Kraula Skrevet 9. april 2013 #561 Skrevet 9. april 2013 Selv om jeg egentlig ikke har problemer med å skjønne engelsk, går jeg glipp av endel av det som blir sagt i scenene med Jon Snow, spesielt navn og betegnelser for figurer/karakterer/zombiene. Sånn er det vel når man må (vil) se filer med tildels dårlig lydkvalitet og null teksting... Ingen teksting? Du vet at du kan få undertekst til GOT om du vil? Subscene, ser du, der har de tekst til nesten alle serier og filmer. Mange av dem er også tekstet på norsk. Bare sånn hot tips. Hehe. Jeg sliter også å følge med på navn, blandet sammen John og Robb ganske lenge, i tillegg til at jeg ikke klarte å se forskjell på Jamie og Jaques (eller hvordan enn man skriver navnet til han som drepte menn for Arya) før pinlig lenge etter. 1
sofie777 Skrevet 9. april 2013 #564 Skrevet 9. april 2013 Er det mulig å få tak i bøkene på norsk? Ja, f.eks. her. Men alle bokhandler som ikke har boken inne skal kunne skaffe bøkene for deg. Vet ikke om alle bøkene er oversatt enda, men tror de kommer til å bli det. 1
Mann 42 Skrevet 9. april 2013 #566 Skrevet 9. april 2013 Ja, f.eks. her. Men alle bokhandler som ikke har boken inne skal kunne skaffe bøkene for deg. Vet ikke om alle bøkene er oversatt enda, men tror de kommer til å bli det. Det er gøy å lese dem på engelsk. Det er lenge siden jeg måtte frem med ordboka for en engelsk bok, men her trengs det, rett som det er. Bare en sånn bagatell som hester. En hest er en hest? Nope. Det er MANGE forskjellige hestetyper, og alle har et eget navn, alt etter størrelse, bruksområde, lynne, etc, etc. Og en mengde geografiske og topografiske uttrykk som beskriver landskap og steder i skogen og på fjellet. Det er ganske lærerikt, faktisk. Mye av det er middelalderuttrykk, men for en stor del ser det ut til at det ganske enkelt er variert språk. Artig. 1
Anoia Skrevet 9. april 2013 #568 Skrevet 9. april 2013 Det er gøy å lese dem på engelsk. Det er lenge siden jeg måtte frem med ordboka for en engelsk bok, men her trengs det, rett som det er. Bare en sånn bagatell som hester. En hest er en hest? Nope. Det er MANGE forskjellige hestetyper, og alle har et eget navn, alt etter størrelse, bruksområde, lynne, etc, etc. Og en mengde geografiske og topografiske uttrykk som beskriver landskap og steder i skogen og på fjellet. Det er ganske lærerikt, faktisk. Mye av det er middelalderuttrykk, men for en stor del ser det ut til at det ganske enkelt er variert språk. Artig. Enig! Veldig greit med en dictionary-app, så slipper man å reise seg for å finne oversettelse hver gang man støter på et nytt ord. 2
Anoia Skrevet 9. april 2013 #569 Skrevet 9. april 2013 Forresten så må jeg si at jeg storkoser meg når jeg ser scenene med Jaime og Brienne. Fantastisk samspill mellom de to! Gleder meg til å se mer! 4
Anoia Skrevet 9. april 2013 #570 Skrevet 9. april 2013 Sååå: Theon er tatt til fange og greier; han fyren som kom inn og løsnet på skruene, er det han jeg TROR det er.....? :/
Thought-Fox Skrevet 9. april 2013 #571 Skrevet 9. april 2013 Sååå: Theon er tatt til fange og greier; han fyren som kom inn og løsnet på skruene, er det han jeg TROR det er.....? :/ Jepp. Hvis du tror det er Ramsay Bolton.
Anoia Skrevet 9. april 2013 #572 Skrevet 9. april 2013 Jepp. Hvis du tror det er Ramsay Bolton. Ja, sjekka opp skuespilleren nå. Usj
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #573 Skrevet 10. april 2013 Jeg er i ferd med å gi litt opp. Det har jo kun vært to episoder så langt, da har du ikke mye tålmodighet Anonym poster: 22af2fd3eb624e2118f8902097f1e6be
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2013 #574 Skrevet 10. april 2013 Det har jo kun vært to episoder så langt, da har du ikke mye tålmodighet Anonym poster: 22af2fd3eb624e2118f8902097f1e6be Ja, men jeg tror ikke GoT er min type serie 7.
Gjest Naria Skrevet 10. april 2013 #575 Skrevet 10. april 2013 Å, så hyggelig det er å se Joffrey glad! Han har nettopp oppdaget at hans nye trolovede kanskje kunne tenke seg å.... drepe noe! Hun er som ham! Kanskje mer enn han tror, eller hva? Hun ville jo ikke bare bli dronning, men DRONNINGEN. Det aner meg at det kanskje ikke er plass for en konge i planene hennes. Noen som er med på et veddemål om hvor lang tid det går etter bryllupet før Joffrey setter livet til under dramatiske omstendigheter. Han er jo glad i jakt, så kanskje han følger i kong Robert Baratheons fotspor og rives i biter av ett eller annet? Moren hans nekter ham jo å leke med sverd med de store guttene, men kan hun nekte ham litt sunn sport i skogen? Dersom Joffrey skulle krepere vil jo ikke Margaery bli sittende på tronen, den vil jo da gå til den neste i arverekken altså Tommen. Selv om ingen av barna til Cersei har rett på tronen strengt tatt..
Kraula Skrevet 10. april 2013 #576 Skrevet 10. april 2013 Ja, f.eks. her. Men alle bokhandler som ikke har boken inne skal kunne skaffe bøkene for deg. Vet ikke om alle bøkene er oversatt enda, men tror de kommer til å bli det. Tusen takk! Jeg leser så mange bøker på engelsk som pensum, at når jeg leser på norsk blir det litt mer "fritidslesing". Deilig!
Gjest Daenerys Skrevet 10. april 2013 #577 Skrevet 10. april 2013 Liker også veldig godt Brienne og Jamie, de er søte/morsomme
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #578 Skrevet 10. april 2013 Jeg syntes Jamie var så fæl, men så så jeg intervjuet med skuespilleren på Skavlan. Han virket kjempehyggelig og oppegående... Så nå liker jeg visst karakteren hans i serien litt bedre, plutselig... :-P Anonym poster: 1eac3dc65f6fb1ca68c795be411c31c9 1
Mann 42 Skrevet 10. april 2013 #579 Skrevet 10. april 2013 Dersom Joffrey skulle krepere vil jo ikke Margaery bli sittende på tronen, den vil jo da gå til den neste i arverekken altså Tommen. Selv om ingen av barna til Cersei har rett på tronen strengt tatt.. Da vil jeg gjerne si det med en sang: Alabama3 Mao Tse Tung said change must come Change must come through the barrel of a gun Not through talkin' and not through waitin' And sittin' around just contemplatin' And the facts, cause we know what they are So let Mao Tse Tung be your guiding star And pick up the gun, learn how to fight All through the day and all through the night Till come the day when the last fight's won I want you to listen, son Cause Mao Tse Tung said change must come Through the barrel of a gun I want you all to listen, son, listen son, Change must come Change must come through the barrel of a gun
Mann 42 Skrevet 12. april 2013 #580 Skrevet 12. april 2013 Holy Crap!!! Daenerys i Astapor. Du burde ikke lese videre. Jeg holder på med bok nr 3. Daenerys har vendt seg til slavehandlerne i Astapor for å kjøpe en hær. Hun ender opp med å kjøpe 8600 fullt trente Unsullied, evnukker som følger en hver ordre uten å stille spm ved den, og alle soldater slavedriverne har under opptrening. Dette koster henne alt hun har, PLUSS dragen Drogon, hennes yndling. Når handelen er gjort holder hun en liten tale for slavesoldatene på valyrisk, som de forstår, og gjør det klart at de nå er hennes. Men da slavedriverne vil ta med seg dragen, stritter den imot, og de sier. "Hva er dette, den vil ikke komme?" "Nei, og vet du hvorfor det? Det er fordi en drage ikke er noen slave! Dracarys!!" Så hun pusser dragene OG de nyinnkjøpte slavesoldatene på slavedriverne, og instruerer dem til å drepe hver eneste en av dem og sette slavene fri. Daenerys ruler! Hvis ikke dette er med i TV-serien, kommer jeg til å saksøke dem! Og derfor er Daenerys Stormfødt min nye favoritt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå