Gå til innhold

har noen her tatt rektoskopi-undersøkelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta rektoskopi på tirsdagskveld, og har fått et brev hvor det står at jeg må faste og ta avføringstabletter dagen før. Da kan jeg kun drikke klar væske hele dagen, det samme med dagen til selve undersøkelsen. Dette vil da si 2 dager med fasting, mens alt jeg leser på nett tyder at man skal faste bare samme dagen, 8 timer før osv. Kan det hende at arket jeg har fått kun er standard prosedyre og ment for de som skal ta undersøkelsen på morningen? Altså, at de derfor må faste dagen før, men at siden jeg skal ta det på kvelden er det egentlig greit å begynne med avføringstablettene og fastingen samme dag?

Kan jeg ringe sykehuset i dag, på en søndag og få svar på dette?

Det er litt krise for meg å faste i 2 dager, jeg er så syk fra før :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg skal ta rektoskopi på tirsdagskveld, og har fått et brev hvor det står at jeg må faste og ta avføringstabletter dagen før. Da kan jeg kun drikke klar væske hele dagen, det samme med dagen til selve undersøkelsen. Dette vil da si 2 dager med fasting, mens alt jeg leser på nett tyder at man skal faste bare samme dagen, 8 timer før osv. Kan det hende at arket jeg har fått kun er standard prosedyre og ment for de som skal ta undersøkelsen på morningen? Altså, at de derfor må faste dagen før, men at siden jeg skal ta det på kvelden er det egentlig greit å begynne med avføringstablettene og fastingen samme dag?

Kan jeg ringe sykehuset i dag, på en søndag og få svar på dette?

Det er litt krise for meg å faste i 2 dager, jeg er så syk fra før :(

Det du har fått er en standardprosedyre, som er utarbeidet på bakgrunn av at det er vanligst å ha rektoskopi/colonoskpoi tidlig på dagen.

Ring sykehuset i morgen tidlig, og snakk med dem, så får du en prosedyre tilpasset tidspunktet du skal til undersøkelse.

Jeg vet ikke hvordan det er med rektoskopi, jeg har bare tatt colonoskopi flere ganger, og da begynte jeg med "tømming" 24 timer før undersøkelsen.

Jeg antar at du skal ta avføringstablettene på mandagskvelden før du legger deg, og at du begynner med "tømmingen" om morgenen på undersøkelsesdagen.

Du kan drikke buljong, saft, brus, kaffe, og te på "tømmedagen", og jeg anbefaler deg å ikke bruke lettversjonene (så fremt du ikke har diabetes da), du trenger energi denne dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Det du har fått er en standardprosedyre, som er utarbeidet på bakgrunn av at det er vanligst å ha rektoskopi/colonoskpoi tidlig på dagen.

Ring sykehuset i morgen tidlig, og snakk med dem, så får du en prosedyre tilpasset tidspunktet du skal til undersøkelse.

Jeg vet ikke hvordan det er med rektoskopi, jeg har bare tatt colonoskopi flere ganger, og da begynte jeg med "tømming" 24 timer før undersøkelsen.

Jeg antar at du skal ta avføringstablettene på mandagskvelden før du legger deg, og at du begynner med "tømmingen" om morgenen på undersøkelsesdagen.

Du kan drikke buljong, saft, brus, kaffe, og te på "tømmedagen", og jeg anbefaler deg å ikke bruke lettversjonene (så fremt du ikke har diabetes da), du trenger energi denne dagen.

Ai ai aiiiii, jeg ser nå at det er koloskopi og ikke rektoskopi jeg skal ta. Dette er jo to relativt forskjellige ting, ikke sant?

Hvor vondt var det når du tok koloskopi?

Gjest Trolltausa
Skrevet

Ai ai aiiiii, jeg ser nå at det er koloskopi og ikke rektoskopi jeg skal ta. Dette er jo to relativt forskjellige ting, ikke sant?

Hvor vondt var det når du tok koloskopi?

Dette oppleves ulikt fra person til person, så jeg kan bare dele min erfaring med deg.

Andre vil sikkert fortelle en annen historie.

Min erfaring er at colonoskopi som oftest er mer ubehagelig enn vondt, selv om det kan være litt vondt når de skal ha slangen forbi enkelte partier (for eksempel en sving, en trang passasje, eller betente områder). Det er sjeldent en langvarig smerte.

Min teknikk er å puste dypt, og telle sakte til 20, så vet jeg at det vanligvis er over etterpå.

Det blir pumpet luft inn i tarmen, og du vil sikkert føle deg litt oppblåst og stinn på grunn av det, men det kommer raskt ut igjen. :)

Men jeg har en tendens til å bli så veldig fokusert på hva som skjer på skjermen (det er noe fasinerende ved å se seg selv innvendig), at jeg glemmer hva de holder på med.

Det går nok veldig bra! Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...