Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Anbefalte innlegg

Gjest Armule
Skrevet

Holy Crap!!!

Daenerys i Astapor. Du burde ikke lese videre.

Jeg holder på med bok nr 3. Daenerys har vendt seg til slavehandlerne i Astapor for å kjøpe en hær. Hun ender opp med å kjøpe 8600 fullt trente Unsullied, evnukker som følger en hver ordre uten å stille spm ved den, og alle soldater slavedriverne har under opptrening. Dette koster henne alt hun har, PLUSS dragen Drogon, hennes yndling. Når handelen er gjort holder hun en liten tale for slavesoldatene på valyrisk, som de forstår, og gjør det klart at de nå er hennes.

Men da slavedriverne vil ta med seg dragen, stritter den imot, og de sier. "Hva er dette, den vil ikke komme?"

"Nei, og vet du hvorfor det? Det er fordi en drage ikke er noen slave! Dracarys!!" Så hun pusser dragene OG de nyinnkjøpte slavesoldatene på slavedriverne, og instruerer dem til å drepe hver eneste en av dem og sette slavene fri. Daenerys ruler! Hvis ikke dette er med i TV-serien, kommer jeg til å saksøke dem!

Og derfor er Daenerys Stormfødt min nye favoritt.

Jenta har baller. Og de bare vokser :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jenta har baller. Og de bare vokser :)

Snart må hun sy om haremsbuksene!

For ikke å snakke om at forfatteren er konge! Men jeg begynner å tenke at serien skrider litt for fort frem på TV. De raser gjennom en bok per sesong. Disse bøkene er mursteiner, hver av dem er på 12-1300 sider. Mye av det er selvsagt prat som ikke kan overføres direkte til en TV-serie. F.eks historien til de forskjellige husene og klanene. Men man kunne godt ha gått litt mer i dybden på ting. Jeg tror det ville vært stoff til 20 episoder hver sesong, uten at noen hadde måttet kjede seg. Det er jo mange interessante historier her.

Ta nå Jon Snows "desertering" til "skrælingene". Den historien var ganske lang og spennende, med speidertoktet som slo feil, flukten og Qorin Halfhands død. Jeg mener at den er mye bedre i boka enn i filmen, både fordi den er mer troverdig, og fordi den er mer detaljert. Qorin ofrer seg selv fordi enten så dør de begge to, eller så kan Jon Snow overleve om han dreper Qorin. Men i boka så er det hele skildret på en måte som gjør det psykologisk troverdig.

Qorin og Jon flykter sammen, etter at patruljen de var en del av har blitt slaktet ned. De sender en mann til fots mot muren for å slå alarm, og lokker skrælingene etter seg på en flukt i en annen retning. Når de vet at de kommer til å bli tatt, gir Qorin Jon i oppdrag å finne ut hva det er som foregår med skrælingene, og bli en av dem. Uansett hva det kommer til å koste, selv om han må bryte alle eder han har avlagt, og uansett hva han må gjøre for at de skal stole på ham. Drapet på Qorin er det første han må gjøre. Men i TV-serien angriper Qorin ganske uprovosert. I boken blir han "rasende" over at Jon forsøker å overgi seg, da de stilles overfor en overlegen styrke av skrælinger og ikke har sjanse til å klare seg.

Det samme med grunnen til at Jon Snow blir akseptert av Mance Rayder. I boken er han bitter over sitt liv som Eddard Starks uekte sønn. I TV-serien vil han "stå på de levendes side". Jeg syntes umiddelbart at det gav mer mening at en unggutt som hele sitt liv har vært ydmyket pga morens opphav og aldri ble elsket av farens kone, som ble sendt til muren for å leve ut resten av sitt liv i sølibat, med kulde, skrekk og død som de eneste fremtidsutsiktene, skulle kunne si "Hva faen skylder jeg DEM, at jeg skal dø for deres skyld. Jeg vil leve og være fri, ikke dø for en ed." og bli trodd på det.

Endret av Mann 42
Skrevet

Enig med deg Mann42, det er mye jeg ikke liker med serien på grunn av de tingene du nevner. Men jeg ser jo nå i denne sesongen at de kommer med elementer fra senere bøker, så det kan virke som om de ikke kjører en bok - en sesong slavisk. Dessuten vil jo bok tre deles inn i to sesonger slik jeg har forstått det.

Skrevet

Det er vel mer det at jeg ville likt ting BEDRE. Serien er som en bedre middag, men bøkene er en fem retters, med kaffe, konjakk og sigarer til slutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spenstig sluttscene på nyeste episoden! :-D

Spennende med Danaerys, og hva som skjer med den dragen hun lovte bort. Hun er jo ikke dum, så en plan har hun nok.

Scenene med Robb er til å sovne av, dessverre, hele Stark-familien er kjedelig å følge akkurat no. Jeg er bare glad for at vi slapp å se noe mer til de unge guttene (han som ikke kan gå) og gjengen som trasker gjennom åsene, som ser ravner eller hva det nå var, i drømmevisjoner. Mulig at dette blir viktig senere, men akkurat nå er det mest irriterende for min del.

Men.... hvem var han som reddet Theon helt på slutten? Har vi sett ham før? Synes det er så mange som ligner på hverandre i serien...

Anonym poster: 1eac3dc65f6fb1ca68c795be411c31c9

Skrevet

Spenstig sluttscene på nyeste episoden! :-D

Spennende med Danaerys, og hva som skjer med den dragen hun lovte bort. Hun er jo ikke dum, så en plan har hun nok.

Scenene med Robb er til å sovne av, dessverre, hele Stark-familien er kjedelig å følge akkurat no. Jeg er bare glad for at vi slapp å se noe mer til de unge guttene (han som ikke kan gå) og gjengen som trasker gjennom åsene, som ser ravner eller hva det nå var, i drømmevisjoner. Mulig at dette blir viktig senere, men akkurat nå er det mest irriterende for min del.

Men.... hvem var han som reddet Theon helt på slutten? Har vi sett ham før? Synes det er så mange som ligner på hverandre i serien...

Veeeel, teknisk sett så er ikke Theon REDDET.Han er fortsatt VELDIG fucked. Jeg mener, han henger fortsatt på et kors i et torturkammer. Kanskje det kommer noen og berger ham? Kanskje han får en romkamerat? Kanskje torturistassistenten kommer tilbake og sier "Bare kødda! La meg stramme den jernskoen for deg, igjen...."

Rykter vil ha det til at det er Lord Bolton som har tatt ham. Boltons familiemotto var "En naken mann har få hemmeligheter. En flådd mann har ingen." Jeg venter i spenning!

Skrevet

FOR en episode! Beste jeg har sett på lenge!

Men Stannis, for en patetisk fyr, hva er det han driver og roter med, får lyst til å klaske til ham og rope "ta deg sammen!" eller helst slippe å se ham mer. Kunne godt skviset ut ham og gitt mer plass til andre storylinjer.

Skrevet

FOR en episode! Beste jeg har sett på lenge!

Men Stannis, for en patetisk fyr, hva er det han driver og roter med, får lyst til å klaske til ham og rope "ta deg sammen!" eller helst slippe å se ham mer. Kunne godt skviset ut ham og gitt mer plass til andre storylinjer.

Han har jo fortsatt den røde prestinnen i sin historie, da. Der kan det skje saker og ting. Natten er mørk og full av redsler, som de sier på hennes kanter.

Skrevet

Ja, huff, har ventet på det som skjedde på slutten av episoden. Men det er like grotesk likevel. Lurte på hvordan de skulle takle det i serien i forhold til boken, men det ble passende skummelt og sikkert overraskende for de som ikke har lest.

Neste episode kommer kanskje til å handle om Daenerys og hvordan hun kjøper the Unsullied. Gleder meg til neste mandag.

Gjest Armule
Skrevet

Snart må hun sy om haremsbuksene!

For ikke å snakke om at forfatteren er konge! Men jeg begynner å tenke at serien skrider litt for fort frem på TV. De raser gjennom en bok per sesong. Disse bøkene er mursteiner, hver av dem er på 12-1300 sider. Mye av det er selvsagt prat som ikke kan overføres direkte til en TV-serie. F.eks historien til de forskjellige husene og klanene. Men man kunne godt ha gått litt mer i dybden på ting. Jeg tror det ville vært stoff til 20 episoder hver sesong, uten at noen hadde måttet kjede seg. Det er jo mange interessante historier her.

Ta nå Jon Snows "desertering" til "skrælingene". Den historien var ganske lang og spennende, med speidertoktet som slo feil, flukten og Qorin Halfhands død. Jeg mener at den er mye bedre i boka enn i filmen, både fordi den er mer troverdig, og fordi den er mer detaljert. Qorin ofrer seg selv fordi enten så dør de begge to, eller så kan Jon Snow overleve om han dreper Qorin. Men i boka så er det hele skildret på en måte som gjør det psykologisk troverdig.

Qorin og Jon flykter sammen, etter at patruljen de var en del av har blitt slaktet ned. De sender en mann til fots mot muren for å slå alarm, og lokker skrælingene etter seg på en flukt i en annen retning. Når de vet at de kommer til å bli tatt, gir Qorin Jon i oppdrag å finne ut hva det er som foregår med skrælingene, og bli en av dem. Uansett hva det kommer til å koste, selv om han må bryte alle eder han har avlagt, og uansett hva han må gjøre for at de skal stole på ham. Drapet på Qorin er det første han må gjøre. Men i TV-serien angriper Qorin ganske uprovosert. I boken blir han "rasende" over at Jon forsøker å overgi seg, da de stilles overfor en overlegen styrke av skrælinger og ikke har sjanse til å klare seg.

Det samme med grunnen til at Jon Snow blir akseptert av Mance Rayder. I boken er han bitter over sitt liv som Eddard Starks uekte sønn. I TV-serien vil han "stå på de levendes side". Jeg syntes umiddelbart at det gav mer mening at en unggutt som hele sitt liv har vært ydmyket pga morens opphav og aldri ble elsket av farens kone, som ble sendt til muren for å leve ut resten av sitt liv i sølibat, med kulde, skrekk og død som de eneste fremtidsutsiktene, skulle kunne si "Hva faen skylder jeg DEM, at jeg skal dø for deres skyld. Jeg vil leve og være fri, ikke dø for en ed." og bli trodd på det.

Jeg og ble litt skuffet over all kuttingen de gjorde i Jon og Qhorin's historie. Det er jo så mye som enda ikke er introdusert! F.eks. at

både Jon og Arya er skinchangers

.

Som Naria sier, så er bok tre delt i to sesonger, så slikt sett får den 20 episoder. Jeg er også litt mistenksom mot Sophie Turner's (Sansa) uttalelse om at det er en sjokkerende endring mellom bok tre og sesong tre.

Skrevet (endret)

Jeg og ble litt skuffet over all kuttingen de gjorde i Jon og Qhorin's historie. Det er jo så mye som enda ikke er introdusert! F.eks. at

både Jon og Arya er skinchangers

.

Som Naria sier, så er bok tre delt i to sesonger, så slikt sett får den 20 episoder. Jeg er også litt mistenksom mot Sophie Turner's (Sansa) uttalelse om at det er en sjokkerende endring mellom bok tre og sesong tre.

Men er ikke alle Stark-barna mer eller mindre skinchangers, da? Bortsettfra Sansa, kanskje. Anyway, Bran er skinchanger så til de grader. Han kan til og med gå inn i Hodor. Kanskje den sjokkerende endringen er at Sansa bestemmer seg for å slippe Tyrion til, i motsetning til i boken. Han er jo en av de få noenlunde anstendige menneskene i hele persongalleriet, til tross for at han både er Lannister, dverg, og litt av en horebukk. Jeg tror jeg skal starte et nytt motto.

"What Would Tyrion Do?"

Anyway, jeg kom til å tenke på noe rart med persongalleriet. Catelyn Stark. Hun burde faen meg hett Starksbane i stedet, for hun ødelegger alt med sine uoverlagte innfall og handlinger. Hun er den direkte årsaken til at huset Stark går under, og at krigen mellom det nordlige kongedømmet og kongen i Kings Landing i det hele tatt begynner. Hadde hun ikke tatt Tyrion til fange, så ville ikke Jaime Lannister angrepet Eddard Stark, og han ville forlatt Kings Landing i all hast, og kommet seg trygt hjem med både Sansa og Arya og alle sine menn.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syntes Jamie var så fæl, men så så jeg intervjuet med skuespilleren på Skavlan. Han virket kjempehyggelig og oppegående... Så nå liker jeg visst karakteren hans i serien litt bedre, plutselig... :-P

Utrolig nok, så liker jeg også Jaime. Men det er kanskje noe med at når man kommer under huden på folk og ser deres motivasjoner og sjelsliv, så får man lettere sympati for dem. Jaimes historie i bøkene er virkelig interessant, og det blir artig å se hvordan den utvikler seg videre. Det burde være en måte å få fortalt iallfall deler av det i serien, men det lar seg kanskje ikke gjøre.

Imidlertid:

Jaime var arvingen til Casterly Rock, Lannisters hjemstavn. Den gale kongen Aerys tok Jaime til sin kongsgarde da han var 15 år, og han sverget eden, som har mange fellestrekk med eden til vokterne på muren. De sverger sin tjeneste for livet, kan ikke gifte seg, kan ikke arve, etc, etc. Og hele poenget med dette, var å stjele lord Tywins arving, og la ham sitte igjen med en dverg. Noe som er en vesentlig del av grunnen til at Tywin vender seg mot kongen, og at Jaime dreper ham. Det, og at kongen var en gal hund som ville svi av hele Kings Landing heller enn å la opprørerne ta byen.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Brienne er yndlingskarakteren min, sammen med Arya og han feite som stadig sier "I read it in a book". :fnise:

Har et lite håp om at Jaime og Brienne forelsker seg i hverandre. Sukk. :rodmer:

• Liker 3
Gjest avocadoen
Skrevet

Synes dagens episode var helt grei egentlig. Mye kjedelig (før det som skjedde på slutten), men håper det blir mer action nå fremover :)

Skrevet

Woaaaa jeg så ikke den komme med Jaime! Synes synd på ham :sjenert:

Gjest Armule
Skrevet

Men er ikke alle Stark-barna mer eller mindre skinchangers, da? Bortsettfra Sansa, kanskje. Anyway, Bran er skinchanger så til de grader. Han kan til og med gå inn i Hodor. Kanskje den sjokkerende endringen er at Sansa bestemmer seg for å slippe Tyrion til, i motsetning til i boken. Han er jo en av de få noenlunde anstendige menneskene i hele persongalleriet, til tross for at han både er Lannister, dverg, og litt av en horebukk. Jeg tror jeg skal starte et nytt motto.

"What Would Tyrion Do?"

Anyway, jeg kom til å tenke på noe rart med persongalleriet. Catelyn Stark. Hun burde faen meg hett Starksbane i stedet, for hun ødelegger alt med sine uoverlagte innfall og handlinger. Hun er den direkte årsaken til at huset Stark går under, og at krigen mellom det nordlige kongedømmet og kongen i Kings Landing i det hele tatt begynner. Hadde hun ikke tatt Tyrion til fange, så ville ikke Jaime Lannister angrepet Eddard Stark, og han ville forlatt Kings Landing i all hast, og kommet seg trygt hjem med både Sansa og Arya og alle sine menn.

Ja, jeg glemte et "også" inni der :)

Angående Sansa,

så tror jeg heller at det kanskje er at hun og Tyrion aldri blir gift. Det virker som om Baelish skal dra ganske straks, og da vil jeg tro at de må giftes i neste episode allerede. Men vi får se, det er veldig vanskelig å skjønne tidsperspektivet. Det virket jo nesten også som om bryllupet mellom Joffrey og Margaery også var rett rundt hjørnet - og da må jo også nødvendigvis "the Red Wedding" komme straks. Jeg er også spent på hvordan de gjør det med det som skulle være Huster Tullys siste ord til Catelyn på dødsleie - angående Lysa.

.

Catelyn har også nærmest tatt på seg det navnet selv, når hun snakket om hennes brutte løfter til gudene angående Jon.

Gjest Armule
Skrevet

Syntes forøvrig også at scenene med Daenerys var fantastiske. Man ser så tydelig "dragen" i henne, og hun vet å sette folk på plass.

Skrevet

Woaaaa jeg så ikke den komme med Jaime! Synes synd på ham :sjenert:

Da var vi to!

Skrevet

Samwell Tarly er definitivt en av mine favoritter!

Han er bare snill og god... og veldig ute av sitt element (...kan man si det på norsk?)

Har også fått ganske sansen for Jamie, både i serien og i bøkene.

Veldig tydelig at Cercei har hatt ham rundt lillefingeren hele veien; han er dyktig med sverdet sitt, mens søsknene og faren er langt mer intelligente og plotter i vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...