Gå til innhold

Kattesand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp fått oss katt. Hun kom i hus i går kveld, og eeer så vakker! Har hatt flere katter tidligere i livet, men greier ikke helt å huske det der... Hvor ofte bør man bytte kattesanden ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gratulerer med pus :-)

Vil anbefale deg å kjøpe sand på dyrebutikken. Av den typen som klumper seg. Av erfaring er ikke klumpe-sand fra butikken særlig å skryte av i forhold. Da er det bare å bruke en slik spade som sanden renner igjennom og kaste klumpene. Ikke i toalettet vel og merke, da kan det bli tett.

Selv bruker jeg purina "tidy cats" og er veldig fornøyd med den. Men de har flere typer, noen som er enda bedre på lukt en den jeg bruker, men det kommer litt an på hva du er villig til å bruke av penger på sand. Jeg har eget rom til kattedoen, og da er det ikke lukt jeg vektlegger mest.

Du vil bruke mindre penger på sand og, ettersom du plukker ut æsjet så holder den svært lenge. Jeg etterfyller kun sand. Også rengjør jeg doen når jeg ser det trengs. Jeg har også flere katter og en av de nekter å gå på doen hvis det ligger noe oppi der, da legger han det i fra seg på utsiden.

Et lite tips er jo også å ha en slik do med lokk og dør. det gjør også mye for lukt i huset.

edit; Ser det står at du er prøver. Husk at katteavføring ikke er bra for gravide da du kan smittes med en bakterie (noe på t) Så bruk hansker eventuelt.

Endret av HubroTuppa
Skrevet

Det kommer an på hvilken sand jeg har, noen begynner å lukte ganske fort selv om man tar vekk bæsjen. Men jeg bytter altså når jeg synes det begynner å lukte litt, alt fra et par dager til nesten en uke. Jeg har to katter som går på do i samme kasse.

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg plukker bæsjen ut av sanden ja, så jeg tenkte også at jeg sikkert ikke trenger å skifte sand så ofte. bruker hundeposeteknikken:p Handa inni posen, plukker opp æsj, vrenger posen og knyter igjen.

Har stussa litt på det der med kattesand. på enkelte pakker står det jo "klumper ikke". Men jeg også ville jo trodd at det var en fordel at det klumpet seg sammen - enklere å fjerne?

Ser at det er vanvittig prisforskjell på ulike typer kattesand. Tar gjerne imot anbefalinger på det også!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler helhjertet Everclean og det kommer helt sikkert flere innlegg som mitt her snart. :) Klumper seg godt og du tar bare ut klumpene+hele sulamitten når du selv føler for det. Finnes i flere lukter og typer (for våtrom, store korn for de som drar den utover osv.) og esken er veldig praktisk. Prisen er absolutt verdt det, spør etter Everclean-kort.. :)

Skrevet

Nå er jeg sikkert kjempeteit. Hva er everclean-kort? :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Aller først: Gratulerer til deg og pus :) :)

Når det gjelder sand så er det mange forskjellige merker å få kjøpt, og selvsagt vil meningene om de enkelte merkene variere etter hvem du spør :fnise:

Jeg brukte Prurina tidy cats til mine 3. Den ble solgt av en eneste dyrlege i distriktet. Nå selger ikke de Purina lenger....

Ergo har valgte stått mellom Everclean og Flamingo (begge typene som klumpesand).

Everclean er dyrere, men alle mine tre går like lykkelige i kassen når den er fylt med Flamingo som når kassen er fylt med Everclean eller Purina. Alle tre klumper de aldeles utmerket, ingen av dem gir mer lukt enn de andre (jeg velger alltid sand uten tilsatt lukt av noe slag).

Nåja :)

Prøv dere litt frem ut ifra hva som finnes i nærområdet og som er kostnadsmessig ok i lengden :)

p.s. Et Everclean kort er et bonus.kort hvor du får pakke nr. 11 gratis (nåja... gratisk og gratis.... du har egentlig betalt for den gjennom de foregående 10 pakkene... :fnise: ).

Ja, jeg har et Everclean kort jeg også :fnise: d.s.

Skrevet

Vi har nettopp fått oss katt. Hun kom i hus i går kveld, og eeer så vakker! Har hatt flere katter tidligere i livet, men greier ikke helt å huske det der... Hvor ofte bør man bytte kattesanden ut?

Jeg skifter ikke sand, fyller bare på, jeg :) Skal du først ha kattesand, så syns jeg det er aller best med skikkelig sand som du får kjøpt på dyrebutikken. Da lukter det mindre også. Og det lukter enda mindre om du kjøper en do med luke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...