velger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det verste er at av alle de jeg har på lista, så er veeeldig mange av dem søskenbarn, tanter og onkler. Og jeg føler ikke at jeg kan la vær å be dem........ :roll: Hos oss ber man alltid slekta si. Synd for meg da når jeg har så mange av dem :ler:

Vurderer å gjrøre det slik at bare vi to, foreldre, søsken, forlovere, besteforeldre og tanter/onkler blir til middag. Det blir ca. 50 personer bare det......... :roll:

Skrevet

Jeg har også utrolig mange søskenbarn. Flere av dem er 20 år eldre enn meg, og jeg kjenner dem i grunnen ikke. Så vi gjør det slik at vi inviterer søskenbarn som fortsatt bor hjemme + de vi "alltid" har hatt nær kontakt med (som min kusine, som er 25 og har flyttet for lengst - hun er forlover, så det ble ingen diskusjon, liksom)

Skrevet

Vi kommer til å be ca. 100 og regner med å bli ca. 80. Bruker bryllupet som en anledning til å samle folk fra fjernereliggende strøk (som England, Østerrike, Sogndal og Sandnessjøen) som vi dessverre ikke ser så ofte, i tillegg til de vi ser sånn ca. hver dag... Om bryllup blir personlig eller upersonlig (kan man snakke om "upersonlig bryllup" siden det å gifte seg kanskje er noe av det mest personlige man kan foreta seg :klø: ) tror jeg har mye med settingen å gjøre også. I det mest upersonlige (fortsatt om man kan si det, da...) bryllupet jeg har vært i var vi omtrent 40 gjester. Alt var veldig flott, så flott at det ble altfor stivt (etter min mening, da) og ikke så veldig hyggelig... (Føler at dette innlegget snart begynner å bli en digresjon...).

Skrevet
Det verste er at av alle de jeg har på lista, så er veeeldig mange av dem søskenbarn, tanter og onkler. Og jeg føler ikke at jeg kan la vær å be dem........ :roll: Hos oss ber man alltid slekta si. Synd for meg da når jeg har så mange av dem :ler:  

Men dette er DITT bryllaup - ikkje slekta sitt... Gjer det slik de helst vil sjølv! Skulle me hatt søskenbarn, ville det fort blitt over 100 på oss òg. Me hadde tanter og onklar, og dei næraste venene. Vart ca. 20 slektningar frå kvar, pluss omlag 20 vener til saman... Akkurat passe synst me... (Vart 55 til saman)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi har også en stor familie, men mange av dem har vi ikke kontakt med og ser da ikke vitsen med å invitere dem. Vi har invitert de som vi har kontakt med i dag av familien, og det blir to tanter og onkler på hver side, ingen søskenbarn, men mange venner. Foreldrene våre kommer selvfølgelig og våre søsken. Vi ender opp med ca 40 stykker som jeg synes er passelig.

For min del hadde det blitt for mange med 130 gjester, for jeg hadde ikke orket det, men igjen det er min mening :wink: Hva som er for mye og lite må en bestemme selv :wink:

Skrevet

Vi ber 78 (foreløpig liste) og regner med å havne på ca 70 personer. Da har vi bare bedt foreldre, søsken, besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn vi har god kontakt med og venner. Blir nok litt flere enn vi først hadde tenkt, men synes ikke vi kan kutte ut flere enn vi allerede har gjort.

Skrevet

Har også stor slekt, og skulle jeg bedd søskenbarn og min mann søskenbarn hadde vi væært bortimot 200 stk :o . I og med at min mann er enebarn ble de nærmeste søskenbarn invitert.( De som vi besøker når vi er på hans hjemplass.) Og mine søskenbarn har jeg lite kontakt med i dag. Vi satte en aldersgrense. søskenbarn under 16 år blir invitert med foreldre. andre blir invitert til kaffen. Så vi blir 85 stk til middag, da er tanter'/onkler, foreldre,vi, forlovere og besteforeldre som enda er i live...

Skrevet

Vi er ca 60 stykker.

Har da invitert tanter og onker + de søskenbarn som vi har vært invitert til.

Jeg har ingen søskenbarn som ikke er gift. Det har ikke vært vanlig i min famlie å invitere søskenbarn. Skulle vi invitert disse hadde det vært 30 til, inkl ektefelle. Vi inviterer heller ikke barn.

Istedet har vi invitert venner av oss og familie venner som vi har mye kontakt med, det er vi veldig fornøyd med.

Ang prisen må jeg si at dette hørtes veldig bra ut.

Men vet du om det dekker alt eller kommer drikke og servering o.l i tillegg? Vi betaler ca 775,- pr. pers. Da er alt inkludert, servitør, hovmester, kokk, mat, lokale(fred-søn), vasking og hjelp til organisering.

Men drikke kommer utenom, det skla vi handle inn fra Sverige ller Danmark.

:D

Skrevet

Vi blir 79 til middag og 100 til kaffe, og da er ingen søskenbarn invitert. Synes også 100 er mye, men vet jo ikke enda om alle kan komme. Synes 130 er ganske mange hvis du har tenkt å ha dem alle til middag.

:-?

Skrevet

Vi har tenkt å invitere ca. 80 stk, da er vi foreldre, søsken, besteforeldre, søskenbarn(ikke alle hans fordi de er så små og han har ingen kontakt med de), tanter, onkler, hans jaktkamerater(bare noen få som ikke var i slekta og da kunne vi like greit be de også) og venner med og uten følge! Tror det var det....Og jeg kunne gjerne bedt flere, men dette holder i massevis!

Skrevet

Personlig synes jeg det blir for mange gjester om det overstiger 80. Har vært i bryllup med 80 gjester, og synes det ble veldig upersonlig...

Når det gjelder pris, avhenger det av så utrolig mye. Vi betalte ca 200 kr pr pers for kun maten. Men da laget vi alt selv.

Skrevet

Synes det er vanskelig å sette en grense for hvor mange gjester som er for mange, men har en følelse av at hvis jeg er gjest i et bryllup og aldri får snakket litt med brudeparet, så synes jeg det er trist. Men så vil man jo ha alle som betyr noe for en der, så en fin løsning på det å invitere mange gjester, kan være å ha en fellesmiddag/-grilling ol dagen før, og kanskje lunsj dagen etter.

Selv skal vi invitere ca 75 stykker i Norge, og noen flere fra det fjerne utland (regner ikke med at de kan komme, dessverre), og dette holder i massevis for oss. Heldigvis snakker jeg fort :ler:.

Skrevet

Vi blir kun 60 stykker, men matbudsjett og drikkebudsjett kommer tilsammen på 80 000 kr. Lokalet vårt kunne ikke ta flere gjester en 60 stk, men til den kuvert prisen tror jeg det er like greit. :enig_animasjon:

Hilsen en litt forvirret Snurre som snart har sprengt budsjettet med

40 000 kr :klø: :sjokkert::hakeslepp::kjempesinna::frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...