Gå til innhold

Stallplass, pris og hva følger med? Full pris om sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha hatt hest på delfor og ridd i mange år, vurderer vi å la dattera vår få ha hest på helfor. Vi har tilbud om en hest med stallplass til 2800 i måneden, og lurer på om dette er en ok deal. lurer også på hva som er vanlig å gjøre om sommeren mens hesten står på sommerbeite? Datteren vår har kun mulighet til å stelle hesten 5 dager i uka, og han som eier hesten og stallen vil forsøke å finne en ekstra forrytter den ene av de to dagene datteren vår ikke kan være der til å finansiere dyrlege og andre ekstra utgifter til hesten. Vi betaler hovslager og utstyr i tillegg til de 2800, og datteren vår skal i tillegg hjelpe til med å stelle noen andre dyr på gården mens hun er der to av dagene i uken, dette tar ca en halvtime ekstra. Han som eier stallen er veldig grei og behjelpelig, han låner ut henger gratis, med mer.

Er dette en grei avtale? Jeg er veldig grønn i forhold til kostnadene med å ha hest, og setter pris på å høre om andre mer erfarne syns det høres ut som en grei deal!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt ikke det hørtes så verst ut nei.

Skrevet

Spørs litt hva som er inkludert i stalleia og selvfølgelig også hvor det er. Er du i gokk ute på bygda et sted det er staller overalt, og skal hesten stå på beite, synes jeg det er dyrt. Bor du i en by og er det lett å komme seg til stallen+at fôringer, evt dekkenskift, inn- og utslipp samt selvfølgelig også grovfôr er inkl. er det en kjempegrei deal! :)

AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt hva som er inkludert i stalleia og selvfølgelig også hvor det er. Er du i gokk ute på bygda et sted det er staller overalt, og skal hesten stå på beite, synes jeg det er dyrt. Bor du i en by og er det lett å komme seg til stallen+at fôringer, evt dekkenskift, inn- og utslipp samt selvfølgelig også grovfôr er inkl. er det en kjempegrei deal! :)

Det er inkludert all foring, flis, grovfor og kraftfor, dekkenskift, inn- og utslipp. Også er det veldig omsorgsfulle og snille folk som eier hesten og stallen. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Men burde jeg be om redusert pris mens hesten står på sommerbeite, eller mener dere at det er såpass bra deal at jeg bør betale fullpris også mens den står på beite, fordi det uansett er så billig? Hilsen TS

Skrevet

Mitt tidligere hestebudsjett pr mnd:

Stallplass: 1500 inkludert grovfôr

kraftfôr : 500

Spon : 400 brukte ca en sekk i uka til 100 pr stk

hovslager : 850 skodde hver 4-6 uke

Forsikring: 400 rett rundt 5000 pr år. noen raser koster mer

dyrlege : 400 varierer, men endte fort på 5000 pr år

Ellers så trenger en mye utstyr så for meg var det naturlig å bruke ca 5000 minst pr år på dette og.

En sinnsykt dyr hobby jeg måtte legge fra meg grunnet studier..

Syntes i utgangspunktet prisen dere har fått er reell. Men det kommer jo litt ann på hesten, hva den kan brukes til og hvilke fasiliteter stallen har. (varmtvann, ridehall, belyst uteridebane, ridestier, er møkking inkludert... osv...)

På de større stallene her koster det mellom 5000-10000 pr mnd for stallplass med fôr... (!!)

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tidligere hestebudsjett pr mnd:

Stallplass: 1500 inkludert grovfôr

kraftfôr : 500

Spon : 400 brukte ca en sekk i uka til 100 pr stk

hovslager : 850 skodde hver 4-6 uke

Forsikring: 400 rett rundt 5000 pr år. noen raser koster mer

dyrlege : 400 varierer, men endte fort på 5000 pr år

Ellers så trenger en mye utstyr så for meg var det naturlig å bruke ca 5000 minst pr år på dette og.

En sinnsykt dyr hobby jeg måtte legge fra meg grunnet studier..

Syntes i utgangspunktet prisen dere har fått er reell. Men det kommer jo litt ann på hesten, hva den kan brukes til og hvilke fasiliteter stallen har. (varmtvann, ridehall, belyst uteridebane, ridestier, er møkking inkludert... osv...)

På de større stallene her koster det mellom 5000-10000 pr mnd for stallplass med fôr... (!!)

All foring og for og flis er inkludert, samt inn- og utslipp og dekkenskift. Vi må møkke selv, og møkker i litt hos andre iblant, sånn at de møkker i vår hvis vi ikke kan komme en dag.

Det er fri tilgang til ridebane og fine turmuligheter, men det er ikke ridehus.

Vi dekker utstyr til hesten pluss hovslager. For, flis, dyrlege og alt annet dekker eier av stallen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det høres jo veldig bra ut. Billig og godt tilbud. En hyggelig stalleier er alfa-omega for at hest og eier skal trives, og trivsel er viktig for alle parter.

Men jeg ville nok valgt forrytter selv. Da kan dere selv bestemme hvem som skal ta seg av hesten de dagene dere ikke kan selv.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar så langt! For meg som er så uerfaren med hestehold er det veldig godt å lese at dere mener vi har en god avtale. Jeg er ikke noe flink til å forhandle for meg selv, men da slapper vi av og koser oss med hesten!

Hilsen TS

Skrevet

Veldig god deal, men om hesten står på sommerbeite og ikke benytter seg av fôringer osv så burde dere ikke betale for annet enn selve boksleien i sommer. Altså for å reservere plassen. Eieren har jo uansett ikke utgifter på fôr og flis osv da.

Skrevet

For meg som bare har hatt hest i Oslo virker prisen veldig bra, men det er jo som nevnt et litt annet prisnivå i sentrale områder.

En ting dere kanskje bør ha med i betraktningen, er om dere har tilgang til noen form for ridebane, enten på gården eller i nærheten (og evt. leie av denne). Selv om dere i hovedsak har tenkt til å bruke hesten til tur, er det veldig nyttig å kunne ri på bane en gang i uka, eller ri for instruksjon i blant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...