Gå til innhold

Det må da være greit å spise litt potetgull og godt i helgene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter nyttår så har jeg og min samboer tatt oss kraftig sammen. Vi kuttet ut all junk food og begynte å spise mye sunnere. Før nyttår hadde vi begge et helt elendig kosthold med mye junk og godterier. Vi har aldri vært overvektige, men vi følte det var på tide å gå ned et par kg da. Vi hadde begge litt ekstra på kroppen som vi ville bli kvitt.

Vel det jeg lurer på er om det er greit å kose seg i helgene med en bolle med potetgull eller smågodt? Så lenge vi spiser sunt ellers i ukedagene og trener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Spørs litt hva du mener med "helg". Jeg har innført lørdagsgodt, dvs at jeg koser meg med en god middag og litt mørk sjokolade på lørdager. Spiser man dritt torsdag-søndag er det meste av vitsen borte mener jeg, men ja - det må være lov å kose seg på lørdager. Da holder man kanskje ut en sunn livsstil enda bedre også :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener hovedsakelig på lørdagene at vi koser oss med en pose potetgull og brus. Det har blitt litt godteri på fredagene å :sjenert: Ikke hver fredag, men et par fredager. Det er litt vanskelig å holde seg helt unna det når man har brukt å spise det flere ganger i uken før. Men vi prøver så godt vi kan. Det er jo fristelser overalt.

Skrevet

Jeg tror det er lurt jeg, å ha en dag i uken man koser seg med det man liker av snop eller mat. Om det er lørdag, fredag eller tirsdag er vel det samme, så lenge det er bare en dag.

Skrevet

Du MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jo bare kose deg med litt digg, ellers blir du bare gal i knollen/skallen/topplokket!!

Så jada, har ingenting å si om du skeier ut en gang i uken, eller 2.. så lenge du spiser bra ellers.

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Planlagte spisedager er noe som kjennetegner dem som ikke lykkes enn dem som gjør det, å planlegge spisedager blir bare for dumt spør dere meg, ingen burde gjøre slike tullestunt og det høre mange misslykkedes prosjekter/kurer til - dårlig suksessfaktor for de fleste av dem!!

En større suksessfaktor, og dette er hva mange av verdens ledende behandlingssteder driver med, er at man aldri skal ha planlagte spisedager (f.eks. fredag kveld eller lørdag m.m.), dog heller la dagene der man spiser ekstra komme når de kommer. Om det er en tirsdag man spiser ekstra eller en lørdag er revnende likegyldig egentlig.

Mange slankeopplegg tar ikke hensyn til hjernen og kroppens funksjon, suget etter noe kan komme tirsdag klokken 14:53 pressis. Og da, ja da er det man belønner seg selv.

Er pokker ikke sikkert at lørdag kveld, når man har spisedag, er da det kroppslige suget er der etter å spise noe usunt. Kanskje snarere tvert imot så har man lyst på noe annet den dagen... Men så er det spisedag, og snopet kommer frem.

---

Den med spisedag lørdag må bite sammen tennene å kjenne på suget og ha det vanskelig tirsdagen, for så å gjøre noe mot kroppen lørdagen... Totalt tåpløst fiasko-opplegg som kjennetegner mange krurer med dårlig suksess.

Derfor mange av verdens ledende kursteder snakker om at man ikke skal planlegge spisedager, noe som ikke betyr at man ikke skal kunne kose seg, men når man gjør det så må man ta det når det er som vanskeligst å stå imot...

Man må spille på lag med kroppen, ikke kjempe imot den - spisedager er misslykket opplegg man først som sist burde legge fra seg alle tanker om.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

made4u: mener du med andre ord at man alltid skal gi etter for søtsuget/matsuget? Jeg mener nå at å VITE at man kan kose seg en dag i uken faktisk gjør ting enklere, og at man da heller får takle søtsuget når det oppstår... Å lykkes med livstilsendring handler for mange nettopp om å planlegge, og da mener jeg man takler bedre å ha fast rutine enn å bare ta ting som de kommer.

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Dere må gjerne spise litt godteri eller junkfood og annet usunt innimellom, så lenge dere totalt sett spiser mindre av slik mat enn tidligere samt spiser mer sunt enn tidligere, ja da er dere også flinkere enn tidligere og har foretatt en positiv forandring dere kan være stolt av.

Men om dere koser dere med det usunne dere spiser en mandag morgen, onsdag kveld eller midt på dagen søndag... Ja det er helt betydningsløst!!

Det dere må se på er totalen, forandringen i forhold til tidligere. Klarer dere å endre den så er det knallbra samme hvordan dere innretter dere ellers i hverdag og helgene.

Dog, spille på lag med kroppen og ikke hele tiden skulle måtte kjempe imot den. Noen ganger må man jo si nei til noe man har lyst på, men lag dere en strategi for at når dere kjøper usunn mat så gjør det de gangene det er som hardest å stå imot (dere spiller da på lag med kroppen og kjemper ikke like mye imot den som de som da må benytte viljestyrken hver gang i slike tilfeller).

Ikke planlegge spisedager, ta heller dem som alt kommer og faller seg naturlig. Annet blir tullete!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte også med dette etter nyttår. Spiste bare litt godis på lørdager og kutta ut brusen 100%. Etter hvert når jeg hadde klart dette en stund så fristet det ikke med noe godis eller noe junk food i det hele tatt. Klarte fint å gå på butikken uten å slenge med meg en liten sjokolade, noe jeg gjorde en del før. Nå frister det ikke med godis på lørdagene heller. Men koser oss heler med litt ekstra god mat i stedenfor. Men så klart om man føler seg litt fristet innimellom skal det være lov på lørdager (er min mening da hvertfall). Jeg tenkte hvertfall i starten at jeg kunne ikke kutte ut alt med en gang, men heller gradvis (hvis ikke trodde jeg ikke jeg skulle klare det). Etter hvert kommer det av seg selv. Gjorde det hvertfall med meg. Lykke til =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helg, altså lov til å spise godteri, fredag-søndag. Det betyr jo stort sett at jeg kan spise restene på søndag uten å føle meg ille, men uansett. Det er viktig å kose seg litt, så lenge dere ikke tar av helt, kan dere definitivt spise litt godt i helgene.

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Jeg mener ikke at man ikke skal unne seg usunt nei, man kan ha flere usunne vaner innenfor rammene av et ellers godt kosthold.

Jeg mener bare at man ikke skal planlegge og gjøre for vane at f.eks. lørdagskveldene skal være dagen.

Det er mye bedre å ta utskeielsene de gangene fristelsene er for store og det er vanskelig å stå i mot, gjerne en helt vanlig hverdag i stedet.

Det gjør det noe enklere for mennesker, det er sant det altså og flere burde se det slik og la utskeielsene bli lagt til når det føles naturlig.

Satt på spissen; Si to spiser akkurat det samme, dog til ulik tid. Den ene kan komme til å måtte kjempe mer med viljestyrke enn den andre, fordi den ene lever etter et program mens den andre lytter til kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skal gi etter for søtsuget som made4u sier, så er ikke det bare en gang i uken! Skjønte ikke helt den jeg...

TS, høres ut som om dere har fått til en bra livsstilsforandring og at dere har vært kjempe flinke! Hjelper å være enige med sambo om det... Jeg sliter med å forandre meg, fordi min sambo ikke er motivert for det.

Og dere fortjener å kose dere innimellom og det er jo greit å holde det til en dag i uken. Samlet sett er det jo en positiv forbedring.

Jeg er ikke sikker på om dette stemmer, men en venninne fortalte meg: At det er bedre å spise alt godteriet en dag, enn å spre samme mengden godteri utover uka, fordi da forbrennes det fortere. Hun sa også at en dag med litt ekstra godteri, kan til og med være bra for forbrenningen!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg vet ikke hva du baserer uttalensene dine på, made4u. Jeg vanket tidligere i kroppsbygger/fitness-miljøet, og selv der praktiserer de spisedager under forberedelser til konkurranser, rett og slett fordi de mener det er langt bedre med rutine enn tilfeldig spising.

Hvis kroppen får litt junk nå og litt snop da, klarer man virkelig å legge om livsstilen sin da? Selvsagt kan man klare det, men for den jevne personen vil jeg påstå at rutine er bedre enn tilfeldigheter.

Men - man må prøve seg frem, og finne ut hva som fungerer. At tilfeldig spising fungerer for deg, betyr ikke at lørdagsgodt er feil for meg.

