LamaLover Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei! Jeg har undret meg litt over det med lydbøker. For jeg føler at det ikke er like "status" å ha pløyd gjennom en bok dersom det er en lydbok istede for en papirbok. Er dette en allmenn oppfattelse, eller er det bare jeg som tenker sånn? Og kan man si at man har lest en bok dersom det egentlig er snakk om en lydbok? Eller sier man "den boken har jeg hørt"?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 Har aldri tenkt tanken eller at noen har sagt noe. Jeg bruker lydbøker i situasjoner hvor det ikke går greit å lese. Ville nok ha sagt at jeg hadde lest boka.
Lumos Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Jeg sier bare at jeg har hørt den på lydbok jeg Men ja, jeg synes det blir noe helt annet å høre en bok, enn å faktisk lese den selv. Det er jo mye enklere å bare sette på play og høre en bok. Men jeg liker godt lydbøker, i tillegg til "vanlige" bøker Jeg bruker ofte å høre lydbok når jeg lager mat, vasker, går tur eller lignende, i situasjoner der det ikke går an å faktisk lese en bok
Spiralis Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Det er vel et faktum at lydbøker en tid hadde lavere status enn pappirbøker og noen fjotter tenker sikkert fortsatt slik. Det er litt svimete siden det alltid har vært en høykulturell hendelse når "forfatteren leser fra sin siste bok" og lignende. Jeg har elsket lydbøker så lenge de har vært tilgjengelige. En god opplesning er en grunnstein i skuespillerkunsten. En god oppleser klarer å tilføre teksten en ekstra dimensjon og å formidle trekk ved boken som er lett å gå glipp av ved egen lesning. .. Ikke minst er det praktisk. Du kan drive med andre ting mens du hører på boken. Veldig ok.
LamaLover Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg studerer, og da bruker jeg så mye tid til å lese at jeg ikke er så veldig gira på å bruke fritiden min på enda mer lesing. Derfor pleier jeg å gå eller sykle meg turer imens jeg hører på en lydbøk. Jeg synes dette er et smart valg, siden jeg da slår to fluer i en smekk - min daglige dose fysisk aktivitet OG høykulturell underholdning! Endret 3. mai 2011 av LamaLover
Xaphan Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Jeg syns ikke det blir helt det samme, og klarer ikke helt å følge med alltid når jeg hører på lydbok. Derfor pleier jeg som regel bare å høre lydbøker av favorittbøkene mine som jeg har lest flere ganger før, for på den måten er det ikke så farlig om tankene plutselig vandrer litt og jeg går glipp av noe. Som Spiralis sier kan lydbøker tilføye noe ekstra til boka, men i noen bøker kan også ting forsvinne når den blir lest. F.eks i boka Carrie av Stephen King som til tider er skrevet på en spesiell måte og jeg ser for meg at det ville vært rart om man bare skulle ha hørt det.
Brunhilde Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Alt til sin tid. Jeg foretrekker å lese selv og tror det er mer utfordrende for hjernen, men det er deilig avslappende å høre bok av og til, for eksempel når jeg ligger i sola eller er ute og går tur. Jeg leser en bok og hører på en lydbok, ikke helt det sammen, men givende på sitt vis begge deler.
LukaFrost Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Jeg blir fryktelig kvalm om jeg leser i bil eller på bussen. Da er lydbok et glimrende alternativ. Lydbok er også fint å sovne til. Det er min sovemedisin. Jeg slet en periode med å få sove fordi jeg ikke klarte å koble ut. Da ble lydbok redningen. Jeg valgte ut bøker etter hvem som hadde lest de inn. Noen skuespillere har utrolig behagelig stemme å sovne til.
Inx Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 Tja... Forskjellen er at når man hører lydbok så har i hvert fall jeg en tendens til å også drive med andre ting samtidig, mens når en leser så har en gjerne full fokus kun på boken/lesningen. Om man ligger i senga/på sofaen og hører på lydbok uten å gjøre noe annet så blir det tilsvarende å lese en vanlig bok, man får samme utbytte vil jeg tro
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Jeg vet ikke om jeg hadde klart å konsentrere meg like godt om en lydbok som når jeg leser selv, samtidig kan det jo være veldig givende likevel. Synes ikke det er noen statusforskjell, bortsett fra det er virker som mer "lett" litteratur (Anne B Ragde, Jo Nesbø, Vindens skygge osv) som er tilgjengelig på lydbok enn tyngre/mer seriøs litteratur, kanskje? Hører ikke mye på lydbøker selv, men liker godt å høre opplesninger på radio og sånt. Og det er jo ikke alltid man orker å lese selv - jeg kjenner i hvert fall igjen det å være sliten etter å ha lest pensum eller hatt krevende dager på jobb...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå