Gå til innhold

Depresjon før mensen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror hvertfall det er en form for PMS. Blir sjeldent sint, irritert og denslags, men blir bare veldig lei meg. Føler meg deprimert helt uten grunn. Er det noen andre som har det sånn rett før mensen?

I går var jeg på en fest jeg hadde gledet meg masse til. Endte opp med å bare sitte der og føle meg teit. Hadde en vond klump i magen og orket ikke være sosial. Da vi kom hjem begynte jeg å grine og da kjæresten spurte hva det var sa jeg som sant var "jeg vet ikke". Han la seg bare til å sove, og da satt jeg alene i flere timer og bare gråt uten grunn. Følte meg bare tvers gjennom trist. Er mange småting i forholdet som tærer, feks at han gir meg liten oppmerksomhet og vi har nesten aldri sex lengre, men dette pleier ikke gå sånn innpå meg. Men i går da han bare sovnet mens jeg lå der og hulket så ble jeg nesten sint. Har behov for å prate om det, selv om det ikke er noe som kan forklares rasjonelt.

I dag har det gått bedre, men nå som kvelden kommer blir jeg lei meg. Begynner bare å gråte, føler meg mislykket og føler et behov for oppmerksomhet.

Vet ikke hva jeg vil frem til, kanskje bare å høre at andre også har det sånn av og til? :tristbla:

Skrevet

Har hatt det sånn de siste mnd selv. Har vurdert å gå til legen og spørre om antidepressiva, for så ille er det. Har vært deprimert før, men har blitt frisk, men er like ille som jeg var den ene uka i mnd, og det starter en hel uke før jeg får mensen :(

Går du på p-piller? For jeg har hørt at det kan hjelpe å slutte :)

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det sånn de siste mnd selv. Har vurdert å gå til legen og spørre om antidepressiva, for så ille er det. Har vært deprimert før, men har blitt frisk, men er like ille som jeg var den ene uka i mnd, og det starter en hel uke før jeg får mensen :(

Går du på p-piller? For jeg har hørt at det kan hjelpe å slutte :)

Har det heldigvis ikke så ille jeg, men kjipt å bare bli trist uten grunn og ikke få forståelse overhode av kjæresten. Han tuller bare og kaller meg "emo", "dramaqueen", "sutrekjerring" osv, når jeg faktisk er trist.

Går på p-piller ja, men anser det som nødvendig da jeg ikke vil bli gravid eller risikere bivirkninger ved andre prevensjonsmidler.

Skrevet

Jeg blir også sånn før mensen. Det er bare pms. Har tatt nattlysolje i en måned nå og merker at jeg har mindre humørsvingninger. Er ikke _så_ deprimert før mensen denne gang. Du kan jo prøve det kanskje?

Skrevet

Har det heldigvis ikke så ille jeg, men kjipt å bare bli trist uten grunn og ikke få forståelse overhode av kjæresten. Han tuller bare og kaller meg "emo", "dramaqueen", "sutrekjerring" osv, når jeg faktisk er trist.

Går på p-piller ja, men anser det som nødvendig da jeg ikke vil bli gravid eller risikere bivirkninger ved andre prevensjonsmidler.

Det kan også hjelpe bare å bytte merke :) Jeg valgte å la være å prøve det nå, pga eksamenstid som kommer og en viss fare for å bli verre de første mnd når man bytter merke. Men kanskje det er løsningen for deg? Jeg har også hørt positive ting om nattlysolje!

AnonymBruker
Skrevet

Måtte google nattlysolje, visste ikke hva det var :sjenert: Kanskje det kunne vært noe ja.

Har ikke så lyst å bytte p-pille merke når de funker så greit ellers. Før hadde jeg så sterke menssmerter at jeg besvimte til tider. Vil nødig tulle til det igjen, nå som jeg har et merke som demper de.

Huff, irriterende greier! Hvertfall når jeg merker at kjæresten trekker seg unna meg når jeg er lei meg. Kunne han bare vært her for meg istedenfor å legge seg ned og snorke... :kjefte: Skal ikke så mye til når man er trist.

Æsj, føler alle gutter er sånn. Med en gang man er trist, får man stempelet "sur pga mensen" og da rygger de unna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har at for noen hjelper det med p-piller, og for andre hjelper det ikke/blir verre. Med meg ble det verre så jeg slutta, anbefaler deg trådstarter å gjøre det samme.

Oppsøk lege og fortell hvordan du har det. Føler du deg nedstemt til vanlig også? Og så blir det verre når du har pms? Blir det bedre når mensen kommer? Jeg mener å ha lest om folk som går på små doser antideppresiva.. Du kan jo prøve å google litt

En stor :klemmer: til deg. Kjæresten din var ufølsom.

Prøv å huske å si til deg selv at nedstemtheten kommer av pms, og at den ikke er virkelig. Det hjelper når du har messet lenge nok

AnonymBruker
Skrevet

:klemmer:

Jeg har at for noen hjelper det med p-piller, og for andre hjelper det ikke/blir verre. Med meg ble det verre så jeg slutta, anbefaler deg trådstarter å gjøre det samme.

Oppsøk lege og fortell hvordan du har det. Føler du deg nedstemt til vanlig også? Og så blir det verre når du har pms? Blir det bedre når mensen kommer? Jeg mener å ha lest om folk som går på små doser antideppresiva.. Du kan jo prøve å google litt

En stor :klemmer: til deg. Kjæresten din var ufølsom.

Prøv å huske å si til deg selv at nedstemtheten kommer av pms, og at den ikke er virkelig. Det hjelper når du har messet lenge nok

Har ingen lege jeg føler jeg kjenner og kan betro meg til:/ Er nesten aldri syk, har kun vært hos lege 2 ganger i mitt liv.

Er ikke deprimert til vanlig. Så klart, av og til blir jeg lei meg, men ikke sånn helt uten grunn. Er veldig stabil i humøret ellers, er "kjent for" å aldri blir sur for noe og sånn. Vet ikke om det blir bedre når mensen kommer, har ikke hatt noe "systemisk sjekk" av det. Bare merker at humøret er dritt dagene før, har ikke helt registrert når det slutter. Har vært grei i hele dag da, helt til kvelden nå.

Nei, får prøve å sove litt, det hjelper ikke å sitte våken natten lang hvertfall.

Takk til alle som har svart hvertfall :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Det der er PMS. Var sånn selv før mensen. Ble så utrolig svart i tankegangen. Jeg startet med Female, kjøpt på helsekosten. Jeg startet rett etter mens (var desperat) og gikk på 2 tabl. (som er startdosen) hver dag. Allerede ved første mens så var den depressive tankegangen min borte. Anbefales på det varmeste. Er ikke spesielt dyrt og de ulike kjedene har ofte tilbud på denne. Det er verdt et forsøk.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er PMS ja. Trening hjelper. Ligg unna sukker. Johannesurt kan hjelpe men gjør at virkningen av p-pillen avtar...

En annen p-pille kan hjelpe.

Prøv akupunktur.

• 2 år senere...
Skrevet

Noen som har flere tips?

Anonymous poster hash: e4bcb...b30
Skrevet

Drittkjæreste.

Skrevet

Kjenner det veldig igjen. Begynner et par dager før mensen for meg. Føler bunnløs sorg, tilsynelatende uten grunn, og gråter og gråter. Helt fryktelig. Stor klem til deg, TS.

Skrevet

Jeg gråter selv nå. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg er så trist.

Gjest Raindrops
Skrevet

Kjenner til den, selv om jeg blir mer apatisk enn deprimert. På det verste kunne jeg ligge timesvis i strekk å bare se inn i veggen, fullstendig ute av stand til å føle noe annet en bunnløst mørke. Byttet p-pillemerke og det ble mye bedre. Nå har jeg bare "vanlig" pms uten å være suicidal.

Annonse
Skrevet

Kjenner til den, selv om jeg blir mer apatisk enn deprimert. På det verste kunne jeg ligge timesvis i strekk å bare se inn i veggen, fullstendig ute av stand til å føle noe annet en bunnløst mørke. Byttet p-pillemerke og det ble mye bedre. Nå har jeg bare "vanlig" pms uten å være suicidal.

Jeg har aldri brukt p-piller, men dagene/uken før mensen er det alltid samme regla: lite/ingen tiltakslyst, føler meg utrolig trist og lei og gråter uten grunn. Prater heller lite/ingenting med venner og andre mennesker.

Skrevet

Dette er helt vanlig. Blir sånn selv, som oftest 2-3 dager før mensen. Tar meg nær av alt og begynner å gråte av hver minste lille ting som blir sagt eller gjort.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Noen som har flere råd nå noen år senere? Er 30 år og dette har kommet snikende på meg de siste mnd. Blir deprimert før mensen, nå var det nesten så ille så jeg ville ikke leve mer. Jeg er også svimmel kvalm og kraftløs.

Anonymous poster hash: 3137f...159

Skrevet

Jeg var sånn 1 uke hver måned da jeg brukte andre p-piller enn jeg de jeg bruker nå. Det føltes ut som verdens undergang, jeg var så uendelig fortvilet og fant noe galt med alt. Helt forferdelig å skulle ha det sånn regelmessig.
Heldigvis ga det seg da jeg byttet p-piller. Selv om de har andre bivirkninger så er de enklere å leve med enn månedlig depresjon..

Anonymous poster hash: c8b37...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...