• Liker 5
Gjest made4u
Skrevet

Jeg har helg, altså lov til å spise godteri, fredag-søndag. Det betyr jo stort sett at jeg kan spise restene på søndag uten å føle meg ille, men uansett. Det er viktig å kose seg litt, så lenge dere ikke tar av helt, kan dere definitivt spise litt godt i helgene.

Jo, men si at du spiser en gitt mengde snop i uken.

Er det ikke bedre å spise det snopet når lysten er som sterkest og det er vanskeligst å stå imot?

Enn å stå imot mens suget er som sterkest, for så å spise snopet en annen dag (lørdag).

Resultatet er jo det samme, og man spiser like mye snop.

--

Jeg sier IKKE at man ikke kan spise usunt som snop etc., men å planlegge det og legge det til faste tidspunkter blir dumt.

Skrevet

Etter nyttår så har jeg og min samboer tatt oss kraftig sammen. Vi kuttet ut all junk food og begynte å spise mye sunnere. Før nyttår hadde vi begge et helt elendig kosthold med mye junk og godterier. Vi har aldri vært overvektige, men vi følte det var på tide å gå ned et par kg da. Vi hadde begge litt ekstra på kroppen som vi ville bli kvitt.

Vel det jeg lurer på er om det er greit å kose seg i helgene med en bolle med potetgull eller smågodt? Så lenge vi spiser sunt ellers i ukedagene og trener?

Kos dere med god samvittighet på fredag eller lørdag. Når dere har vært så flinke til å holde dere unna snop på hverdagene så bygges det suget opp når helgen kommer og det er dette som gjør helgen litt ekstra spesiell.

Er jo ikke noe i veien for å velge en hverdag, men for min del er Lørdag den perfekte dag for kos, og det har fungert bra for meg i snart 10 år.

Gjest made4u
Skrevet

Jeg vet ikke hva du baserer uttalensene dine på, made4u. Jeg vanket tidligere i kroppsbygger/fitness-miljøet, og selv der praktiserer de spisedager under forberedelser til konkurranser, rett og slett fordi de mener det er langt bedre med rutine enn tilfeldig spising.

Hvis kroppen får litt junk nå og litt snop da, klarer man virkelig å legge om livsstilen sin da? Selvsagt kan man klare det, men for den jevne personen vil jeg påstå at rutine er bedre enn tilfeldigheter.

Men - man må prøve seg frem, og finne ut hva som fungerer. At tilfeldig spising fungerer for deg, betyr ikke at lørdagsgodt er feil for meg.

Rutiner fungerer bedre enn tilfeldig spising jo, definitivt. Det er en suksessfaktor det også - man bør nemlig innføre gode rutiner for sunn mat og et godt spisemønster.

Ironisk nok har gjerne mange av de sterkest overvektige bare ett eller to hovedmåltider om dagen (store måltider til varierte tider). På motsatt side viser det seg at dem gjerne er slankere dem som starter dagen med frokost kontra dem som dropper denne.

Så rutiner er et nøkkelord.

Dog kan lysten på noe ekstra dukke opp uanmeldt og i diverse situasjoner, det kan være en del av ellers gode rutiner og være fleksibel med tanke på når man skeier ut, så man slipper å kjempe så mye mot suget ellers.

Gjest made4u
Skrevet

lysten på det man kan se som ekstra er spontan og uanmeldt, en kollega kan ha med kake på jobben eller man ser noen spiser is og får sug etter det selv... Det er når slike sug kommer man kan gi etter i stedet for å takke nei, heller enn å ha faste spisedager.

Skrevet

JA!! Dere lever bare en gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned ca 30 kilo de siste 18 månedene. Jeg hadde ikke klart det hvis jeg ikke kunne kose meg litt i helgene. Ikke tirsdager eller onsdager, kosen de dagene (og mandag, torsdag, søndag og fredag) er årsaken til at jeg ble overvektig.

Jeg har lest mye av det made4u skriver, og jeg er lite imponert. Jeg har hatt profesjonell hjelp til å gå ned og kjenner ikke igjen noe av det dusten skriver!

Til TS: Kos dere i helgen - men husk at det skal være forskjell på hverdag og helg, noe du allerede har forstått. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...