AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei. Jeg leste mye på nettet om når man kan be om utredning. Noen steder står det at man skal ha prøvd i minst ett år, andre steder står det at man skal ha prøvd i minst to år. Hvilken stemmer? Vi har prøvd i over ett år,ikke bare i eggløsningsperioden, men vært aktiv stort sett hele tiden. Jeg har alltid hatt regelmessig mens, 28 dager, har aldri tatt en p-pille. Jeg er 28, han er 38, vi har vært sammen i 8 år. Synes det er rart at jeg ikke ble gravid ennå,da vi har hatt en god del ubeskyttet sex i løpet av 7 år, og vi har prøvd aktivt i ett godt år. Jeg gruer meg til å dra til legen, bare for å få beskjed at vi må ha prøvd i minst to år før vi kan bli utredet. Hvis legen sier dette, hva kan jeg si for å likevel bli henvist til utredning? Jeg kjenner at jeg er veldig lei meg, særlig etter at det gikk opp for meg at jeg ikke ble gravid i løpet av 7 år med en del ubeskyttet sex. Det burde ha ringt noen bjeller... Hvor lang tid tar en utredning sånn ca.? Det avhenger sikkert av mye, men snaker vi om et halvt år eller ett år? Og hvis utredning viser at man er kvalifisert for prøverør, hvor lang er ventelista? Dekkes utgiftene av folketrygden som vanlig? Mange spørsmål her :-) jeg har ingen å spørre, vil ikke spørre familien, for da får vi ikke fred...vi er bekymret nok som det er, vi trenger ikke ha en bekymringsfull familie rundt oss...legen er neste,men er veldig redd for å bli avvist...
pusilus Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 Jeg dro til fastlegen etter vi hadde prøvd i ett år, fikk sendt henvisning til IVF-seksjonen for utredning. Noen legesenter sender henvisning til gynekolog for utredning, og der etter blir det evt. sendt henvisning til IVF-seksjonen. Hvis du har en fast gynekolog anbefaler jeg at du tar dette opp med han/henne i stede for fastlegen. Fra henvisningen vår ble sendt tok det ca 5 måeder før vi fikk time, sommerferie innkludert, det er ikke alltid det tar så lang tid
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Det er etter ett år aktiv prøvetid man kan få utredning. Jeg ville helt klart ha begynt hos en gynekolog, for de kan starte utredningen selv. Fastlegen bare henviser deg videre til en gynekolog. Hvis dere har råd så gå til en privat gynekolog, det er mye kortere ventetider og de gidder som regel å stå på litt mer for pasientene sine. Det fleste fertilitetsklinikkene ønsker at dere er ferdig utredet før dere kommer dit, så det bare er å starte på IVF eller hva dere behøver av behandling. Hvor lang tid utredningen tar spørs veldig på hva dere må gjøre av undersøkelser og hva ventetidene på disse er. Og om det er privat eller offentlig.
Athene Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Etter ett år, før dersom det er klart at det er noe i veien med en av dere, senere dersom dere ikke har vært aktive prøvere hele året. Veien videre er veldig forskjellig, du har fått dette skissert over. Første steg er kontakt med fastlege. Deretter innvendig ultralyd av deg og sædtest for han, og blodprøver. Hvor lenge man venter er veldig forskjellig, avhengig av hvor du bor, diagnose, og hva dere selv ønsker. Om man kommer så langt som til prøverør går det en god del tusenlapper, men staten dekker mye. Jeg har selv valgt å ta dette med ro, og prøve medisiner/behandlinger og gi det tid i håp om at det klaffer av seg selv, før vi går så langt som prøverør. Det er en enorm fysisk og psykisk belastning. Nå, tre år etter p-pilleslutt, valgte vi til slutt å sende inn søknad om prøverør. Det er da ca tre måneders ventetid. Men veien frem mot søknad kan som sagt arte seg veldig forskjelling. Viser for eksempel sædtesten til mannen lite liv, vil dere kanskje være i gang med prøverør så snart som om seks måneder. Påvises det noe feil hos deg som kan korrigieres kan ventetiden bli lengre, da man gjerne forsøker ulike behandlinger (med tilhørende ventetid) først. Man kan selvfølgelig kjøpe seg ut av all ventetid, vi hadde gjort dette dersom det ikke var for at vi ønsket tiden til å se om vi var så heldige at det klaffet av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #5 Skrevet 1. mai 2011 TS her. Tusen takk for svar, alle sammen :-) Jeg skal bestille time hos fastlegen min, vi vil gjerne vite om alt er i orden med oss.Hvis det viser seg at noe er feil, da er vi klar for prøverør. Jeg har tatt EL-test i noen pp, og de viste at jeg hadde EL i den perioden som jeg har regnet meg fram til. I og med at jeg har veldig regelmessig syklus, så har det vært lett å finne ut av EL perioden. I den perioden har vi vært aktiv hver dag, ellers i månenden med 2-3 dagers mellomrom. Nå skal jeg bestille en ny pakke EL-test fra billige-tester.no (CB digital), og jeg skal også bestille en sædkvalitetstest. Mannen tror overhodet ikke på sånt, men vi prøver det nå. Hvilke erfaringer har dere med slike tester?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Sædtester du får kjøpt er bare tull ja. Det er mye de tester når de sjekker spermiene. Antall, svømmefart, at de faktisk svømmer fremmover og ikke bare rundt i ring, str. Sikkert mer også. Dette må gjøres i et skikkelig kraftig mikroskop. Når vi hadde IVF så fikk vi se det, utrolig kult. Ikke bruke penger på det, få en henvisning til å ta en ordentlig test istedenfor. Men det er veldig greit å ha kartlagt syklusen, for det er et spørsmål som garantert blir stilt.
Gjest Alabama Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 Vi gikk til lege etter et år som prøvere. Gå til hver deres fastlege og be om henvisning. Han må få henvisning til sædtest og du må få henvisning til gynekolog for innvendig UL og diverse. Jeg fikk time hos gyn ganske raskt, to-tre uker etter at henvisningen ble sendt og samboer fikk sædtesten etter en uke. Når man eventuelt søker om prøverør er det litt lenger ventetid.
Athene Skrevet 1. mai 2011 #8 Skrevet 1. mai 2011 Sædtester du får kjøpt på nett er bare bortkastede penger. Søk litt på sædprøver, så vil du se at de tester en rekke parametere. Det kan være for lite sperm, for slappe sperm, for trege sperm, dna feil, hodefeil, halefeil, for tykk spermveske, og mye mer en hjemmetest aldri vil vise. Eneste måten å få en skikkelig test av sæd er å levere sædprøve til nærmeste sykehus, etter henvisning fra lege. Eggløsningstester bekrefter heller ikke at alt er i ordnen. Jeg får positive tester, selv om jeg ikke har EL, da kroppen forsøker å slippe et egg (de tester LH nivå, som kan stige uavhengig av eggløsning). Bestill en legetime, så hjelper han/henne dere videre. Og vær forsiktig med å google og lese for mye på nett, det er utrolig mye rar informasjon, dårlige tester og kjærringråd som ikke virker der ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå