riosoto Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei! Jeg er helt ny her :-) Jeg kom hjem fra påskefeire for noen dagen siden, og fikk meg mildt sagt et lite sjokk når jeg så gjennom feriebildene.. har prestert å legge på meg en god del uten å legge særlig merke til det! Holdt på å begynne å grine når jeg så hvor brei jeg var blitt over rumpa. Gikk på vekten i går tidlig - 68 kilo stoppet den på. Har aldri veid så mye. Har de siste par årene ligget ganske stabilt på 63-65 kilo. Før jeg fikk samboer (tror det er ganske vanlig å bli litt slapp når man får seg samboer..) lå jeg på 58-60 kilo. Vil så gjerne tilbake dit! Minus 10 kilo, altså.. Og gjerne bli der! :-) Jeg er 25 år og rundt 170. Er fullstendig klar over at jeg ikke er OVERVEKTIG, men jeg vil så gjerne føle meg fin igjen! Her er meg: - Jeg kommer ikke til å melde meg på treningsstudio med det første.. Jeg blir bare støttemedlem. Skjer hver gang. I så fall må jeg finne meg noen å trene med først, jeg kommer meg aldri på trening alene. Er ekstremt god på unskyldninger! Blir dyrt i lengden for en student også. Samboeren min er en slappfisk, så han får jeg ikke med meg (tro meg, jeg har prøvd...) Jeg har heller ingen venner utenom studietid jeg kunne ha spurt om ville trene med meg. - Jeg bor i Oslo, flyttet hit for 2 år siden. Er LIVREDD for å gå her alene, så det gjør jeg nesten aldri. Jeg er derfor veldig skeptisk til å gå tur. Jeg er av typen som liker å gå tur alene med musikk/podcast på ørene. Å gå tur sammen med andre blir ikke det samme. Skal man gå fort og ikke prate sammen, eller rusle og preike? Før jeg flyttet til Oslo gikk jeg kjempemye tur. Gikk faste ruter hver dag, minst 1 time om dagen. Elsker å gå i skog og mark! I mitt nærområde er nærmeste "natur" akerselva.. og der går jeg bare ikke alene! - Jeg er en fullstendig godtefrik Når jeg er ferdig på skolen er det utrolig lett å kjøpe en sjokolade eller en bolle.. Og da forsvinner ALT av fornuft og selvdisiplin!! Buhu :-( På skolen er jeg flink, for jeg liker nemlig ikke at folk skal se at jeg spiser godteri.. jeg spiser i skjul! - For tiden er min eneste trening når jeg går til og fra skolen, ca 15 minutt hver vei. Når jeg kommer hjem, setter jeg meg i sofaen og ser på søppel-tv i sikkert 3 timer til kjæresten min kommer hjem fra jobb. Vi lager middag, ser mer på tv. Avhengig av om jeg har skolearbeid, går jeg og gjør lekser eller ser på tv resten av kvelden, før jeg går og legger meg. Dere kan tenke dere hvor lite energi jeg har.. --- 07.00 Står opp. Liker ikke å spise frokost, så det blir vanligvis bare et glass vann. 09.00 Spiser et eple eller noe annet lite ca 12.00 Lunsj. Er ikke glad i brødskiver. Blir typisk en skyr (den største varianten) med gryn (4-korn som jeg har med i en boks) 15.00 er jeg ferdig på skolen. Kritisk tidspunkt på dagen, tyr ofte til usunne ting her :-( ca 18.00 middag. Blir mye pizza og pasta, men av og til laks, grønnsakssuppe, salat osv. . . prøver å variere. På kvelden er det lett å åpne en pose chips, lage nudler eller steke vafler. Prøver å la være. --- Når jeg leser dette selv ser jeg at jeg sikkert spiser for lite ut i fra kommentarer dere har gitt andre. Huff. Tror selv mitt problem er at jeg er sulten (selv om det ikke kjennes sånn ut...) --- Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker svar på. Godt å lufte tankene og være helt ærlig! Kanskje dere har tips til trening? Tiden etter skolen når jeg er alene hjemme er jo perfekt til det. Gode, enkle treningsøvelser jeg kan gjøre hjemme. Og gjerne litt tips på maten også Hilsen lubben studine!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 Kødder du? Les de ørten trådene i dette forumet fremfor å skrive enda en generisk grinehistorie. 5
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Gi deg selv et spark i ræva, og kutt ned på sukker, godis, brus og annen drittmat. Gå/jogg noen ganger i uka, og du er godt på vei. 5
Brooke Penelope Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Hva med å kjøpe seg en treningsvideo som du kan trene til hjemme før samboeren din kommer hjem? DVD'ene til Kari Jaquesson synes jeg er veldig gode som en start. De er delt inn i 20-minutters programøkter. Da kan du tenke når du starter at du skal ta en 20-minutters økt, men når de 20-minuttene er over vil du nok garantert ta 20 min til, for da er du så godt i gang. Veldig greit når man egentlig ikke har eneregien til å trene og så slipper du dørstokkmila som er det tøffeste med å komme seg på et treningsstudio Ellers vil jeg råde deg til å spise et lite måltid kl.14 eller 14.30, så du ikke er sulten når du skal hjem fra skolen. Om ikke du har mulighet til det, kan du kanskje gå en annen vei hjem fra skolen som ikke har noen butikker på veien som frister med godis. Om du så må gå en litt omvei hjem fra skolen, så gjør jo ikke det noe, det blir jo bare ekstra trening. Men det er bedre å kjøpe seg en liten mørk sjokoladebit som du kan ha liggende hjemme eller i vesken, om søtsuget blir for stort, enn at du går sulten i butikken og kjøper en stor sjokolade. Da kan du tenke at du kan få lov til å spise den ene lille biten, men kun den, i løpet av dagen. Så får du bestemme om du vil ha den på veien hjem fra skolen eller om kvelden istedenfor potetgullposen (For den får du jo selvfølgelig ikke spise)... Lykke til 5
Athene Skrevet 1. mai 2011 #5 Skrevet 1. mai 2011 Først og fremst - du er 68 kilo og 170 høy, det er godt innenfor normal BMI. Du er ikke overvektig. Kvinner forandrer seg i 20 årene, det krever mye, og er for mange umulig, å beholde den kroppen man hadde i tenårene. Om det hovedsakelig er rundt hoftene du har lagt på deg er du heldig, dette er det "sunne" områdene på kvinnekroppen å ha fett, i motsetning til rundt livet. Sats på sunt kostohold, ikke slanking og dietter. Og fokuser på trening du liker. Hvorfor er du så redd for å gå tur alene i Oslo? Trur du er litt for engstelig. Tur oppover akerselva på dagtid er helt trygt. Ellers er både Bygdøy og rundt Sognsvann steder jeg aldri er redd for å ferdes på egenhånd. Jeg føler nesten at dette er tryggere en turer andre steder der du knapt møter et annet menneske. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Det virker som om blodsukkeret ditt stuper etter skolen så jeg vil anbefale å spise litt mer i løpet av formiddagen. Jobb med å tørre å spise mer i andres selskap, og gjerne ha en stor salat til lunsj med noe kjøtt, bønner eller tunfisk. Skyr inneholder søtningsstoffer som kan bidra i å trigge søthungeren ennå mer, og fruktsukkeret i eplet kan også bidra i en liten hunger. Spise gjerne grønnsaker istedet. 1
Spøkelse Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 Kødder du? Les de ørten trådene i dette forumet fremfor å skrive enda en generisk grinehistorie. Blir så voldsomt imponert over dere anonyme som skriver slike innlegg, det er feigt og innmari lite konstruktivt for trådstarter! Trådstarter: Om du virkelig VIL ned i vekt, så må du starte med tankegangen din. Sett deg delmål, f. eks to mål du skal nå innen to uker, to mål du skal nå innen seks uker og kanskje ett eller to mål du skal nå over et par mnd. De bør være målbare. Eks. "jeg vil gå ned i vekt" er ikke et bra mål, samme med "jeg skal spise sunnere". Det blir ingen rammer og det er lett å skeie ut da. Samme med treningsstudio, du blir ikke støttemedlem om du virkelig VIL nå målene dine. Om du er redd for å gå ute alene har du dessverre begrensede muligheter annet enn det du kan gjøre hjemme på stuegulvet (og skal du trene på stua, så må du hvertfall være motivert for å gjøre det!). Ta med deg noe mat på skolen, det ser ut som (noen andre nevnte det også) du spiser veldig lite på formiddagen og til lunsj, og så sprekker du på vei hjem. En frukt og en Skyr er veldig lite drivstoff for både kropp og hjerne om du studerer og har forelesning hele dagen. 4
edderkoppdame Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Hei! Jeg er helt ny her :-) Jeg kom hjem fra påskefeire for noen dagen siden, og fikk meg mildt sagt et lite sjokk når jeg så gjennom feriebildene.. har prestert å legge på meg en god del uten å legge særlig merke til det! Holdt på å begynne å grine når jeg så hvor brei jeg var blitt over rumpa. Gikk på vekten i går tidlig - 68 kilo stoppet den på. Har aldri veid så mye. Har de siste par årene ligget ganske stabilt på 63-65 kilo. Før jeg fikk samboer (tror det er ganske vanlig å bli litt slapp når man får seg samboer..) lå jeg på 58-60 kilo. Vil så gjerne tilbake dit! Minus 10 kilo, altså.. Og gjerne bli der! :-) Jeg er 25 år og rundt 170. Er fullstendig klar over at jeg ikke er OVERVEKTIG, men jeg vil så gjerne føle meg fin igjen! Her er meg: - Jeg kommer ikke til å melde meg på treningsstudio med det første.. Jeg blir bare støttemedlem. Skjer hver gang. I så fall må jeg finne meg noen å trene med først, jeg kommer meg aldri på trening alene. Er ekstremt god på unskyldninger! Blir dyrt i lengden for en student også. Samboeren min er en slappfisk, så han får jeg ikke med meg (tro meg, jeg har prøvd...) Jeg har heller ingen venner utenom studietid jeg kunne ha spurt om ville trene med meg. - Jeg bor i Oslo, flyttet hit for 2 år siden. Er LIVREDD for å gå her alene, så det gjør jeg nesten aldri. Jeg er derfor veldig skeptisk til å gå tur. Jeg er av typen som liker å gå tur alene med musikk/podcast på ørene. Å gå tur sammen med andre blir ikke det samme. Skal man gå fort og ikke prate sammen, eller rusle og preike? Før jeg flyttet til Oslo gikk jeg kjempemye tur. Gikk faste ruter hver dag, minst 1 time om dagen. Elsker å gå i skog og mark! I mitt nærområde er nærmeste "natur" akerselva.. og der går jeg bare ikke alene! - Jeg er en fullstendig godtefrik Når jeg er ferdig på skolen er det utrolig lett å kjøpe en sjokolade eller en bolle.. Og da forsvinner ALT av fornuft og selvdisiplin!! Buhu :-( På skolen er jeg flink, for jeg liker nemlig ikke at folk skal se at jeg spiser godteri.. jeg spiser i skjul! - For tiden er min eneste trening når jeg går til og fra skolen, ca 15 minutt hver vei. Når jeg kommer hjem, setter jeg meg i sofaen og ser på søppel-tv i sikkert 3 timer til kjæresten min kommer hjem fra jobb. Vi lager middag, ser mer på tv. Avhengig av om jeg har skolearbeid, går jeg og gjør lekser eller ser på tv resten av kvelden, før jeg går og legger meg. Dere kan tenke dere hvor lite energi jeg har.. --- 07.00 Står opp. Liker ikke å spise frokost, så det blir vanligvis bare et glass vann. 09.00 Spiser et eple eller noe annet lite ca 12.00 Lunsj. Er ikke glad i brødskiver. Blir typisk en skyr (den største varianten) med gryn (4-korn som jeg har med i en boks) 15.00 er jeg ferdig på skolen. Kritisk tidspunkt på dagen, tyr ofte til usunne ting her :-(ca 18.00 middag. Blir mye pizza og pasta, men av og til laks, grønnsakssuppe, salat osv. . . prøver å variere. På kvelden er det lett å åpne en pose chips, lage nudler eller steke vafler. Prøver å la være. --- Når jeg leser dette selv ser jeg at jeg sikkert spiser for lite ut i fra kommentarer dere har gitt andre. Huff. Tror selv mitt problem er at jeg er sulten (selv om det ikke kjennes sånn ut...) --- Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker svar på. Godt å lufte tankene og være helt ærlig! Kanskje dere har tips til trening? Tiden etter skolen når jeg er alene hjemme er jo perfekt til det. Gode, enkle treningsøvelser jeg kan gjøre hjemme. Og gjerne litt tips på maten også Hilsen lubben studine! Altså: Du svarer jo egentlig på spørsmålet ditt selv da.Spiser absolutt ikke for lite, men det er helt feil fordelt. Trangen til overspising på kvelden og søtsaker kommer nok av at du spiser for lite på dagen. Rart at du ikke veier mer om dette er det du gjør til vanlig. Er det ikke ca 1200 kcal i en grandiosa? om du spiser 100 gram chips - dvs under en halv pose får du i deg rundt 600 kcal noe som tilsvarer en god porsjon middag. Greit med vafler til kvelds om du f.eks spiser noe lett til middag, men om det kommer på toppen av en tung middag, samt sjokolade, chips og boller så har du et problem. Om du holder deg til de andre ok middagene, som laks, kylling, rent kjøtt med mye grønnsaker og kutter ut utskeielsene evt holder dem til en dag i uken har du kommet langt på vei. Om du alltid har med deg frukt/grunnsaker i vesken - har du også nødmat til blodsukkeret skulle stige for høyt. Et tips er også å ikke ta med seg penger når du går på skolen, slik at du ikke kan falle for fristelsen. Anbefaler også å handle inn stort en gang i uken slik at du slipper å handle hele tiden. Finnes også mange treningsdvder, der du kan trene med veiledning hjemme i din egen stue uten så mye utstyr om du ikke kan gå ut. Eksempel kan være pilates. Lykke til!
Jamme Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 - Jeg bor i Oslo, flyttet hit for 2 år siden. Er LIVREDD for å gå her alene, så det gjør jeg nesten aldri. Jeg er derfor veldig skeptisk til å gå tur. Jeg er av typen som liker å gå tur alene med musikk/podcast på ørene. Å gå tur sammen med andre blir ikke det samme. Skal man gå fort og ikke prate sammen, eller rusle og preike? Før jeg flyttet til Oslo gikk jeg kjempemye tur. Gikk faste ruter hver dag, minst 1 time om dagen. Elsker å gå i skog og mark! I mitt nærområde er nærmeste "natur" akerselva.. og der går jeg bare ikke alene! Hvis du bor i nærheten av Akerselva er det sannsynligvis ikke langt til buss eller trikk som går til Kjelsås, og da er du praktisk talt i marka. Der venter massevis av turmuligheter, både gangstier med lys og stier i skogen. Maridalen er nydelig om dagen! Ta 54-bussen til Brekkekrysset og gå derifra - det tar rundt 20 minutter fra sentrum. Dessuten er det kjempefint å gå langs Akerselva! Jeg skal innrømme at den nedre delen kanskje ikke er så koselig, men fra Grünerløkka og oppover mot Nydalen er det kjempefint. Der har du virkelig ingenting å frykte, med mindre du er redd for barnevogner. Ellers gjelder selvfølgelig tipsene fra de andre her.
Tigerlily Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 - Jeg bor i Oslo, flyttet hit for 2 år siden. Er LIVREDD for å gå her alene, så det gjør jeg nesten aldri. Jeg er derfor veldig skeptisk til å gå tur. Jeg er av typen som liker å gå tur alene med musikk/podcast på ørene. Å gå tur sammen med andre blir ikke det samme. Skal man gå fort og ikke prate sammen, eller rusle og preike? Før jeg flyttet til Oslo gikk jeg kjempemye tur. Gikk faste ruter hver dag, minst 1 time om dagen. Elsker å gå i skog og mark! I mitt nærområde er nærmeste "natur" akerselva.. og der går jeg bare ikke alene! Oslo er ingenting å være redd for! Har bodd her i over 7 år nå og gått alene på dagtid og kveldstid i hele Oslo sentrum og har aldri opplevd eller sett noe fælt. Gå tur langs Akerselva på dagtid etter skolen, først opp til Teknisk Museum og så ned til utgangspunktet. Der har du en god time med mosjon i 100% trygge omgivelser. Du kommer bare til å treffe på folk med barnevogn og hund. Du kan også gå i Torshovdalen, eller gå fra Løkka til St.Hanshaugen, ta deg en runde der og tilbake igjen. Ta trikken til Kjelsås og går der, som noen nevnte. Eller dra til Nord- eller Østmarka i helgene eller til Bygdøy. Det mangler ikke muligheter! Ellers kan du ha mandler (om du tåler det) og en banan i vesken til enhver tid, det kan hjelpe på sulten i krisestunder, og drikk mye vann. Eventuelt spiser du bananen og nøttene i tillegg til skyren, kan tenke meg at det vil hjelpe på metthetsfølelsen da du får i deg sunt fett i tillegg til proteinet og karbene. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Hva med å trene gjennom SiO? De har rimelige alternativ.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Dessuten er det kjempefint å gå langs Akerselva! Jeg skal innrømme at den nedre delen kanskje ikke er så koselig, men fra Grünerløkka og oppover mot Nydalen er det kjempefint. Der har du virkelig ingenting å frykte, med mindre du er redd for barnevogner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå