Gå til innhold

I hvilken matvare finner man mest protein?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

?

Om man kan kalle proteinpulver mat, så finner man over 90% protein i det.

Andre proteinrike matvarer: renskåret kjøtt/fisk, meieriprodukter, egg, belgfrukter, korn.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proteinpulver, soyamel/tofu har Masse proteiner per vekt, kjøtt/fisk/egg, ost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemp og soya er de største kildene til protein. Melk inneholder rett rundt 30gr pr 100gr, mens hemp har rundt 50gr pr 100gr. I tillegg har hemp alle de ti viktigste aminosyrene som kroppen trenger som byggeklosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hemp og soya er de største kildene til protein. Melk inneholder rett rundt 30gr pr 100gr, mens hemp har rundt 50gr pr 100gr. I tillegg har hemp alle de ti viktigste aminosyrene som kroppen trenger som byggeklosser.

Hvor får man kjøpt hemp, og pris? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Proteiner finnes i matvarer fra både dyr (animalsk protein) og planter (vegetabilsk protein). Animalsk protein inneholder mer av de essensielle aminosyrene. Derfor sier man at animalsk protein har bedre kvalitet enn vegetabilsk protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt hemp, og pris? :)

mye billigere å kjøpe på iherb.com ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på siden næringsinnhold.no og sorter etter proteinmengde. Litt artig at den "norske" tørrfisken inneholder desidert mest protein (riktignok før den er lagt i vann, men drar man et stykke nord i landet vårt får man kjøpt "tørrfisksnack" - sunt godteri med andre ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man regner kosttilskudd og prosesserte proteinprodukter som mat, så er det ingen tvil om at proteinpulver - som oftest basert på meieriprodukter, soya, egg, eller tilsv, inneholder mest protein.

Hamp-protein er forbundet med en viss kontrovers pga sitt høye innhold av kostfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melk inneholder ca. 3 g per 100 g. Jeg håper for din del at det bare var en feiltasting og at du ikke virkelig tror at melk inneholder så mye protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man regner kosttilskudd og prosesserte proteinprodukter som mat, så er det ingen tvil om at proteinpulver - som oftest basert på meieriprodukter, soya, egg, eller tilsv, inneholder mest protein.

Hamp-protein er forbundet med en viss kontrovers pga sitt høye innhold av kostfiber.

Men hvor sunt er det å spise proteinpulver? Jeg ville ikke synes det var verdt det, Dessuten får amerikanere i seg over dobbelt så mye proteiner enn det de daglig skal ha, og med tanke på at norsk kosthold begynner å ligne veldig på det amerikanske, så tviler jeg på at man faktisk trenger så voldsomt mye ekstra proteiner i form av proteinpulver. -med mindre du skal se så bøs ut som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor sunt er det å spise proteinpulver? Jeg ville ikke synes det var verdt det, Dessuten får amerikanere i seg over dobbelt så mye proteiner enn det de daglig skal ha, og med tanke på at norsk kosthold begynner å ligne veldig på det amerikanske, så tviler jeg på at man faktisk trenger så voldsomt mye ekstra proteiner i form av proteinpulver. -med mindre du skal se så bøs ut som mulig.

Jeg mener ikke man skal spise det. Det var du som foreslo hamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Melk inneholder ca. 3 g per 100 g. Jeg håper for din del at det bare var en feiltasting og at du ikke virkelig tror at melk inneholder så mye protein.

Det gikk litt fort i svingene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

i hemp protein finner 50% protein, resten er gode omega 3,6, og 9 - de beste oljene!det er ellers lite av de i både fisk og planteoljer (spes. omega 6). Også de nyttigste aminosyrene du finner. av proteinpulver er dette noe av det helt klart noe av det sunneste og beste.

har brukt hemp-protein en stund og har blitt uunværlig i kosten min (er vegetarianer). dessverre er det ganske så dyrt i norge (minst 450 for en kilo).

løsningen er å bestille fra www.iherb.com. har bestilt organisk hemp-protein fra de og sparer mye penger..

kan få en kilo for bare $20, er vel bare litt over hundrelappen med dagens dollarkurs :Nikke:

men du på bruke en kupong-kode for å få $5 i avslag, den her skulle fungere når du bestiller: QOJ568

koster bare $4 i frakt og tar ca. en uke til norge. anbefales sterkt!

manitoba hemp protein 908g er produktet jeg tenker på, link her :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...