Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg lurer veldig på om jeg har valgt feil studie, men er veldig usikker. studerer til å bli lærer, har slått meg til ro med at jeg kan trives med å jobbe med det, men er ikke sånn at jeg brenner for det og gleder meg veldig til det.... syns ikke det er spesielt spennende det vi lærer på skolen heller, men helt greit.

det jeg vurderer å bytte til er økonomi og administrasjon, har alltid vært flink i matte og økonomi, fikk 6 i begge deler på videregående, syns det er veldig spennende å lære om også, og syns det ser spennende ut å jobbe med. men da blir det jo 2 år av livet mitt jeg har sløst bort! gruer meg også til å fortelle dette til venner og familie. hvis jeg bestemmer meg for å skifte blir jeg 21/22 år når jeg starter på studiet, så er jo litt sent ute også da :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil ikke kalle det sent... Det viktigste er å finne noe man kan trives med, det er mange timer og år man skal jobbe i arbeidslivet...

(og tiden går best med ting man trives med...)

Ville nok byttet om jeg var deg...

Skrevet

SKIFT. Hvis du ikke brenner for å lære bort eller i det hele tatt gleder deg til det, så bytt! Skolen har nok av lærere som ikke engasjerer. Det er ikke for sent å snu når du er 22 år. Det viktigste er at du får en jobb du liker. Du skal jo tross alt dra dit hver dag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ha byttet. Jeg var i samme situasjon som deg bare "verre". Jeg gikk forkurs for å komme inn på studiet jeg ville gå, så gikk jeg 1 og et halvt år på dette studiet før jeg fant ut at jeg ikke ville trives i yrket. Det var ikke helt sånn jeg hadde forestilt meg, noe jeg fant ut når jeg var ute i praksis. Altså 2 og et halvt år bortkasta. Og jeg er 24.. Pluss jeg har barn og hus og ta meg av, så burde vel strengt tatt kommet meg i arbeid så fort som mulig..

Men jeg tennker sånn at det er bedre å kaste bort noen år på et studie enn å jobbe resten av livet i en jobb man ikke trives med :)

Starter derfor på et nytt bachelorstudie til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

ja, vil helst bytte, men syns det er vanskelig å få sagt det, men tror familien min vil synes det er greit :jepp: håper hvertfall det...

tror jeg kan trives som lærer, men gleder meg på en måte ikke til å bli det, og syns ikke det er spesielt spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Det stiller da virkelig ingen rolle om famlien din liker yrkesvalg ditt eller ikke. Det er da ikke de som skal gå på den jobben hver morgen de neste 40 årene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stiller da virkelig ingen rolle om famlien din liker yrkesvalg ditt eller ikke. Det er da ikke de som skal gå på den jobben hver morgen de neste 40 årene.

du har et poeng der :gjeiper: men så syns jeg det er greit om de støtter meg i det jeg gjør

Skrevet

Du kommer til å få støtte fra hjemme når de ser at du trives mer på et annet studie :) selv er jeg 24 år og har en bachelorgrad i noe jeg ser som totalt bortkastet, så starter med noe helt annet studie til høsten. De var ikke helt enige hjemme med det første, men når de ser hva det betyr - så støtter de :) dessuten er det viktig å sette seg selv først i denne sammenhengen: det er du som skal jobbe og skal studere! Ikke de;) masse lykke til, dette kommer til å gå så fint :)

Skrevet

Skift studie! Jeg har en bachelorgrad og jeg har en relevant jobb. Jeg trives ikke med oppgavene, så har bestemt meg for å studere noe helt annet til høsten. I en alder av 27. Så du er absolutt ikke seint ute! Det er bare bortkasta tid å fortsette med noe du ikke liker.

Lykke til! :)

Skrevet

Lærerutdanningen er uansett ikke bortkastet, du har sannsynligvis lært en god del om pedagogikk og evne til å lære fra seg og motivere. Det får du bruk for i jobber relatert til øk/ad også. Ta det med som en erfaring.

Skrevet

Går fint å starte på ny utdanning når du er så ung! Jeg brukte noen år på yrkesutdanning osv., før jeg endelig bestemte meg for å begynne på en mastergrad da jeg var 22. Nå er jeg på 3. året, og har ikke angret et sekund. Hvis du er heldig har du kanskje fag som kan redusere tiden på andre studier også.

Skrevet

Det er aldri for sent å ombestemme seg!

Jeg var igang med doktorgradsstudiet mitt før jeg innså at jeg hadde valgt feil :gjeiper:

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon, men har kun gått 1. året på lærerstudiet. Fant ut allerede i første praksis at yrket ikke passet for meg. Så fra og med høsten blir det noe mer teoretisk på universitetet :)

AnonymBruker
Skrevet

er 20 år nå altså, men blir jo ikke noe nytt før neste år siden søknadsfristen har gått ut. lurer på å begynne på studiet ved å ta enkeltfag og så får jeg litt mer fri de første to årene av studiet.

Skrevet

er 20 år nå altså, men blir jo ikke noe nytt før neste år siden søknadsfristen har gått ut. lurer på å begynne på studiet ved å ta enkeltfag og så får jeg litt mer fri de første to årene av studiet.

Det kan være at du finner økonomi og administrasjon på restetorget i juli. I alle fall dersom du er villig til å flytte på deg (og det er gjerne høyskolene i små byer eller "på landet" som havner på restetorget). Ellers så sier jeg som de andre: bytt studie :)

Skrevet

det er ikke på restetorget, men har funnet ut at jeg kan ta 40 studiepoeng i fag som er på første-året på bacheloren. da får jeg jo kommet litt igang! :D da blir jeg 20/21 når jeg "starter" også, ikke 21/22 :P

Skrevet

Jeg synes du burde bytte. For meg virker det som om det er veldig få som ikke bytter studier eller bytter yrke. Gjør det du kommer til å trives med, du er ung enda :)

Skrevet

En lærer må være engasjert og brenne for jobben sin for å bli en god lærer, så er du ikke motivert så slutt heller nå enn senere når du er dritlei retting av lekser, foreldremøter, og intriger mellom elevene. For øvrig så trengs det også mange med utdanning innen økonomi i fremtiden, så du trenger ikke å være redd for å få jobb der eller! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...