Gjest SelvesteTerese Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Jeg har lenge lurt på om Jehovas vitner er en slags "farlig" sekt. Ei bekjent av mamma var med i Jehovas vitner ganske lenge, tør ikke si HVOR lenge, men tror det var snakk om et par år. Hun valgte til slutt å "rømme" pga de fikk henne til å kutte ALL kontakt med familie og bekjente. Etter hun hadde forlatt Jehovas vitner, gjorde de alt i sin makt for å ødelegge livet hennes. Rykter, sladder var noe av det. Til slutt hadde hun ingenting, de fikk henne til å miste både venner og familie. Hva er det som feiler dem, er alle Jehovas vitner slik? 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Jeg tviler for at alle er sånn. Familien til et par jeg kjenner er Jehovas vitner, det eneste som man merker som er forskjellig fra dem og oss "vanlige" er at de ikke feirer jul eller gir gaver.
Passive Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Dritfarlige. Hells Angel er pusekatter i forhold. 16
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 ALLE J.V. er ikke like ekstreme. Det er som innad i alle trossamfunn - du finner kirkesamfunn, religiøse grupper og familier innenfor alle religioner som er mer eller mindre "ekstreme" enn andre. De j.v. jeg kjenner er helt normale folk, eneste er at de ikke feirer jul etc.
Gentle Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Det skiller veldig fra menighet til menighet, men reglene er faktisk sånn at hvis du trekker deg eller blir utstøtt mister du alt. Stygge rykter er reglen, fordi det må jo være noe ondt i en person som tar avstand fra skaperen, Jehova. Jeg har til gode å oppleve en utstøtt positivt omtalt på noen som helst måte, enda verre er det hvis det er snakk om en "frafallen", altså en som sier læren imot. En slik person blir sett på som besatt av djevelen selv. Likevel er det enkeltpersoner som er mer tolerante, men de kan ikke praktisere sin toleranse i en sånn situasjon fordi de da kan bli sett på som sympatisører av den utstøtte. Konsekvensen kan bli at de selv blir utstøtt. Det er derfor vanlig med hemmelig kontakt, spesielt mellom familiemedlemmer. 3
Bodøjenta87 Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Det skiller veldig fra menighet til menighet, men reglene er faktisk sånn at hvis du trekker deg eller blir utstøtt mister du alt. Stygge rykter er reglen, fordi det må jo være noe ondt i en person som tar avstand fra skaperen, Jehova. Jeg har til gode å oppleve en utstøtt positivt omtalt på noen som helst måte, enda verre er det hvis det er snakk om en "frafallen", altså en som sier læren imot. En slik person blir sett på som besatt av djevelen selv. Likevel er det enkeltpersoner som er mer tolerante, men de kan ikke praktisere sin toleranse i en sånn situasjon fordi de da kan bli sett på som sympatisører av den utstøtte. Konsekvensen kan bli at de selv blir utstøtt. Det er derfor vanlig med hemmelig kontakt, spesielt mellom familiemedlemmer. Skaperen, Jehova? Er ikke Jehova en dude og ikke God himself?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jehova er Gud, skaperen osv. Ikke en dude. 1
Serene Skrevet 1. mai 2011 #8 Skrevet 1. mai 2011 Medlemmene er harmløse. Systemet derimot… Det handler om metoden trossamfunnet bruker for å holde på medlemmene sine. Du er inne på det i innlegget, at hun ble nektet kontakt med sin familie etc. Jeg kan illustrere denne metode ved å vise til en barnefilm jeg så forleden sammen med mine barn, om Rapunzel, jenta med det lange håret, som bodde oppe i et tårn. Prinsessen ble kidnappet av heksen, siden hun hadde et magisk hår som ga heksen evig ungdom. For å holde jenta i tårnet, ble jenta helt fra hun var liten fortalt at verden utenfor var ond, og hennes eneste sjanse til å overleve var å forbli i tårnet. Slik er det også for barn som vokser opp som Jehovas Vitner. På møtene deres får de vite at denne verdens gud er Satan, og at alt verdslig er besatt av Satan og hans demoner. De som ikke er Jehovas Vitner, står på Satans side, og er dermed ute etter Jehovas Vitner, få de til å falle for umoral eller falske guder. Det er derfor farlig for dem å ha unødvendig mye omgang med ”verdslige”, selv om de er familie eller klassekamerater. For å overleve den snarlige krigen (der gud griper inn og skal fjerne de som står på Satans side, før den himmelske regjering og tusenårsriket skal opprettes), er det viktig å ha minst mulig med omverdenen, og billedlig sett holde seg inne tårnet, dvs hos Jehovas Vitner. For barn betyr dette å velge vekk mange av de aktivitetene som er sosiale med andre barn, og for oss voksne betyr det nok det samme. Men spesielt for barn er dette skadelig, da de fra de er en neve stor læres opp til sosial dysfunksjon. Svært mange velger å gå ut av trossamfunnet når de kommer i ungdommen/ blir voksne, og står da med store handikap når de skal ut i det virkelige samfunnet. Resultatet er at svært mange forhenværende medlemmer i dag sliter med sosial angst, sosial tilbaketrukkenhet, og har gjerne problemer med å stole på andre mennesker. I tillegg sliter de fleste med psykiske problemer etter å ha vært indoktrinert læren om Satan og hans demoner og den snarlige store trengsel før Harmageddon. Når du som liten får vite at det er nok å tenke gale tanker til å bli besatt av demonene, og så kanskje inni deg ønsker at du også kunne feire 17. mai, hvor traumatisk må ikke det være, hvilken angst utløses ikke av dette? Å høre på talerstolen at ”Vi sover, men demonene sover aldri.” Det er ikke nok å avfeie det hele som humbug når man blir stor, man har fått gjentatt dette så ofte at det sitter i ryggmargen, mange trenger profesjonell behandling for å deprogrammeres. Jeg kan skrive side opp og side ned om hva som er galt med læren til Jehovas Vitner, men tenker vi stopper der nå. Medlemmene er gjerne søte snille mennesker som bare vil godt, de tror dette er sannheten, og banker på døra di for å redde deg før det er for sent. Men metodikken trossamfunnet bruker er dessverre et velkjent grep som brukes i totalitære samfunn. Kontrollere medlemsmassen ved hjelp av å skape angst og redsel, samt isolasjon fra utenomverden. Enkel og effektfull. Og livsfarlig. 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Det skiller veldig fra menighet til menighet, men reglene er faktisk sånn at hvis du trekker deg eller blir utstøtt mister du alt. Stygge rykter er reglen, fordi det må jo være noe ondt i en person som tar avstand fra skaperen, Jehova. Jeg har til gode å oppleve en utstøtt positivt omtalt på noen som helst måte, enda verre er det hvis det er snakk om en "frafallen", altså en som sier læren imot. En slik person blir sett på som besatt av djevelen selv. Likevel er det enkeltpersoner som er mer tolerante, men de kan ikke praktisere sin toleranse i en sånn situasjon fordi de da kan bli sett på som sympatisører av den utstøtte. Konsekvensen kan bli at de selv blir utstøtt. Det er derfor vanlig med hemmelig kontakt, spesielt mellom familiemedlemmer. Utstøtte og frafalne er det samme.
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Utstøtte og frafalne er det samme. Nei, det er det ikke. De fleste utstøtte tror fortsatt på det, frafalne har falt fra troen. Det vil si at du kan bli utstøtt hvis du stiller "feile" spørsmål mens du ennå er vitne, f eks om Jerusalem falt for Babylon i 607, og du kan framlegge beviser for at riktig årstall er 586. (VAT 4956, f eks) Da er du både utstøtt og frafallen. Hvis du derimot finner deg en partner som du har sex med og bruker kondom som du selv har med deg (overlagt, altså) blir du utstøtt. Men så lenge du ikke sier imot læren er du ikke frafallen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Nei, det er det ikke. De fleste utstøtte tror fortsatt på det, frafalne har falt fra troen. Det vil si at du kan bli utstøtt hvis du stiller "feile" spørsmål mens du ennå er vitne, f eks om Jerusalem falt for Babylon i 607, og du kan framlegge beviser for at riktig årstall er 586. (VAT 4956, f eks) Da er du både utstøtt og frafallen. Hvis du derimot finner deg en partner som du har sex med og bruker kondom som du selv har med deg (overlagt, altså) blir du utstøtt. Men så lenge du ikke sier imot læren er du ikke frafallen. Ja, men det er ikke noen forskjell i forhold til hvordan de skal behandles ifølge læren til Jehovas vitner.
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Ja, men det er ikke noen forskjell i forhold til hvordan de skal behandles ifølge læren til Jehovas vitner. Sant nok. Det er likevel forskjell på hvordan de omtales i menigheten etter at de er utstøtt, og hvor enkelt eller lite enkelt de har det i forhold til gamle venner og familie.
Larsern Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Sant nok. Det er likevel forskjell på hvordan de omtales i menigheten etter at de er utstøtt, og hvor enkelt eller lite enkelt de har det i forhold til gamle venner og familie. Er du et tidligere vite siden du sitter med inside-informasjon?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Ja, men det er ikke noen forskjell i forhold til hvordan de skal behandles ifølge læren til Jehovas vitner. Det er nok delvis riktig. Men ikke helt. En som "begår et feiltrinn" som han/ hun angrer kan bli utstøtt og anbefales å fortsette å gå på møtene inntil det er klart at det er "ekte anger" hos vedkommende. Det blir da slik at de får "støtte" av kvalifiserte brødre, oftest eldste i denne prosessen. En som, slik Gentle refererer til, fremlegger beviser for lærefeil vil uten ugrunnet opphold bli avskåret fra omgang med menigheten, og anmodet om å angre. Denne vil bli sett på som farlig for selv de eldste. Siste kategori, kommer sjelden eller aldri tilbake, mens den første kategorien, som nesten alltid blir utstøtt for å ha hatt ulovlig sex på ett eller annet vis viser seg å komme tilbake, ofte flere ganger. De blir betraktes som "svake". Svakhet er slik det defineres ikke det samme som ondskap og det å være demonbesatt. Jeg har selv hørt ledere i menigheten omtale personer som har frembragt beviser for lærefeil som demonbesatte, onde og som motstandere. Slike skal man i menigheten behandle som døde. Hvis en familie skulle være så uheldig å bli oppdaget i å pleie samvær med en slik person, så vil disse bli gjenstand for høyfrekvent "omtanke" fra eldsterådet. Det vil si at de kan risikere å bli betraktet som svake i troen, de kan risikere å bli betraktet som dårlig omgang og oppleve isolasjon i form av stille utfrysing. Dette er fordi man da ikke helt kan være sikre på deres stilling til den frafalne sin holdning og heller ikke kan kontrollere hvorvidt den frafalne får øve "demonisk" innflytelse på de som er i menigheten. Jehovas vitner ser på alt som ikke er forbundet med menigheten og troen som besatt eller i Satan og hans "myriader av demoner" sin vold. De er krigere som har en eneste hensikt, å "redde" enkeltpersoner fra å bli drept i en meget billedlig beskrevet krig, Harmageddon, der alt som hører Satan og hans medherskere, demonene, skal ødelegges av Gud, som av vitnene kalles Jehova. Grunnen til at de frykter frafalne, er at dersom de blir lokket til tvil av slike, så kan de selv bli besatt av Satan eller hans demoner, og slik miste muligheten til en utopia, kalt, paradiset. Et slags parkanlegg der man kan hvile med sine kjære uten bekymring for noe, i all evighet. Frykten som er forbundet med frafalne og utstøtte, grenser til det sykelige, ettersom alt et vitne foretar seg er nøye kontrollert av forholdet mellom det man har lært om Satan, som er ensbetydende med en voldsom død og vitnenes lære om Jehova som sidestilles med evig salighet på et jordisk paradis, som evig unge uten noen farer truende eller bekymringer. Med andre ord er troen preget av en underliggende paranoide sinntilstander, ledsaget av frykt for å miste det man har kjært, sitt eget liv, Guds gunst, sin familie og sine venner. Et Jehovas vitnes tankesett er i svært stor grad kontrollert av krefter oppover i organisasjonen. begrepsapparatet endres gradvis fra man blir introdusert til man anses som en åndelig frisk person, ved at alt som en kjenner som normalt blir demonisert som infisert av Satan og hans demoner. Verden er noe man må forholde seg til, men på en svært forsiktig måte, dersom man ikke skal måtte komme til å miste alt. Som du sikkert har forstått så kjenner jeg til mange som er og som har vært vitner. De som er vitner gidder ikke ha så mye med meg å gjøre ettersom jeg ikke vil ha studie. De som ikke er det lengre er som vanlig. Personlig skiller jeg ikke så mye mellom mennesker. Det jeg synes er trist er at de ikke kan gjøre som de vil, at de ikke har særlig mye frihet. Det er skremmende å se at det de kaller frihet er strengt fastlagte regler og rutiner for hverdagen og hva de skal gjøre og tenke. Utstøtte jeg kjenner sliter ofte med usikkerhet, tvil og angst. Det er som om de har mistet holdepunktet i livet sitt. Vitner jeg har snakket med om det, sier at det er et tegn på at de har mistet "ånden". Kort fortalt er det slik at å miste "ånden" er ett av to skritt til demonbesettelse. Når noen blir deprimert, får angst eller andre psykiske problemer etter å ha mistet alt, bor sett fra livet, så tolker vitnene det slik at man har mistet kontakten med Den hellige ånd og at det derfra er bare et spørsmål om tid før Satan eller hans demoner tar kontroll over vedkommende. Dette vil i mange tilfeller lede til en tilstand som Vitnene skjelvende omtaler som å "synde mot Den hellige ånd", noe som ikke kan tilgis. Man er da på dødscelle rent teknisk. For den som omtales slik er det helt annerledes. Denne kan bli arbeidsufør som følge av sterke psykiske problemer som skyldes mangel på sosial trening, feil verdiapparat i samhandling med andre, avvikende begrepsapparat, depresjon, ensomhet, perioder med tvil og tap av selvbilde, forvirring og ensomhet. Om Jehovas vitner er en farlig sekt? Slik jeg opplever det. Så er den harmløs når det kommer til de stakkars medlemmene, men ødeleggende og livsfarlig, hvis man lar dem begynne en "prosess" for å få deg til å undersøke deres tro. Sekten er harmløs dersom man stiller kritiske spørsmål, foretar kildekritikk, undersøker sannhets grunnlaget i deres kilde, bibelen. Husk alltid før du takker ja til et "gratis uforpliktende bibelstudium", at det langt fra er uforpliktende. Husk at du aldri kan samtale med et vitne. Vitnene bruker eldgamle teknikker som handler om overtalelse og manipulasjon. Du kan aldri vinne en teologisk samtale med dem, for de følger ikke normale normer for debatt og velger ofte å skifte tema, frir til "sunn fornuft" ved bruk av banal logikk satt ut av kontekst. De ser på sin forkynnelse som en krig, der utenforstående ikke trenger å vite sannheten. Med andre ord kan de fortelle forvrengte sannheter, for å vinne deg over. De bruker bilder og følelser for å manipulere deg. Klarer du å holde kontroll på det som er sagt, har evne til å lytte uten å la deg rive med, stille velfunderte spørsmål og ikke aller minst arbeide analytisk/ vitenskaplig så kan det være verdt å undersøke troen deres. Husk til sist at dersom moderne vitenskap ikke er forenelig med bibelen, der blir bibelen fasit. Utfallet av en undersøkelse kan bare bli en av to. Det ene er at du finner vitnekoden og påpeker deres stadige sitatfusk, usaklighet, mangel på vitenskap, mangel på evne til selvstendig tenkning og avviser det hele som skadelig for deg, din familie og dine venner, eller "worst case scenario", du blir lokket av teknikkene og mister din frihet, blir "snatchet", blir en av dem. Jeg klarte å berge min frihet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Herregud, triste greier. Noen spørsmål om Jehovas vinter: Kan man bruke prevansjon? Du never sex, har de ikke lov å ha sex hvis de ikke er gift? Hva med abort? Skilsmisse? Er disse som Smiths venner som får 100 barn? Hvis de mener at alle er onde, eller farlige, eller what not, som ikke er med i sekten, hvordan forholder de seg da til vanlige folk? Jeg mener, hvis de selv tror at kassadama på rimi er ond, legen deres, alle, hvordan klarer de å leve? Hvis de blir syke og må på sykehus og forholde seg til *ikke jehovas vitner* som liksom skal hjelpe de, og si hva de skal gjøre for å bli friske, velger de heller å dø da? Syntes synd på medlemmene som sikkert er snille, mens de lederne høres ut som en gjeng med psykopater. Rart at de får lov å holde på, at ikke myndighetene setter visse restriksjoner, de hjernevasker jo folk, og som andre påpeker, ikke sund oppvekst for et barn. 1
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Er du et tidligere vite siden du sitter med inside-informasjon? Ja, er faktisk vitne fortsatt men tror ikke lengre på det.
Larsern Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Ja, er faktisk vitne fortsatt men tror ikke lengre på det. Hvordan går det an, trodde det var en forutsetning. Eller har ikke bindingstida utløpt?
Gentle Skrevet 2. mai 2011 #18 Skrevet 2. mai 2011 Hvordan går det an, trodde det var en forutsetning. Eller har ikke bindingstida utløpt? Det finnes flere løsninger, jeg kan desverre ikke fortelle hva min var siden jeg nok er en verkebyll for dem. En mulighet er å flytte til et annet sted og ikke ha kontakt med vitnene. Det er den mest vanlige løsningen. Etter noen år er man glemt, og blir ikke lengre regnet for å være et vitne. Det innebærer at man også mister sine gamle venner, siden man selv kutter kontakten med dem. For ungdommer, som ofte bruker denne løsningen, innebærer det å starte helt på nytt. En annen er å kutte all kontakt med menigheten der du bor. Du kan ikke bli utstøtt for det, og det samme skjer som i forrige tilfelle. Dette funker best i store byer, der du ikke treffer på dine gamle venner så ofte. Det finnes faktisk enda flere muligheter, med de er tøffere. Der er jeg
Serene Skrevet 2. mai 2011 #19 Skrevet 2. mai 2011 Herregud, triste greier. Noen spørsmål om Jehovas vinter: Kan man bruke prevansjon? Du never sex, har de ikke lov å ha sex hvis de ikke er gift? Hva med abort? Skilsmisse? Er disse som Smiths venner som får 100 barn? Hvis de mener at alle er onde, eller farlige, eller what not, som ikke er med i sekten, hvordan forholder de seg da til vanlige folk? Jeg mener, hvis de selv tror at kassadama på rimi er ond, legen deres, alle, hvordan klarer de å leve? Hvis de blir syke og må på sykehus og forholde seg til *ikke jehovas vitner* som liksom skal hjelpe de, og si hva de skal gjøre for å bli friske, velger de heller å dø da? Syntes synd på medlemmene som sikkert er snille, mens de lederne høres ut som en gjeng med psykopater. Rart at de får lov å holde på, at ikke myndighetene setter visse restriksjoner, de hjernevasker jo folk, og som andre påpeker, ikke sund oppvekst for et barn. Prevensjon er ok. Mener å huske at en variant ikke er helt å anbefale, da det er å anse som tidlig abort (minipillen, angrepillen?). Sex kun når de er gift. Ikke samme kjønn. Abort er ikke ok. Livet er hellig. Skilsmisse skjer det flust av, siden mange gifter seg når de er 18 og gjerne vil hoppe til køys/ allerede har gjort det og har blitt gravid. Ikke alle ekteskap som inngås når man er 18 er like veloverveide, så jeg kjenner mange 24-åringer som allerede er skilt eller gift for annen gang. Men man ser ikke med blide øyne på skilsmisse. Ikke som Smits venner med store barneflokker. Svært mange velger å ikke få barn, og slike barnløse par blir ofte satt som et ideal i "litteraturen", da de prioriterer tjenesten (blir heltidsforkynnere feks) isteden for barn. Mange ser det også som uklokt å sette barn til verden i denne verden, nå rett før Harmageddon. Man kan jo gjøre det i den nye verden heller. De forholder seg jo til vanlige folk hver dag, feks kommer de jo og banker på døra di for å dele det glade budskap med deg. Men de kommer ikke til å gå på byen med deg, unngår firmafester og andre selskapeligheter, minst mulig av idrettsaktiviteter osv, aktiviteter i det hele tatt som gjør at dere kan bli venner og ha mer enn høyst normal omgang. For det er da de kan bli utsatt for dine tanker, og muligheten for å bli svake i sin tro.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Godt svart Serene. Bra at de kan bruke prevensjon da Jeg ser egentlig ikke på Jehovas vitner som "værstingene" når det kommer til slikte sekter. Har alltid sett på de som de litt "glad-kristne" som kommer å ringer på døra di. Har alltid tenkt at Smiths venner er mye verre, så skremmende å høre hvor hjernevasket man blir i "bare" Jehovas vitner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå