Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest baben
Skrevet

Hei. Fikk en salicylic acid 20% i posten for litt siden, lurer på om det er "for sent" å bruke den nå, med tanke på været (sola)?

Er ikke så mye ute om dagene selv om det er finvær, sitter mest inne og leser til eksamen. Men er jo litt ute nå og da. Kan jeg bruke syren da? Har solfaktor på 30 som jeg kan bruke hvis jeg skal være litt lengere ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut fra at du mener syrepeeling?

Sommerhalvåret er jo ikke ideelt for å bruke syrebehandlinger pga økt følsomhet for sol, med risiko for pigmentflekker etc. Men tror salisylsyre er den syren som gir minst risiko sammenliknet med andre syrer. Om du ikke skal sole ansiktet i vår og i sommer, og er nøye med å bruke spf 30 på dagtid, vil jeg tro det går bra. Man bør vel avslutte syrebehandlinger minst 4 uker før man har tenkt å oppholde seg i solen (også selv om du bruker høy faktor). Det sikreste er nok å vente til høsten :)

Gjest baben
Skrevet

Jepp, syrepeeling. Jeg brukte den i morges. Kanskje ikke så lurt :/ Har jo tenkt å sole meg litt etter hvert, hvertfall i juni og juli. Men ikke så mye i mai kanskje. Vil ha fin og ren hud, som samtidig er brun og uten pigmentflekker osv. Må jeg velge en av delene ? :P :/

Skrevet

Tja..jo mer du soler deg, jo større blir risikoen for pigmentflekker. Husk de kan dukke opp mange år senere som følge av soling. Så høy faktor og så lite sol som mulig direkte på ansiktet er vel den sikreste oppskriften på ingen pigmentflekker,er jeg redd :sukk

Du kan jo bruke andre metoder enn syrepeeling nå i sommerhalvåret. Jevnlig peeling og rensende ansiktsmasker er bra. Husk at soling vil gjøre overhuden tykkere på sikt og derfor ikke vil bidra til ren og klar hud. Soling tørker også ut, og med en tørrere overhud vil underhuden ofte produsere mer talg for å kompensere for dette. Og mer talgproduksjon gir som kjent gjerne flere urenheter.

Bruk selvbruner i ansiktet, så kan du sole deg mindre :)

Skrevet

Jeg bruker salicylic acid 20 % nå :S ..

Vet det ikke er lurt, men vil så gjerne fullføre en omgang med peelinger.

Dette fordi jeg fikk en fin oppblomstring av urenheter når jeg begynte,

og vil ikke stoppe før jeg har fått ut alt av huden, må en måte.

Peeler to ganger i uken, så tenkte å ta to peelinger til, max 4.

Jeg bruker solfaktor 40, og soler meg ikke aktivt.

Sitter som du inne å leser på eksamen, hehe.

Jeg vil heller få orden på huden min enn å sole meg,

noe jeg heller ikke har tid til i eksamensperioden.

Gjest baben
Skrevet

Jeg tenker å ta peelingen annenhver dag fremover nå, til det er 6 ganger til sammen. Håper det går bra..

Gjest Raggy
Skrevet

Tynn hud og sol er ofte den beste oppskriften på å få pigmentflekker. Mye mulig du ikke merker noe til dette nå, men om noen år kan skadene komme til syne. Det er denne risikoen du tar.

Det behøver ikke skje men mulighetene er store.

Se godt på damer i femtiårene, legg merke til de brune flekkene mange av dem har i ansiktet og på brystet.

Hudpleier har sagt til meg at det ikke er noen risk å ta syrepeeling på sommeren, men dem vil jo gjerne drive butikk så jeg stoler ikke på det.

Jeg har lykkes i å fjerne pigmentflekker men de kommer stadig tilbake, så jeg har en evig jobb pga uvettig soling da jeg var yngre...

Gjest baben
Skrevet

men hvis jeg gjør meg ferdig ca 12.mai og bruker spf 30 i mens, og ikke begynner å sole meg før i juni, kan det ikke gå bra da?

Gjest Raggy
Skrevet

men hvis jeg gjør meg ferdig ca 12.mai og bruker spf 30 i mens, og ikke begynner å sole meg før i juni, kan det ikke gå bra da?

Vanskelig å gi noe konkret svar desverre..

Spør du meg så mener jeg du aldri skal direkte sole deg om ønsket ditt er å beholde en fin hud.

Gjest baben
Skrevet

Satser på at det går bra jeg.:|

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...