Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I min nærmeste omgangskrets er dette en sak der barnevernet får liten støtte. Hovedårsaken er at jeg og mine venner mener de selv må ta ansvar for sine arbeidsoppgaver. Ansvar er noe ALLE private bedrifter må ta, fra rengjøringshjelpen og nærbutikken til lederen for Statoil og topp politikere. Men også politi, skoler og andre kommunale og statlige etater synes å må stå til rette for det som går galt.

Enkelte kommunale og statlige etater synes imidlertid å være fritatt for slikt ansvar. Typisk etat som ikke har ansvar for det som skjer synes å være barnevernet.

Hva mener dere andre ? Er det riktig at de skal bli fritatt for ansvar/konsekvenser ved å rope på mer penger alle de gangene ting går galt ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis Statoil ikke har kapasitet til å borre flere brønner for å hente opp mer olje, så er konsekvensen at oljen blir liggende urørt og at selskapet tjener mindre penger enn de kunne gjort. Hvis barneverndet ikke har kapasitet til å ta seg av barn som trenger hjelp så er det snakk om menneskelige konsekvenser på et helt annet nivå. Derfor mener jeg at sammenligningsgrunnlaget blir helt feil.

Men denne saken handler jo ikke kun om penger, men også om praksis i forhold til lover og regler. Her er det jo snakk om å se på foreldrenes rettigheter og om disse kommer i konflikt med vernet av barna, i tillegg til å opprette flere stillinger innenfor barnevernet.

Dersom barnevernet ikke blir drevet på en hensiktsmessig måte så mener jeg absolutt ikke at de skal fritas fra konsekvenser. Men det er viktig å se på hvem disse konsekvensene rammer.

Å sammenligne f.eks. sykehus og skole med butikker og Statoil blir som å måle opp fotballbaner i kilogram og bake boller med x meter mel.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener det er barnevernet som har ansvaret for det arbeidet de gjør i praksis. Om de gjør feil eller ikke gjør noe i det hele tatt er det de selv som må stå for dette og ikke "rope på mamma" (dvs gå til pressen og be politikerene om mer penger).

De må imidlertid gjerne be politikerene om penger hver eneste dag, men ikke skylde på dette hver gang de gjør noe de ikke skulle gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

...

...

Å sammenligne f.eks. sykehus og skole med butikker og Statoil blir som å måle opp fotballbaner i kilogram og bake boller med x meter mel.

Noen mener at barnevernet ikke skal sammenliknes med noe som helst og dermed også skal bli fritatt for det meste som går galt. Med en sånn innstilling er det ikke mulig å få etaten til å forbedre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnevernstudent og har vært i praksis i barneverntjenesten.

Jeg var så heldig å være i en barneverntjeneste som "jobbet etter boka". Erfaringene fra andre i klassen som hadde vært i andre barneverntjenester var at saksbehandlerne gjorde mye uetisk og "feil".

Så jeg vil gjerne uttale meg litt om barnevernets kapasitet.

I teamet jeg var ga de F i budsjettet. Kjørte på med det som var nødvendig av tiltak og stønad selv om de da ville gå over budsjett. Noe de ikke fikk gjort noe med var at de var for få, i forhold til hvor mange saker de hadde (barnevernslederen kan ikke bare ansette nye ved behov, dette er styrt statlig).

De jobbet ræva av seg, jobbet ettermiddager og helger for å komme gjennom. Men mange saker lå på vent, og mange av sakene måtte nedprioriteres, og kanskje henlegges på grunn av manglende kapasitet. Det manglet tilsynsførere, tiltaksplaner, vedtak ol, men de måtte ta det viktigste, de barna som trengte det mest. Mange av barna fikk derfor ikke den hjelpen de i utgangspunktet hadde krav på.

Det værste med jobben fikk jeg høre var samvittigheten for de barna en ikke hadde tid til å gjøre den jobben en ville og burde gjort, en hadde rett og slett ikke tid.

En annen ting er jo dette med barnevern vs. foreldrevern. Ja foreldrene skal vernes i hue og ræva, noe som kan hindre barnevernet i å gjøre det de helst vil.

Det er mye barnevernet ikke kan gjøre uten samtykke av foreldre. Det vil i praksis si at barnevernet ikke får jobbet med sakene hvis foreldrene er kranglete og motsetter seg helt. I mange av disse sakene må en bare vente til saken kommer inn på nytt (til mer alvorlig saken er, er det muligheter for barnevernet å "overse" foreldrene).

Dette var folk som jobbet iherdig for å hjelpe barna, men det finnes jo desverre også barnevernsansatte som ikke gjør god nok jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen mener at barnevernet ikke skal sammenliknes med noe som helst og dermed også skal bli fritatt for det meste som går galt. Med en sånn innstilling er det ikke mulig å få etaten til å forbedre seg.

Jeg mener ikke at barnevernet skal fritas for noe som helst. Men dersom de må velge mellom å hjelpe barna eller holde budsjettet, så mener jeg at barna er viktigere. (På sikt tror jeg også at en slik prioritering er den samfunnet vil være mest tjent med, økonomisk.)

Det finnes helt klart forbedringspotensiale hos barnevernet, men da gjelder det også å finne riktig "måleenhet".

Hvilke andre etater/bedrifter mener du det er hensiktsmessig å sammenligne barnevernet med?

AnonymBruker
Skrevet

Man skal se helhet enkelt og greit, det er ikke bare barn og foreldre her men også ett samfunn rundt dem, sett i ett økologisk perspektiv og på samfunnsnivå er det mye som kan bedres for å si det slik!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...