Kanari Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei, i mitt kjøleskap befinner det seg mange bokser med tunfisk og masse kylling. Noe jeg har lagt merke til er at det er forskjell på næringsinnholdet i f.eks tunfisk avhengig av merke osv. Jeg var på påskeferie i Sverige, og der kjøpte jeg noen bokser med tunfisk, disse inneholder 23g protein per 100g vare. Boksene jeg kjøper her hjemme har 28g protein per 100g vare (naturligvis er det også kaloriforskjell). Er det virkelig så stor forskjell på tunfisk? næringsinnhold.no påstår at det er ~24g protein per 100g vare. Er ikke tunfisk tunfisk? Opplever det samme med kyllingfilet. Hvilke tall skal jeg forholde meg til? De på nettet eller de på hver enkelt boks?
Lammelåret Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 Interessant! Innholdsfortegnelsen sier vel mest om hva som befinner seg inne i boksen? Hvis den ene boksen har lavere innhold av tunfisk og mer olje enn den andre boksen, ligger svaret her. Kyllingen kan være behandlet på ulik vis, noen produsenter sprøyter inn vann i kyllingfileten, noe som selvsagt påvirker næringsinnholdet per hundre gram.
Supraspinatus Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Hei, i mitt kjøleskap befinner det seg mange bokser med tunfisk og masse kylling. Noe jeg har lagt merke til er at det er forskjell på næringsinnholdet i f.eks tunfisk avhengig av merke osv. Jeg var på påskeferie i Sverige, og der kjøpte jeg noen bokser med tunfisk, disse inneholder 23g protein per 100g vare. Boksene jeg kjøper her hjemme har 28g protein per 100g vare (naturligvis er det også kaloriforskjell). Er det virkelig så stor forskjell på tunfisk? næringsinnhold.no påstår at det er ~24g protein per 100g vare. Er ikke tunfisk tunfisk? Opplever det samme med kyllingfilet. Hvilke tall skal jeg forholde meg til? De på nettet eller de på hver enkelt boks? Det kan skyldes en mengde ting. Forskjellige målinger, ulikt vanninnhold i kjøttet, osv. Slike tall er uansett aldri helt nøyaktige.
Fairchild Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Er ikke tunfisk tunfisk? En årsak til at oppgitt næringsverdi kan være forskjellig for tunfisk er at tunfisk ikke er én fiskesort, men mange forskjellige. Næringsverdien av kjøtt generelt avhenger også av hva dyret har spist. Jeg vil tro at næringsinnholdet på pakken av en vare er mer nøyaktig enn det man finner på internett for tilsvarende vare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå