AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Pugget dere alt stoffet slik at dere kunne absolutt ALT? Tenker ikke på å kunne ting utenat. Eller var forberedelestiden til så god hjelp at dere klarte å skrible ned alt nødvendig? Jeg har fått 6 på muntlig eksamen før (historie), uten å være forberedt i det hele tatt. Men emnet jeg fikk var egentlig ganske lite (industrielle revolusjon), så jeg må nok bare føre det inn under ekstrem flaks. Nå føler jeg meg godt forberedt (kanskje bortsett fra enkelte ting, spesielt språkhistorien), men jeg MÅ få 6!
nettvenninnen Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 (endret) Ja, jeg kunne absolutt alt av pensum utenat. Men når det gjaldt særemnet som jeg også ble hørt i, så hadde jeg kastet alt av materiale (fordi jeg nektet å tro at jeg kunne ha så uflaks at jeg ble trukket ut til muntlig eksamen). Derfor husket jeg omtrent nix og nada av det. Måtte ta hele foredraget på sparket. Men det gikk faktisk enda bedre enn da jeg presenterte stoffet til klassen. For da måtte jeg på eksamen forsøke å gjøre stoffet morsomt. Og da virkelig leve meg inn i noe jeg egentlig ikke kunne utenat. Hvis du kan stoffet godt, så er det ikke noe problem å få en sekser. For da er forbredelsestiden nok til å huske alt du skal.Du må også huske på å skille deg litt ekstra ut, slik at du ikke gjør presentasjonen din kjedelig. Lat som at sensor er stokk dum og uengasjert. Og at det er din oppgave å få han/henne til å bli både engasjert og klok. Det som skiller en sekser fra en femmer er din egen glød for stoffet. Lykke til Endret 1. mai 2011 av nettvenninnen
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Ja, jeg kunne absolutt alt av pensum utenat. Men når det gjaldt særemnet som jeg også ble hørt i, så hadde jeg kastet alt av materiale (fordi jeg nektet å tro at jeg kunne ha så uflaks at jeg ble trukket ut til muntlig eksamen). Derfor husket jeg omtrent nix og nada av det. Måtte ta hele foredraget på sparket. Men det gikk faktisk enda bedre enn da jeg presenterte stoffet til klassen. For da måtte jeg på eksamen forsøke å gjøre stoffet morsomt. Og da virkelig leve meg inn i noe jeg egentlig ikke kunne utenat. Hvis du kan stoffet godt, så er det ikke noe problem å få en sekser. For da er forbredelsestiden nok til å huske alt du skal.Du må også huske på å skille deg litt ekstra ut, slik at du ikke gjør presentasjonen din kjedelig. Lat som at sensor er stokk dum og uengasjert. Og at det er din oppgave å få han/henne til å bli både engasjert og klok. Det som skiller en sekser fra en femmer er din egen glød for stoffet. Lykke til Jeg blir utrolig glad hvis jeg får særemne! Det både kan jeg godt, og er ordentlig engasjert i. Marerittet hadde vært språklig utvikling siden norrøn tid! Apropos; kan du forklare meg kasus på en fortsåelig måte
nettvenninnen Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Apropos; kan du forklare meg kasus på en fortsåelig måte he he. Skulle ønske jeg kunne det Men det er år og dag siden jeg hadde muntlig eksamen. Jeg har rukket å gå på høyskole og har vært i mange år i jobb siden den gang. Men jeg tror ikke at du skal bekymre deg så mye om kasus. Mistenker at de bryr seg mest om litteraturhistorien. Og jeg tror du gjør det lettere for deg selv hvis du legger vekt på det store bildet innenfor norsk historie.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #5 Skrevet 1. mai 2011 he he. Skulle ønske jeg kunne det Men det er år og dag siden jeg hadde muntlig eksamen. Jeg har rukket å gå på høyskole og har vært i mange år i jobb siden den gang. Men jeg tror ikke at du skal bekymre deg så mye om kasus. Mistenker at de bryr seg mest om litteraturhistorien. Og jeg tror du gjør det lettere for deg selv hvis du legger vekt på det store bildet innenfor norsk historie. Det er læreren vår som lager eksamensoppgavene (privat undervisning) og han har sagt flere ganger at det meget sannsynlig å komme opp i språkhistorie. Størst vektlegging på 1800- og 1900-tallets språkutvikling, men også norrønt. Snart på 1 døgn igjen....... :frown: Hehe, jeg virker kanskje litt dramatisk nå, men jeg blir alltid slik før eksamen! Dunkende hjerte, søvnproblemer og hele pakka Herregud, jeg lever på onsdag og!
nettvenninnen Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Det er læreren vår som lager eksamensoppgavene (privat undervisning) og han har sagt flere ganger at det meget sannsynlig å komme opp i språkhistorie. Størst vektlegging på 1800- og 1900-tallets språkutvikling, men også norrønt. Snart på 1 døgn igjen....... :frown: Hehe, jeg virker kanskje litt dramatisk nå, men jeg blir alltid slik før eksamen! Dunkende hjerte, søvnproblemer og hele pakka Herregud, jeg lever på onsdag og! Sorry. Litteratur- OG språkhistorie var det jeg ønsket å få frem med innlegget. Så hvis du skal ha med kasus, så regner jeg med at du må få flettet inn dette innenfor norrøn historie. Poenget er uansett at du bør ha med deg helhetsbildet. Og da ikke henge deg opp i "smådetaljer". En hel masse lykke til. Gi gjerne rapport på hvordan det går
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Jeg fikk 6 uten å være forberedt i det hele tatt, jeg tok hele videregående nesten på sparket som privatist, det eneste jeg tok på skole var grunnkurs yrkesrettet. Jeg brukte noen timer på særemnet, så jeg kunne dette godt. På trekklappen fikk jeg dikttolkning, særemnet og språkhistorie de siste 100 år. Språkhistorie skrev jeg om i særemnet, så det kunne jeg. Diktanalyse husket jeg såvidt fra ungdomsskolen. Det var også et fryktelig enkelt dikt. Jeg fikk 6 selvom det var flere pensumting jeg virkelig ikke kunne. Særemnet mitt var også i korteste laget. Derimot så argumenterte jeg så godt for det jeg faktisk kunne at sensor mente at jeg hadde vel fortjent en sekser. Jeg var dog heldig, ikke sats på å være like heldig som meg
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Jeg fikk 6 uten å være forberedt i det hele tatt, jeg tok hele videregående nesten på sparket som privatist, det eneste jeg tok på skole var grunnkurs yrkesrettet. Jeg brukte noen timer på særemnet, så jeg kunne dette godt. På trekklappen fikk jeg dikttolkning, særemnet og språkhistorie de siste 100 år. Språkhistorie skrev jeg om i særemnet, så det kunne jeg. Diktanalyse husket jeg såvidt fra ungdomsskolen. Det var også et fryktelig enkelt dikt. Jeg fikk 6 selvom det var flere pensumting jeg virkelig ikke kunne. Særemnet mitt var også i korteste laget. Derimot så argumenterte jeg så godt for det jeg faktisk kunne at sensor mente at jeg hadde vel fortjent en sekser. Jeg var dog heldig, ikke sats på å være like heldig som meg Jeg har som sagt vært like heldig som deg før (historie), men jeg har ingen illusjoner om at det kommer til å bli like enkelt denne gangen! Emnet jeg fikk på historieeksamen var så simpelt og smalt at det skulle nesten ikke vært lov. Pugger språkhistorie i dag...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Også er jeg så dum at jeg googler "strøk på muntlig norsk eksamen" og får opp MASSE om at den og den strøk selv om de kunne masse og blablabla. Omg......
Gjest idakaroline Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Jeg skal opp i norsk muntlig i morgen! Jeg gruer meg helt enormt!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Jeg skal opp i norsk muntlig i morgen! Jeg gruer meg helt enormt! En likesinnet! Hva er fordypningsemnet ditt? Ble akkurat ferdig med mitt. Føler jeg kan det godt, men jeg er generelt ikke noe flink til å holde foredrag. Blir mye ehhhh... Huff.
Gjest NozMonster Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Jeg fikk 6 uten å være forberedt i det hele tatt, jeg tok hele videregående nesten på sparket som privatist, det eneste jeg tok på skole var grunnkurs yrkesrettet. Jeg brukte noen timer på særemnet, så jeg kunne dette godt. På trekklappen fikk jeg dikttolkning, særemnet og språkhistorie de siste 100 år. Språkhistorie skrev jeg om i særemnet, så det kunne jeg. Diktanalyse husket jeg såvidt fra ungdomsskolen. Det var også et fryktelig enkelt dikt. Jeg fikk 6 selvom det var flere pensumting jeg virkelig ikke kunne. Særemnet mitt var også i korteste laget. Derimot så argumenterte jeg så godt for det jeg faktisk kunne at sensor mente at jeg hadde vel fortjent en sekser. Jeg var dog heldig, ikke sats på å være like heldig som meg iiiik, nå ble jeg enda mere nervøs! jeg skal også ha norsk muntlig om 2 uker, og jeg kan virkelig ikke huske at læreren min har NEVNT ordet diktanalyse en eneste gang! ...og særemne??? lest bok og sett film, men får fader ikke til en shiiiit! ...håpet om å klare å forbedre karakteren ( fikk 2 på vgs) gikk rett vest gitt...har god peil på noe, men trekker nok ikke en oppg. med det vedder jeg på!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 iiiik, nå ble jeg enda mere nervøs! jeg skal også ha norsk muntlig om 2 uker, og jeg kan virkelig ikke huske at læreren min har NEVNT ordet diktanalyse en eneste gang! ...og særemne??? lest bok og sett film, men får fader ikke til en shiiiit! ...håpet om å klare å forbedre karakteren ( fikk 2 på vgs) gikk rett vest gitt...har god peil på noe, men trekker nok ikke en oppg. med det vedder jeg på! Han har nok ikke NEVNT diktanalyse, men dere har helt sikkert gjort det i timen. Se over notatene dine. Læreren har helt garantert gjort det på tavla en eller annen gang. Det går bra!! Du har to uker på deg, så det er bare å lese masse Jeg, derimot, hadde siste forelesning på fredag og eksamen allerede i morgen! Herrejemini.
Gjest idakaroline Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 En likesinnet! Hva er fordypningsemnet ditt? Ble akkurat ferdig med mitt. Føler jeg kan det godt, men jeg er generelt ikke noe flink til å holde foredrag. Blir mye ehhhh... Huff. Jeg har om en av de store norske forfatterne! Gruer meg helt enormt! Jeg har lest og lest i hele dag, men jeg føler at jeg ikke kan noen ting. Hvordan skal dette gå?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har om en av de store norske forfatterne! Gruer meg helt enormt! Jeg har lest og lest i hele dag, men jeg føler at jeg ikke kan noen ting. Hvordan skal dette gå? En ting jeg har skjønt er at de 30 minuttene er gull verdt! Så lenge man klarer å skrible ned alt nødvendig + ikke bruker notatene for mye tror jeg det går greit. Men det er jo helt klart en fordel om man får et emne man er god på fra før!
Gjest idakaroline Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 En ting jeg har skjønt er at de 30 minuttene er gull verdt! Så lenge man klarer å skrible ned alt nødvendig + ikke bruker notatene for mye tror jeg det går greit. Men det er jo helt klart en fordel om man får et emne man er god på fra før! Fordjupningsoppgaven er jeg veldig god og trygg på! Det er mye verre med de andre oppgave jeg kommer til å få .. Har gått igjennom bøkene mine flere ganger og streket over det som jeg syns er det viktigste. Om det holder for en toppkarakter, vet jeg ikke ... Lov å håpe!
babord Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde særemne, norsk etterkrigslitteratur og dialekter. Svarte feil på et spørsmål om johan falkberget(skulle frem til hans navn og jeg sa roy jacobsen, haha) og jeg husket ikke navnet på palatalisering selv om jeg husket hva det var...så det er nok litt slingringsmonn. Jeg hadde et godt særemne å lene meg på, tror ikke de trakk noe der for jeg fikk 6 på særemnet i seg selv en gang før. Så trakk de sikkert litt for det jeg manglet på fakta, men ikke nok til å komme ned på 5. Bruk ord fra pensum, vgs-lærere blir tro det eller ei imponert over at man kan flerstavelsesord...:gjeiper: Formuler deg godt, ikke stå og si ehhm osv, hold heller kjeft til du kommer på riktig spor igjen. Ikke si ''sjino'' eller andre talefeil som norsklærere hater. Fake a smile, og fortell om at du har lært mye av norskfaget, det elsker de. Og frem for alt, gi litt f og slapp av! Da går det så mye bedre. Lykke til!
Gjest idakaroline Skrevet 2. mai 2011 #18 Skrevet 2. mai 2011 Har snakket med veilederen min og har skjønt det sånn at jeg ganske sikkert vil få en ukjent tekst og at jeg skal snakke om fordjupningsoppgaven min. Hva annet kan jeg forvente meg av oppgaver egentlig?
Gjest NozMonster Skrevet 2. mai 2011 #19 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde særemne, norsk etterkrigslitteratur og dialekter. Svarte feil på et spørsmål om johan falkberget(skulle frem til hans navn og jeg sa roy jacobsen, haha) og jeg husket ikke navnet på palatalisering selv om jeg husket hva det var...så det er nok litt slingringsmonn. Jeg hadde et godt særemne å lene meg på, tror ikke de trakk noe der for jeg fikk 6 på særemnet i seg selv en gang før. Så trakk de sikkert litt for det jeg manglet på fakta, men ikke nok til å komme ned på 5. Bruk ord fra pensum, vgs-lærere blir tro det eller ei imponert over at man kan flerstavelsesord...:gjeiper: Formuler deg godt, ikke stå og si ehhm osv, hold heller kjeft til du kommer på riktig spor igjen. Ikke si ''sjino'' eller andre talefeil som norsklærere hater. Fake a smile, og fortell om at du har lært mye av norskfaget, det elsker de. Og frem for alt, gi litt f og slapp av! Da går det så mye bedre. Lykke til! ja, huff, dialekter må jeg lese på! har retrofleks-flabben / kakuminal L med tungeslang inne men den er vel den eneste... og til AB over her; nej, jeg har vært i hver bidige time, og vi har ikke gjort noe som helt diktanalyse altså!
Gjest idakaroline Skrevet 3. mai 2011 #20 Skrevet 3. mai 2011 Jeg håper jeg får oppgave om det moderne prosjektet, dialekter eller norsk språkhistorie. En ukjent tekst er jeg forberedt på, samme med fordjupningsemnet. Jeg håper selvfølgelig på å klare 6, men jeg tør ikke å ha for store forhåpninger så derfor satser jeg på 4! Da kan jeg bli overlykkelig hvis jeg får en bedre karakter Lykke til dere andre som også skal ha eksamen idag!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå