Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1861 Skrevet 21. mai 2015 Åh, ja henne hadde jeg glemt! Hun kunne latt vær å gifte seg med Ramsey? Hun fikk jo et valg av Little Finger, og sa først nei, så sa han litt svada, og så gikk hun med på det. Hun stiller aldri noen krav, aldri noen spørsmål, hun bare lar seg diktere. Hun kjemper ikke, hun utøver ikke motstand, hun bare holder ut og håper på det beste. Igjen sitter publikum og håper på at NOEN skal redde henne - ingen forventer at hun blir å gjøre noe som helst for seg selv. Jeg misliker henne ikke, mens syns historien hennes er kjedelig fordi den bare gjentar seg, og likevel får vi se så mye til henne. På det tidspkt visste hun jo ikke hvem Ramsay egentlig var. Petyr Baelish visste det heller ikke. Vi har visst det siden midten av sesong 2 eller noe slikt, så det fortoner seg som verdens verste avgjørelse for oss. Men det å bli husfrue på Winterfell som den siste gjenlevende Stark, var muligens det mest fornuftige valget fra hennes perspektiv.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. mai 2015 #1862 Skrevet 21. mai 2015 På det tidspkt visste hun jo ikke hvem Ramsay egentlig var. Petyr Baelish visste det heller ikke. Vi har visst det siden midten av sesong 2 eller noe slikt, så det fortoner seg som verdens verste avgjørelse for oss. Men det å bli husfrue på Winterfell som den siste gjenlevende Stark, var muligens det mest fornuftige valget fra hennes perspektiv. Mtp at det var sønnen til han som sto bak deler av hennes families død syns jeg ikke det var et mye fornuftig valg, gitt. 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. mai 2015 #1863 Skrevet 21. mai 2015 Man må ha et sted å flykte til. Dersom hun unnslipper under det kommende angrepet fra Stannis Baratheon, så er det problemet løst. Sansa har ingen kunnskaper eller egenskaper som ville gjøre henne i stand til å klar seg på egen hånd. Hun ble oppdradd til å bli noens kone. Hun kan styre en husholdning, hun kan sy, hun kan lage mat. Hun kan ikke slåss. Samwell kunne ikke så mye fornuftig utenom å lese bøker han heller, men han har utviklet seg. Han har tatt aktive valg. Han har lært. Det samme med Arya. Sansa virrer fortsatt rundt og håper på å finne en pappa som kan passe på henne.
Kassiopeia Skrevet 21. mai 2015 #1864 Skrevet 21. mai 2015 Jeg er enig med deg i din analyse av Sansa. Hun har ikke hatt store valget mht hva hun skulle gjøre og ikke gjøre. Bestisene Robert Baratheon og Eddard Stark bestemte seg imellom å forene familiene og gjøre Eddard til Kongens Hånd, og fra det øyeblikket var Sansa fanget uten utvei. Jeg håper virkelig at Sansa slipper å konsoliderer sin posisjon gjennom å late som om hun er den sorten kvinne som Ramsay liker (altså er sadistisk merr) men den sjalu dattera til hundepasseren har forsåvidt gitt henne resepten på hvordan man overlever som kvinne i Bolton-familien. Sørg for at det ikke blir kjedelig. For da dør man. Det beste vi kan håpe på, er at det åpner seg en mulighet for flukt, ved at Theon tar en beslutning, og utnytter sin innsidekunnskap i riktig øyeblikk, og muligens ved assistanse fra Brienne. Det er et angrep i emning fra Stannis Baratheon, og mye kan skje. Det nestbeste er at Ramsay får ambisjoner om dynasti og ønsker seg en arving til Dreadfort og Winterfell kombinert. Det gir i det minste Sansa litt tid. Det føles jo nesten som en ære at du ser og forstår min tolkning av Sansas karakter, du må vel være det nermeste man kommer til en ekspert innen GoT på KG. Haha. Personlig skjønner jeg heller ikke hvordan noen kan mene at Sansa ville hatt et valg når det gjaldt avgjørelsen om ekteskapet med Ramsey. Selvsagt ville jo little finger tro at Sansa hadde noe hun skulle sagt om saken, han er jo tross alt mester av manipulering. 1
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1865 Skrevet 21. mai 2015 Samwell kunne ikke så mye fornuftig utenom å lese bøker han heller, men han har utviklet seg. Han har tatt aktive valg. Han har lært. Det samme med Arya. Sansa virrer fortsatt rundt og håper på å finne en pappa som kan passe på henne. Jeg er veldig enig i at han har utviklet seg, men han sitter likevel fast ved Muren, og det er definitivt ikke et sted man ønsker å være hvis man har livet kjært. Og han er ikke der han er pga noe aktivt valg som han tok, men fordi faren hans ville bli kvitt ham. Han drepte ikke en Hvit Vandrer fordi han tok noe valg, men fordi han ikke hadde noe valg. Det er et ordtak om helter: De blir ikke født, de blir trengt opp i et hjørne. Jeg syns jeg har hørt den samme replikken hundrevis av ganger fra helteskikkelser som forteller om sine krigserfaringer. "Folk sier jeg er en helt. Jeg var bare sjeleglad for å ha overlevd."
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1866 Skrevet 21. mai 2015 Mtp at det var sønnen til han som sto bak deler av hennes families død syns jeg ikke det var et mye fornuftig valg, gitt. Det er ikke egentlig slik at hun hadde mye valg. Vi får ikke så mye innsikt i hva som rører seg i hodene på hovedpersonene, og må støtte oss på egne spekulasjoner der. Men forestill deg dette: Petyr Baelish er bordelleier, Master of Coins, han er mannen som Sansa vet drepte John Arryn (mannen som var Hand of the King før Ned Stark) gjennom å forføre kona hans, hennes tante, og som han deretter selv myrdet ved å dytte henne ut gjennom "Månporten" i The Eyre, og Sansa vet også at han jobber for å sikre seg kontrollen over The Eyre, og at det innebærer at også den rettmessige arvingen må dø. Denne mannen avslører altså i siste øyeblikk, rett utenfor portene til Winterfell, at de er der fordi han har gjort en deal. Kan du virkelig tro at du i denne situasjonen ville følt at du hadde et reelt valg, selv om han smiler det lille smale smilet og sier "det er helt opp til deg, jenta mi."? Som om det var det samme for ham om en egenrådig jentunge forpurrer planene hans eller ikke? Jeg tror nok at om vi hadde fått innblikk i Sansas tanker på det tidspkt, ville hun ha fundert litt over konsekvensene ved å krysse Littlefinger. Alle andre som har gjort akkurat det, har blitt drept. Veldig diskret, selvsagt. 2
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1867 Skrevet 21. mai 2015 Det føles jo nesten som en ære at du ser og forstår min tolkning av Sansas karakter, du må vel være det nermeste man kommer til en ekspert innen GoT på KG. Haha. Personlig skjønner jeg heller ikke hvordan noen kan mene at Sansa ville hatt et valg når det gjaldt avgjørelsen om ekteskapet med Ramsey. Selvsagt ville jo little finger tro at Sansa hadde noe hun skulle sagt om saken, han er jo tross alt mester av manipulering. Det er alltid greiest når folk opererer under illusjonen av at de har gjort et valg. Eller i det minste dersom man holder døra åpen for at de kan rasjonalisere slik. 1
Kassiopeia Skrevet 21. mai 2015 #1868 Skrevet 21. mai 2015 Det er alltid greiest når folk opererer under illusjonen av at de har gjort et valg. Eller i det minste dersom man holder døra åpen for at de kan rasjonalisere slik. Nettopp, og det er jo det Petyr mestrer så brilliant. Han er slu, men også en av de smarteste i serien, synes jeg.
Kassiopeia Skrevet 21. mai 2015 #1869 Skrevet 21. mai 2015 Det er ikke egentlig slik at hun hadde mye valg. Vi får ikke så mye innsikt i hva som rører seg i hodene på hovedpersonene, og må støtte oss på egne spekulasjoner der. Men forestill deg dette: Petyr Baelish er bordelleier, Master of Coins, han er mannen som Sansa vet drepte John Arryn (mannen som var Hand of the King før Ned Stark) gjennom å forføre kona hans, hennes tante, og som han deretter selv myrdet ved å dytte henne ut gjennom "Månporten" i The Eyre, og Sansa vet også at han jobber for å sikre seg kontrollen over The Eyre, og at det innebærer at også den rettmessige arvingen må dø. Denne mannen avslører altså i siste øyeblikk, rett utenfor portene til Winterfell, at de er der fordi han har gjort en deal. Kan du virkelig tro at du i denne situasjonen ville følt at du hadde et reelt valg, selv om han smiler det lille smale smilet og sier "det er helt opp til deg, jenta mi."? Som om det var det samme for ham om en egenrådig jentunge forpurrer planene hans eller ikke? Jeg tror nok at om vi hadde fått innblikk i Sansas tanker på det tidspkt, ville hun ha fundert litt over konsekvensene ved å krysse Littlefinger. Alle andre som har gjort akkurat det, har blitt drept. Veldig diskret, selvsagt. Takk for en perfekt formulert oppsummering! 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. mai 2015 #1870 Skrevet 21. mai 2015 Det er ikke egentlig slik at hun hadde mye valg. Vi får ikke så mye innsikt i hva som rører seg i hodene på hovedpersonene, og må støtte oss på egne spekulasjoner der. Men forestill deg dette: Petyr Baelish er bordelleier, Master of Coins, han er mannen som Sansa vet drepte John Arryn (mannen som var Hand of the King før Ned Stark) gjennom å forføre kona hans, hennes tante, og som han deretter selv myrdet ved å dytte henne ut gjennom "Månporten" i The Eyre, og Sansa vet også at han jobber for å sikre seg kontrollen over The Eyre, og at det innebærer at også den rettmessige arvingen må dø. Denne mannen avslører altså i siste øyeblikk, rett utenfor portene til Winterfell, at de er der fordi han har gjort en deal. Kan du virkelig tro at du i denne situasjonen ville følt at du hadde et reelt valg, selv om han smiler det lille smale smilet og sier "det er helt opp til deg, jenta mi."? Som om det var det samme for ham om en egenrådig jentunge forpurrer planene hans eller ikke? Jeg tror nok at om vi hadde fått innblikk i Sansas tanker på det tidspkt, ville hun ha fundert litt over konsekvensene ved å krysse Littlefinger. Alle andre som har gjort akkurat det, har blitt drept. Veldig diskret, selvsagt. Ettersom hun sa nei først var det ganske tydelig at hun følte at det faktisk var et valg. Jeg tror ikke Sansa føler hun er i livsfare hvis hun ikke følger hvert eneste råd fra Baelish. Men det er jo ikke bare dette ene valget jeg irriterer meg over. Det er alt. Når Ramsey oppfører seg som en drittsekk under middagen med henne og sin far (og faren tydeligvis også plages av oppførselen) - så sier hun ikke en dritt. Når det bestemmes at Reek skal føre henne til alters - så sier hun ikke en dritt. Hun protesterer aldri, hun prøver aldri å vise mental styrke, hun prøver ikke en gang å opparbeide mental styrke, hun prøver ikke å vise at hun ikke kan herses med på absolutt alt. Mens andre lærer seg kunsten å manipulere eller i det minste spille på lag med noen, gjør hun ingen av delene. Hun bare er der. Hvor enn folk plasserer henne. Jeg kan selvfølgelig ikke love at jeg hadde vært noe bedre, men jeg har heller ikke påstått at jeg ikke hadde vært en utrolig svak og irriterende karakter. Men ettersom Sansa tydeligvis ikke har tenkt å utvikle seg ser jeg ikke helt poenget i å vise alt hun utsettes for.
Kassiopeia Skrevet 21. mai 2015 #1871 Skrevet 21. mai 2015 Ettersom hun sa nei først var det ganske tydelig at hun følte at det faktisk var et valg. Jeg tror ikke Sansa føler hun er i livsfare hvis hun ikke følger hvert eneste råd fra Baelish. Men det er jo ikke bare dette ene valget jeg irriterer meg over. Det er alt. Når Ramsey oppfører seg som en drittsekk under middagen med henne og sin far (og faren tydeligvis også plages av oppførselen) - så sier hun ikke en dritt. Når det bestemmes at Reek skal føre henne til alters - så sier hun ikke en dritt. Hun protesterer aldri, hun prøver aldri å vise mental styrke, hun prøver ikke en gang å opparbeide mental styrke, hun prøver ikke å vise at hun ikke kan herses med på absolutt alt. Mens andre lærer seg kunsten å manipulere eller i det minste spille på lag med noen, gjør hun ingen av delene. Hun bare er der. Hvor enn folk plasserer henne. Jeg kan selvfølgelig ikke love at jeg hadde vært noe bedre, men jeg har heller ikke påstått at jeg ikke hadde vært en utrolig svak og irriterende karakter. Men ettersom Sansa tydeligvis ikke har tenkt å utvikle seg ser jeg ikke helt poenget i å vise alt hun utsettes for. Selvfølgelig sa hun ingenting under middagen eller når Reek måtte gi henne vekk, hun er jo ikke en idiot. 6
bruker_K Skrevet 21. mai 2015 #1872 Skrevet 21. mai 2015 jeg liker sansa. hun har hatt det helt forferdelig, men alikevel så står hun på. tror jeg hadde klikket hadde jeg vært igjennom det hun har gjennomgått. Tror hun er smartere enn hva vi gir henne anerkjennelse for. Jeg tror også at Ramsey hadde "straffet" henne hvis hun hadde sagt noe til han med middagen. Tror hun gjør godt av å ikke si så mye.. enda 1
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1873 Skrevet 21. mai 2015 Ettersom hun sa nei først var det ganske tydelig at hun følte at det faktisk var et valg. Jeg tror ikke Sansa føler hun er i livsfare hvis hun ikke følger hvert eneste råd fra Baelish. Men det er jo ikke bare dette ene valget jeg irriterer meg over. Det er alt. Når Ramsey oppfører seg som en drittsekk under middagen med henne og sin far (og faren tydeligvis også plages av oppførselen) - så sier hun ikke en dritt. Når det bestemmes at Reek skal føre henne til alters - så sier hun ikke en dritt. Hun protesterer aldri, hun prøver aldri å vise mental styrke, hun prøver ikke en gang å opparbeide mental styrke, hun prøver ikke å vise at hun ikke kan herses med på absolutt alt. Mens andre lærer seg kunsten å manipulere eller i det minste spille på lag med noen, gjør hun ingen av delene. Hun bare er der. Hvor enn folk plasserer henne. Jeg kan selvfølgelig ikke love at jeg hadde vært noe bedre, men jeg har heller ikke påstått at jeg ikke hadde vært en utrolig svak og irriterende karakter. Men ettersom Sansa tydeligvis ikke har tenkt å utvikle seg ser jeg ikke helt poenget i å vise alt hun utsettes for. Hva ser du for deg skulle være konsekvensene av å protestere i disse situasjonene? Ramsay bøyer hodet i skam og sier, med gråten i halsen "Unnskyld, Lady Sansa, det skal aldri gjenta seg." Hvorpå Roose istemmer "There, there. Boys will be boys! Idle banter, that's all there is to it. We're all friends here, right?" for å lette stemningen? I think not. Men det kan kanskje være fordi jeg har en veldig morbid tankegang og frykter at det ville bringe Ramsays indre sadist til overflaten i ekspressfart.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. mai 2015 #1874 Skrevet 21. mai 2015 Hva ser du for deg skulle være konsekvensene av å protestere i disse situasjonene? Ramsay bøyer hodet i skam og sier, med gråten i halsen "Unnskyld, Lady Sansa, det skal aldri gjenta seg." Hvorpå Roose istemmer "There, there. Boys will be boys! Idle banter, that's all there is to it. We're all friends here, right?" for å lette stemningen? I think not. Men det kan kanskje være fordi jeg har en veldig morbid tankegang og frykter at det ville bringe Ramsays indre sadist til overflaten i ekspressfart. Hva ser du for deg skulle være konsekvensene av å protestere i disse situasjonene? Ramsay bøyer hodet i skam og sier, med gråten i halsen "Unnskyld, Lady Sansa, det skal aldri gjenta seg." Hvorpå Roose istemmer "There, there. Boys will be boys! Idle banter, that's all there is to it. We're all friends here, right?" for å lette stemningen? I think not. Men det kan kanskje være fordi jeg har en veldig morbid tankegang og frykter at det ville bringe Ramsays indre sadist til overflaten i ekspressfart. Men på det tidspunktet visste ikke Sansa at han var en gal sadist, så jeg ser ikke helt problemet med å si til sin forlovede at "beklager, men jeg ønsker ikke at mannen som sviktet min bror skal føre meg til alters, det er helt uaktuelt." Hva skulle han gjort, der og da? Voldta henne hadde han jo tenkt å gjøre uansett, og hvis han dreper henne blir det ramaskrik. Men hun har aldri sagt sin mening, det virker ikke som det faller henne inn en gang. Som sagt, joda, det er nok en naturlig reaksjon, men dermed blir hun svak og uinteressant. Det er karakterene med personlighet som er givende i denne serien, ikke dukkene.
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1875 Skrevet 21. mai 2015 Men på det tidspunktet visste ikke Sansa at han var en gal sadist, så jeg ser ikke helt problemet med å si til sin forlovede at "beklager, men jeg ønsker ikke at mannen som sviktet min bror skal føre meg til alters, det er helt uaktuelt." Hva skulle han gjort, der og da? Voldta henne hadde han jo tenkt å gjøre uansett, og hvis han dreper henne blir det ramaskrik. Men hun har aldri sagt sin mening, det virker ikke som det faller henne inn en gang. Som sagt, joda, det er nok en naturlig reaksjon, men dermed blir hun svak og uinteressant. Det er karakterene med personlighet som er givende i denne serien, ikke dukkene. Jo, hun var vel faktisk klar over hva slags mann Ramsay er, siden hun allerede hadde hatt sitt lille bad hvor hundepasserens datter fortalte utførlig om hvordan de som kjeder Ramsay ender opp, og sin lille omvisning i hundegården. Hun har jo allerede inngående kjennskap til sadister, hun har jo vært forlovet med en. 4
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. mai 2015 #1876 Skrevet 21. mai 2015 Jo, hun var vel faktisk klar over hva slags mann Ramsay er, siden hun allerede hadde hatt sitt lille bad hvor hundepasserens datter fortalte utførlig om hvordan de som kjeder Ramsay ender opp, og sin lille omvisning i hundegården. Hun har jo allerede inngående kjennskap til sadister, hun har jo vært forlovet med en. Badescenen var da i forrige episode, mens scenen hvor Ramsey sier at Reek må føre henne til alters var i episoden før?
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1877 Skrevet 21. mai 2015 Badescenen var da i forrige episode, mens scenen hvor Ramsey sier at Reek må føre henne til alters var i episoden før? Og hundegården? Du tror ikke det ville vært et aldri så lite hint?
Duckie Skrevet 21. mai 2015 #1878 Skrevet 21. mai 2015 Jeg liker Sansa. Arya har hele tiden vært uregjerlig og har på den måten klart seg bedre. Sansa har alltid levd opp til forventningene, hun har blitt tutet ørene fulle av hvor godt hun gjør det i kvinnerollen, og at det er slik som er riktig. Hun har drømt om et liv som hele tiden har sett ut til å falle på plass for henne, gifte seg med en kjekk og høybåren mann hvor hun skulle leve lykkelig med han med alle barna deres rundt seg. Når hun da kommer ut i den virkelige verden, er det ingenting som fungerer slik hun alltid har trodd. Mennesker er onde, og vil ikke andres beste. Knights lever ikke opp til kodeksene sine, de tar ikke vare på de svake. Alle er rett og slett ute etter å mele sin egen kake. Som oppvokst i en beskyttende atmosfære i et rettskaffent hus, blir det en enorm omveltning for henne. Arya har sett mer av den virkelige verden enn Sansa når de forlater Winterfell for første gang. Og som det blir nevnt over, ja hun har hatt "valg". Men hvor mye valg det faktisk var kan jo diskuteres. Det er alltid noen som prøver å manipulere henne, og her så hun sjansen til å få tatt hevn over de som har drept store deler av familien hennes, få tilbake barndomshjemmet sitt, og kunne leve som den hun faktisk er, fremfor å bruke resten av livet på å gjemme seg som Alayne. Å skulle stå opp for seg ovenfor de som har drept familien hennes og tatt over hjemmet hennes mens hun står der helt alene er lite smart. Jeg liker godt reisen Sansa har hatt, fravirkelighetsfjern og naiv fra begynnelsen, til den hun er i dag. Hun har fått en grusom verden smelt rett i ansiktet, ingenting er i nærheten av hvordan hun hele livet har sett for seg fremtiden kunne bli. Og hun har vokst på det, hun har blitt sterk. Om enn på en annen måte enn mange av de andre karakterene. Og jeg tror hun kommer til å fortsette å vokse seg sterkere. 3
Mann 42 Skrevet 21. mai 2015 #1879 Skrevet 21. mai 2015 (endret) Ja, dere, jeg håper nesten vi får en episode som slutter med at Sansa kapper ballene av Ramsay før han blir flådd og spikret opp på porten. George RR Martin, hva har du GJORT!!? Jeg som var så snill før! Endret 21. mai 2015 av Mann 42 4
Tabris Skrevet 21. mai 2015 #1880 Skrevet 21. mai 2015 Jeg liker Sansa, og synes hun har hatt en god utvikling. En utvikling som har tatt lang tid, noe som gjør det mer troverdig enn de som plutselig endrer seg voldsomt på kort tid. Hun ER tøffere og mer manipulativ enn hun var før, men hun er ikke Margaery eller Cersei. Jeg har hele tiden håpet på at dette giftemålet og denne situasjonen var det som skulle til for å gjøre henne sterkere og mer manipulativ. At hun blir sterk nok til å manipulere Roose der hun vil ha ham. Hvis ikke så blir jo dette giftemålet bare en reprise av giftemålet med Joffrey, jeg ser ikke hvorfor skribentene ønsker å repetere seg selv. Det er dårlig manus. Og så langt synes jeg ikke serien kan sies å ha så veldig dårlig manus. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå