Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Du fikk ikke med deg at D&D har diskutert allt av plot utfall med Martin?

Nei det har de ikke. De har fått vite hvordan serien slutter, sannsynligvis i tillegg til litt annen info om historien videre. Det som kommer mellom det og det som står i bøkene har de måttet stå for selv. Det hjelper ikke hvis GRRM har sagt "Arya dreper NK" når problemet ikke nødvendigvis er at Arya drepte NK, men måten det ble gjort på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, HarryDotter skrev:

Helt riktig. Det forstår jeg godt. Tipper de ville dradd det litt mer ut om de fikk bestemme selv.

Jammen da er det jo greit at de radbrekker hele serien og gjør en dårlig Hollywood-farse ut av det hele!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tyrion og Varys er ubrukelige. Alt de kan er å konspirere. Og nå som hun er forbannet (noe annet ville vært meget rart), så fremstilles hun som en mad queen. Det ødelegger serien for meg hvis de nå skal gjøre henne gal. 

Anonymkode: 15840...4fd

Angående rådgivere...

He’s a clever man, your Hand. I’ve known a great many clever men.
I’ve outlived them all. You know why? I ignored them.

The lords of Westeros are sheep. Are you a sheep? No. You’re a dragon. Be a dragon. .

spzo1hzp-720.jpg

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, ops2 said:

spzo1hzp-720.jpg

Kanskje den karakteren som hadde egnet seg best på tronen. 

Skjønner litt at Olenna ikke fulgte råd, men hun har jo enormt med erfaring. Det er ingen som trenger å gi henne råd.

Dany er nok mer avhengig av råd. Hun har jo mindre erfaring. Problemet er jo at Tyrion ikke lenger er geniet han var. Samme går for hennes militære rådgivere som kronisk tar dårlige beslutninger. 

Hun burde ha byttet dem ut og funnet noen bedre. 

Anonymkode: 0c089...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Vampen said:

Jeg kom borti poste-knappen før jeg var ferdig. 🤦‍♀️

Jeg lurer også på hvor mange av de som nå snakker D&D ned som faktisk har lest bøkene. For har man det, så burde man også se at det er et solid stykke arbeid de har gjort, med å ta bøkene og adaptere det inn i et filmformat. Det er ikke akkurat slik at de kom til dekket bord. Joda, bøkene er bra og GRRM har skapt en fantastisk historie. Men man skal fortsatt ta en bok (en ganske omfattende og detaljert en), og gjøre det om til manus og scener. Og der har de gjort en fenomenal jobb. 

Joda, jeg har lest bøkene flere ganger på engelsk. Først i rekkefølge, så de enkelte karakterenes historier. Altså at jeg leste alle avsnittene om Tyrion på rad, Danys, Jon, og så videre.

Sesong 1 var boken. Det var dialogen og handlingen, alt sammen. Mye av dialogen var boken, ord for ord.

Det ble pent filmet og valgt skuespillere som passet til karakterene. De holdt seg nær bøkene i resten av et par sesonger, og det var bra. Selvsagt likte jeg ikke alt. Talisa Maegyr var kun for å skape en sterk kvinnelig karakter, som var totalt usannsynlig for den tiden. En moderne kvinne og en moderne kjærlighetshistorie plantet i middelalderen. Jeg likte ikke noe av tiden i Dorne og avskydde Sand Snakes. Omskrivingen av Sansas historie så hun ble gift med Ramsay skjønte jeg jo på et sett og vis. Det ble for mange historier som skulle fortelles, å la Sansa få denne rollen drev serien framover uten at det virket ute av karakter.

Så serien var fremdeles topp når den holdt seg til bøkene, og ble stort sett dårligere når noen andre skrev inn handling. Dette er nå min mening.

Det er der jeg tenker det blir bedre når, hvis serien blir skrevet ferdig. Vi vil få mer utfyllende beskrivelser, og ikke klein vestlig ordbruk. Det har blitt for raskt.

Husk hvordan Tyrion lader om armbrøsten når han har skutt faren. Bronn legger i en pil, og så er den klar. Realismen ofres for å få unna en scene. Og det er flere slike usannsynlige ting. Skal ikke snakke mer om Eurons skyteferdigheter. Men:

Hvis Drogon og Dany utsletter Eurons flåte og brenner Kings Landing som om disse svære skorpionene/ballistaene ikke er noen som helst fare, så er det en total helomvending. Det må være lov å spørre om hvordan det gikk så lett å knerte en drage i episode 4, og så betyr ikke våpnene noe lenger. Spesielt hvis den magiske måten de kunne svinges, siktes og lades om har forsvunnet og blitt erstattet med realisme.

Klein måte å skape spenning også. Jon hjelper ikke Sam, som ligger nede med flere WW over seg. Sam er ferdig, tenkte jeg. Dette skal føre videre Jons utvikling. Han kunne ikke redde sin ene venn, når han måtte prøve å ta NK. Men så er Sam i fin form, og har bare et blåmerke. Og så faller masten på Tyrion i neste episode, og skjermen blir svart. Så er Tyrion oppe på stranden, som om ingen ting har skjedd.

Og så kan man diskutere i det vide og brede hvem sin skyld det er at ikke se siste sesongene ble ti episoder.

Selv Rolling Stone kritiserer episodene.

....structural oddity.... overloaded with huge, abrupt plot twists ...... But it never feels solid enough. The script races through the transition, piling one personality-altering event on top of the next so that none of them gets to breathe and let the viewers feel how much it’s affecting her .....

This one, though, felt like two episodes awkwardly stapled together.... failed to compensate.... rapidly and randomly ....

https://www.rollingstone.com/tv/tv-reviews/game-of-thrones-review-last-starks-sepinwall-831527/

Ikke spesielt bedre for episode 3 heller. https://www.rollingstone.com/tv/tv-reviews/game-of-thrones-review-the-long-night-sepinwall-828477/

Det går altså an å komme med slik kritikk, med så lite tid å presse slutten på serien inn i har det blitt for mye snarveier.

Selv om akkurat slutten blir som GRRM har tenkt å skrive den, så har han uttalt seg om andre valg i mindre positive ord.

Some storylines and characters have continued to diverge from the books and Martin has been more vocal about the subject recently ..... Martin revealed one of his greatest frustrations: "You get totally extraneous things like the studio or the network weighing in, and they have some particular thing that has nothing to do with story, but relates to 'Well this character has a very high Q Rating so let's give him a lot more stuff to do.'".....Martin said: “The series has been... not completely faithful. Otherwise, it would have to run another five seasons.”.... but the author admits there will stll be some variations: "On certain secondary characters there may be big differences.”

https://www.express.co.uk/entertainment/books/1123230/Game-of-Thrones-George-RR-Martin-HBO-ending-books-change-differences-Iron-Throne-die

Vi kan jo gjette hvilke karakterer det snakkes om. Når en karakter skrives om, betyr det ikke så mye. Men når det blir flere og flere, så blir det vanskelig å få det til å passe inn med hovedtrekkene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt at resten av sesong 8 nå er «leaked» på reddit, så da forlater jeg denne tråden. Orker ikke å tilfeldigsvis komme over en spoiler for de 2 siste episodene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Ariana807 said:

Har akkurat hørt at resten av sesong 8 nå er «leaked» på reddit, så da forlater jeg denne tråden. Orker ikke å tilfeldigsvis komme over en spoiler for de 2 siste episodene.

Det er sikkert lurt. Jeg er motsatt, jeg må få med med alle lekkasjer. Men har ikke sagt for mye her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ops2 skrev:

Joda, jeg har lest bøkene flere ganger på engelsk. Først i rekkefølge, så de enkelte karakterenes historier. Altså at jeg leste alle avsnittene om Tyrion på rad, Danys, Jon, og så videre.

Sesong 1 var boken. Det var dialogen og handlingen, alt sammen. Mye av dialogen var boken, ord for ord.

Det ble pent filmet og valgt skuespillere som passet til karakterene. De holdt seg nær bøkene i resten av et par sesonger, og det var bra. Selvsagt likte jeg ikke alt. Talisa Maegyr var kun for å skape en sterk kvinnelig karakter, som var totalt usannsynlig for den tiden. En moderne kvinne og en moderne kjærlighetshistorie plantet i middelalderen. Jeg likte ikke noe av tiden i Dorne og avskydde Sand Snakes. Omskrivingen av Sansas historie så hun ble gift med Ramsay skjønte jeg jo på et sett og vis. Det ble for mange historier som skulle fortelles, å la Sansa få denne rollen drev serien framover uten at det virket ute av karakter.

Så serien var fremdeles topp når den holdt seg til bøkene, og ble stort sett dårligere når noen andre skrev inn handling. Dette er nå min mening.

Det er der jeg tenker det blir bedre når, hvis serien blir skrevet ferdig. Vi vil få mer utfyllende beskrivelser, og ikke klein vestlig ordbruk. Det har blitt for raskt.

Husk hvordan Tyrion lader om armbrøsten når han har skutt faren. Bronn legger i en pil, og så er den klar. Realismen ofres for å få unna en scene. Og det er flere slike usannsynlige ting. Skal ikke snakke mer om Eurons skyteferdigheter. Men:

Skjul innhold

Hvis Drogon og Dany utsletter Eurons flåte og brenner Kings Landing som om disse svære skorpionene/ballistaene ikke er noen som helst fare, så er det en total helomvending. Det må være lov å spørre om hvordan det gikk så lett å knerte en drage i episode 4, og så betyr ikke våpnene noe lenger. Spesielt hvis den magiske måten de kunne svinges, siktes og lades om har forsvunnet og blitt erstattet med realisme.

Klein måte å skape spenning også. Jon hjelper ikke Sam, som ligger nede med flere WW over seg. Sam er ferdig, tenkte jeg. Dette skal føre videre Jons utvikling. Han kunne ikke redde sin ene venn, når han måtte prøve å ta NK. Men så er Sam i fin form, og har bare et blåmerke. Og så faller masten på Tyrion i neste episode, og skjermen blir svart. Så er Tyrion oppe på stranden, som om ingen ting har skjedd.

Og så kan man diskutere i det vide og brede hvem sin skyld det er at ikke se siste sesongene ble ti episoder.

Selv Rolling Stone kritiserer episodene.

Ikke spesielt bedre for episode 3 heller. https://www.rollingstone.com/tv/tv-reviews/game-of-thrones-review-the-long-night-sepinwall-828477/

Det går altså an å komme med slik kritikk, med så lite tid å presse slutten på serien inn i har det blitt for mye snarveier.

Selv om akkurat slutten blir som GRRM har tenkt å skrive den, så har han uttalt seg om andre valg i mindre positive ord.

Vi kan jo gjette hvilke karakterer det snakkes om. Når en karakter skrives om, betyr det ikke så mye. Men når det blir flere og flere, så blir det vanskelig å få det til å passe inn med hovedtrekkene.

For å begynne med slutten, at GRRM ikke liker Bronn er vel ikke noe nytt? Men legg også merke til at D&D ikke får skylda for det, men heller «suits». Jeg er også litt usikker på hvorfor du fremhever Rolling Stone som en autoritet på GoT? Er det noe spesielt at de er kritiske til noen epiosoder, siden du skriver selv Rolling Stone? 

Om du har lest bøkene så nøye, så vet du jo sikkert også at det var mange endringer fra og med sesong 1? De første sesongene lå tett opptil bøkene, det betyr ikke at adaptasjonen allerede fra start krevde en rekke små og store endringer. Se for eksempel på denne «lille» lista: 

https://gameofthrones.fandom.com/wiki/Differences_between_books_and_TV_series_-_Season_1

Jeg vil også påstå at det er mange ting serien gjør bedre enn bøkene. Jeg synes feks det er smart å gi Sansa en annen karakters storyline, og serie-Sansa er mye bedre enn bok-Sansa. Jeg likte også plottet med Talisa, for om vi går for middelalderrealitet, en adelsmann som gifter seg kun for ikke få en bastard? Jeg liker egentlig serie-Robb bedre enn bokversjonen også. Jeg synes også de har gjort gode grep med WWs, og herrefred så glad jeg er for at vi har sluppet Lady freaking Stoneheart. For å nevne noe.

Jeg liker bøkene, GRRM er god på å lage en historie, men bøkene er, i mine øyne, til tider både et ork og seig materie. Det er i overkant mye detaljer, karakterer og sidespor, og D&D gjør adaptasjonen godt, for å tilpasse historien til film. Skulle de ha holdt seg helt tro til bøkene hadde vi druknet. For min del er ikke små detaljer som lading av piler eller strategi det viktigste, det er en preferanse, så det orker jeg ikke å gå mer inn i på nytt. Blir bøkene noensinne ferdig så vil det sikkert være forskjeller, men hva som fungerer best blir en smakssak, som GRRM selv også har uttalt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

De har bygget opp Dany som en sympatisk karakter som seerne har likt gjennom alle sesongene og nå plutselig har de pulverisert hele karakteren hennes. Det er jo tydelig at de ønsker at hun skal storme inn i sinne uten å ta til seg noen råd og at det skal gå veldig galt. 

Jeg tror de har ventet for lenge med siste sesong. Den skulle ha vært ferdig mye før. De har bygget opp til et skikkelig antiklimaks i denne sesongen. Det har vært noen bra momenter, spesielt at det var Arya. Utover det så kunne de gjort så mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere et par ting:

• NK - finnes ikke i bøkene, men både bokserien og tv-serien starter med en patrulje som er nord for muren og blir angrepet av de døde (som fører til at Ned lærer Bran at hvis du ikke klarer å drepe noen selv, så fortjener de kanskje ikke å dø - en lærdom alle Stark-ungene har tatt itl seg). Three-eyed-raven finns i bøkene, men at serien reduserer truselen fra nord  til en big-bad, ganske flat karakter som kan drepes så lettvint syns jeg blir for lettvint. Sammenlignet med når forrige raven dør så kunne man forvente en ny NK, men det blir det sikkert ikke tid til

https://www.youtube.com/watch?v=2KUsNFY5idE

• Sansa: i tv-serien liker jeg de endringene de har gjort. Hun er på mange måter parallellen til Cersei, de var begge vakre, unge, dumme jenter som drømte om å gifte seg med prinsen og bli dronning. Og så var det virkelig ikke all that, og de tar kontroll over livet sitt selv, bare i motsatt retning.
  • At Dany blir mad-queen syns jeg det har lagt opp til helt siden hun sto og så på at broren ble drept. Hun har hatt det i seg fra starten, de som trosser henne blir veldig ofte brent. Nå er hun nesten på et punkt der hun føler at alle er mot henne og da blir det vel fort at alle skal brenne.
  • At tv-serien har tapt seg tror jeg kommer mye av at de har ikke det fundamentet som bokserien ga i starten, alt hadde en bakhistorie, alle hadde en indre drive, og man kunne forstå hvordan/hvorfor spillere ble flyttet fra A til B. Det var mørkere, mer brutalt og ikke sånn påfallende plot-armour. At GRRM har satt seg ned og sagt sånn "ok, gutta. Det slutter med at X dreper Y, Z blir konge, dragen dreper alle andre og så slutter det med at vi skrur tiden tilbake og Bran dør når han faller fra tårnet og alt blir "vanlig" igjen." Så nå skal de selv kle kjøtt på beina, istedet for når de i starten kunne skjære ut indrefileten fra et ferdig slakt :POg da mangler dels den gode dialogen, men det er også ting som - hvorfor settes Davos på en hest sammen med Jon? Når Davos er den eneste sjømannen igjen på WF. Ikke bare er han en sjømann, men han er en jævlig god en... Hvorfor har de en ræva taktikk i slaget om Winterfell, når de burde vite bedre - hvis det ikke kun er et middel for å jevne ut stillingen mot Cersei. Jeg sitter med en følelse av at de vet hvor de skal, og gjør ett eller annet for å komme dit.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, ops2 skrev:

Angående rådgivere...

He’s a clever man, your Hand. I’ve known a great many clever men.
I’ve outlived them all. You know why? I ignored them.

The lords of Westeros are sheep. Are you a sheep? No. You’re a dragon. Be a dragon. .

spzo1hzp-720.jpg

Et dårlig råd

Anonymkode: 35ed5...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Atheena skrev:

De har bygget opp Dany som en sympatisk karakter som seerne har likt gjennom alle sesongene og nå plutselig har de pulverisert hele karakteren hennes. Det er jo tydelig at de ønsker at hun skal storme inn i sinne uten å ta til seg noen råd og at det skal gå veldig galt. 

Jeg tror de har ventet for lenge med siste sesong. Den skulle ha vært ferdig mye før. De har bygget opp til et skikkelig antiklimaks i denne sesongen. Det har vært noen bra momenter, spesielt at det var Arya. Utover det så kunne de gjort så mye bedre. 

Helt feil! Danny viste mørke sider tidligere i serien også. For eksempel i slavers bay. De mer voldsomme ideene hun får når hun er opprørt og som hun har moderert i møte med gode motargumenter. Syntes ikke de har pulverisert karakteren hennes. De viser hvordan et menneske påvirkes av press, svik, død og av makt. 

Det at karakterer endrer seg over tid er også noe som er typisk for serien. Tenk på Jamie hvordan han har utviklet seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Takida said:

Martin revealed one of his greatest frustrations: "You get totally extraneous things like the studio or the network weighing in, and they have some particular thing that has nothing to do with story, but relates to 'Well this character has a very high Q Rating so let's give him a lot more stuff to do.'"

Da håper jeg de i tråden som halshugger alle som er kritisk til de siste sesongene klarer å innrømme at serien faktisk har blitt dummet ned for å nå til et bredere publikum. Hadde de lagt første sesong etter prinsippene fra de siste sesongene så hadde Ned Stark aldri dødd. 

The Q Score (popularly known as Q-Rating) is a measurement of the familiarity and appeal of a brand, celebrity, company, or entertainment product (e.g., television show) used in the United States.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
12 minutter siden, Spiralis skrev:

Helt feil! Danny viste mørke sider tidligere i serien også. For eksempel i slavers bay. De mer voldsomme ideene hun får når hun er opprørt og som hun har moderert i møte med gode motargumenter. Syntes ikke de har pulverisert karakteren hennes. De viser hvordan et menneske påvirkes av press, svik, død og av makt. 

Det at karakterer endrer seg over tid er også noe som er typisk for serien. Tenk på Jamie hvordan han har utviklet seg. 

Ja, men forskjellen denne gangen er at de har gjort karakteren hennes mer usympatisk. Det virker som de vil bygge opp til noe i forhold til henne og Jon. De liker jo å overraske så jeg skal ikke være for sikker, men mye sier meg at de ikke har tenkt til at hun og Jon skal ende opp som et par som lever sine glade dager. Det ligger i kortene at hun kanskje får et tragisk utfall og at Jon blir kongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det trygt å lese denne tråden mtp spoilere ang det som sies å ha lekket? Vil ikke vite hva det er, men vet ikke om det skrives om i denne tråden uten Spoiler tag. Har ikke lest de siste sider med innlegg siden jeg leste i media at det var lekkasjer.

Anonymkode: 8b7ef...a63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, Atheena said:

Ja, men forskjellen denne gangen er at de har gjort karakteren hennes mer usympatisk. Det virker som de vil bygge opp til noe i forhold til henne og Jon. De liker jo å overraske så jeg skal ikke være for sikker, men mye sier meg at de ikke har tenkt til at hun og Jon skal ende opp som et par som lever sine glade dager. Det ligger i kortene at hun kanskje får et tragisk utfall og at Jon blir kongen. 

Det kan jeg være enig i. Samtidig så er Dany en dame som har kommet til Westeros med drager og utenlandske leiesoldater for å sikre seg tronen. Vet ikke hvor sympatisk akkurat det er.  Det er ikke som om folket i Westeros ba henne om å komme eller at hun har vært ønsket som hersker. Er ikke som folket kan velge om de vil ha henne eller ikke. Om man ikke aksepterer henne som dronning så blir man brent levende. 

Å kalle henne "Mad Queen" er kanskje å dra det litt langt for Dany er jo ikke noe verre enn  f.eks Tywin Lannister. Hun er bare som så mange andre villig til å drepe de som trengs for å sikre seg makt. Men akkurat det er ikke noe sympatisk trekk.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg være enig i. Samtidig så er Dany en dame som har kommet til Westeros med drager og utenlandske leiesoldater for å sikre seg tronen. Vet ikke hvor sympatisk akkurat det er.  Det er ikke som om folket i Westeros ba henne om å komme eller at hun har vært ønsket som hersker. Er ikke som folket kan velge om de vil ha henne eller ikke. Om man ikke aksepterer henne som dronning så blir man brent levende. 

Å kalle henne "Mad Queen" er kanskje å dra det litt langt for Dany er jo ikke noe verre enn  f.eks Tywin Lannister. Hun er bare som så mange andre villig til å drepe de som trengs for å sikre seg makt. Men akkurat det er ikke noe sympatisk trekk.  

Hvilke av Daenerys sine soldater er leiesoldater, egentlig? 

Anonymkode: 67084...d74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det jo også en grunn til at D&D var pent nødt til å korte ned på sesongen, og avslutte i denne sesongen, og der er økonomi. D&D kan ikke bare gjøre som de vil, de er bundet av HBO og må forholde seg til det de får godkjent av budsjett osv. 

Anonymkode: aba6f...0b6

HBO har tidligere gitt klar beskjed om at de ønsker så mange sesonger som overhodet mulig av GoT. Det er D&D som har nektet å lage mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Atheena said:

Det er lov å håpe, både i bøkene og i serien er en langt bedre leder enn henne.

Men det blir vel noe YASSQUEEEN!/TehFutureIsFemale-ræl på slutten her også tipper jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...