Gå til innhold

Barnehageplass - forstår ikke reglene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på reglene for barnehageplass. Når er det man har krav på plass?

Hvis barnet er født tidlig på året (januar/februar), kan man da få barnehageplass sent samme år hvis man har bare ni mnd permisjon? Og hva hvis man har permisjon et år? Får barnet plass i januar/februar da? Eller må man vente til august?

Jeg hører så mange som sliter med dette og må ta ut ferie hver for seg og hyre inn slektninger som barnepassere fordi de må vente i månedsvis på barnehageplass.

Er det noen som kan forklare dette på en enkel måte? Vær så snill å ikke linke til nav eller noe sånt, jeg er fryktelig dårlig på å lese sånne formelle og omfattende regelverk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ditt er født januar 2010 har du rett på bhg-plass august 2011. Du kan selvfølgelig søke før og være heldig og få plass, men du har ikke den førsteretten som du vil ha til hovedopptaket i august 2011.

Skrevet

Hovedopptaket på barnehageplasser er i august, men mange har også opptak i januar. man kan selvfølgelig få plass ellers av året også, men da er det mye færre plasser (da det er få barn som sluter midt i året). Det er med andre ord ikke så stor sjans å få plass til barnet i f.eks oktober. Skal man ha plass fra oktober er det mye lurere å søke fra august, slik at man er med i hovedopptaket. men da må dere betale plassen fra august, selv om dere kanskje ikke bruker den før i oktober...

Skrevet

Hovedopptaket på barnehageplasser er i august, men mange har også opptak i januar. man kan selvfølgelig få plass ellers av året også, men da er det mye færre plasser (da det er få barn som sluter midt i året). Det er med andre ord ikke så stor sjans å få plass til barnet i f.eks oktober. Skal man ha plass fra oktober er det mye lurere å søke fra august, slik at man er med i hovedopptaket. men da må dere betale plassen fra august, selv om dere kanskje ikke bruker den før i oktober...

Barn som søker innen fristen til hovedopptaket og som fyller ett år innen 31. august har rett til barnehageplass. Dette er en statlig bestemmelse og er omtalt i barnehageloven § 12a. Retten til plass gjelder innenfor Oslo kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...