Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

på jobben min, så er det mange vikarer.

veldig få blir fast ansatt for tiden. noe pga kompentanse og noe fordi det er ikke mer jobb å tilby.

fikk vite at jeg får fast ansettelse om ikke så lenge.

merker at flere blir sure og sjalu pga dette.

Altså, jeg lurer på: hvorfor er det så bra å ha en fast ansettelse i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du...som fast ansatt har du en tryggere framtid. Det er forutsigbarhet for deg og arbeidsgiver. Dere har lengre gjensidig oppsigelsestid.

I forhold til banklån: de ser jo på deg som mer sikker om du har fast jobb. Da framstår du som mer stabil.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr jo økonomisk trygghet å være fast ansatt. Et vikariat er jo tidsbegrenset og da må en leve med uvishetten som følger når vikariatet nærmer seg utløpsdatoen.

Det er stortsett andre regler for oppsigelse også når en er fast ansatt kontra vikar.

AnonymBruker
Skrevet

At du vet at du faktisk har en inntekt om 6 mnd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du...som fast ansatt har du en tryggere framtid. Det er forutsigbarhet for deg og arbeidsgiver. Dere har lengre gjensidig oppsigelsestid.

I forhold til banklån: de ser jo på deg som mer sikker om du har fast jobb. Da framstår du som mer stabil.

Det betyr jo økonomisk trygghet å være fast ansatt. Et vikariat er jo tidsbegrenset og da må en leve med uvishetten som følger når vikariatet nærmer seg utløpsdatoen.

Det er stortsett andre regler for oppsigelse også når en er fast ansatt kontra vikar.

takk for svar. mulig jeg spør dumt men dette er den første jobben min.

er ganske ung :)

ts.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor om 6 mnd??

ts.

AnonymBruker
Skrevet

på jobben min, så er det mange vikarer.

veldig få blir fast ansatt for tiden. noe pga kompentanse og noe fordi det er ikke mer jobb å tilby.

fikk vite at jeg får fast ansettelse om ikke så lenge.

merker at flere blir sure og sjalu pga dette.

Altså, jeg lurer på: hvorfor er det så bra å ha en fast ansettelse i det hele tatt?

Hvorfor???? forutsigbarhet

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor om 6 mnd??

ts.

Det var bare et eksempel...

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det gir trygghet og forutsigbarhet.

Man har betydelig sikrere jobb enn f.eks. i vikariater, da oppsigelsesvernet er sterkt.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi du da vet at du har inntekt fram i tid.

Skulle du bli gravid vet du at arbeidsgiver ikke kan la være å forlenge vikariatet ditt (= mer penger i permisjonstiden, pluss at du faktisk har en jobb å komme tilbake til. Er ikke så lett å få ny jobb som nybakt forelder)

Du vet at dersom det er noe du ikke er fornøyd med vedrørende arbeidssituasjonen, så kan du ta dette opp med arbeidsgiver uten å måtte frykte at kontrakten din ikke blir forlenget fordi du er "vanskelig".

Det blir også lettere å få lån.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor om 6 mnd??

ts.

Eh...det kunne like så gjerne ha stått 4 mpneder, 1 mpned, 7 mpneder, 19 mpneder, 20 år...you name it. Jeeezz.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...