AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 http://www.barnevakten.no/barnevakten-onsker-vannskille-paa-nettet/ Programmer og serier som reguleres av vannskille på tv kan sees når som helst og av hvem som helst på nett-tv. Et eksempel er vampyrserien True Blood som har 18-års grense. Temaet skulle vært behandlet i Kringkastingsrådet i dag, men saken har blitt utsatt. Hva mener dere? Bør vi ha vannskille på nettet eller er alt opp til foreldrenes ansvar?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Det vil uansett være helt umulig å forhindre at barn kan få tak i voksenserier (og alt annet innhold rettet mot voksne) på nettet så lenge de har en PC med internettilkobling tilgjengelig. Selv om NRK hadde prøvd å sperret tilgangen til innhold med aldersgrenser for barn under de respektive aldersgrensene, har allikevel barna det samme innholdet lett tilgjengelig andre steder på nettet. Derfor er det først og fremst viktig å lære barna nettvett, og prøve å få dem til å skjønne at aldersgrenser er der for en grunn. 2
Gjest Tipo Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 (endret) Mener du som englands 'ten a'clock watershed'? Ingen banning før kl ti om kvelden? Endret 30. april 2011 av Tipo
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Trodde du ville kjøpe vannsklie på nettet, jeg. 3
Celtic Heart Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Lær ungene nettvett i steden. Foreldrekontroll etc er bortkastet all den tid ungene finner proxy de kan bruke. Intet program eller vedtekt kan erstatte barneopppdragelsen.
Gjest Emera Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Lær ungene nettvett i steden. Foreldrekontroll etc er bortkastet all den tid ungene finner proxy de kan bruke. Intet program eller vedtekt kan erstatte barneopppdragelsen. Mot nysgjerrigheten har nettvettet ingen sjanse.
Gjest Normalfordeling Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Vi kan jo ikke beskytte ungene våre i det uendelige. Jeg var veldig restriktiv på tv da ungene var mindre. Samme gjaldt data og den ble kun brukt i stua slik at man kunne følge med. På et punkt så endte det med at data ble brukt mer og de fikk hver sin. Trådløst nett. Umulig å følge 100% med. Jeg var også restriktiv på konsollspill og filmer. Det hjalp jo litt, men det er alltid en venn eller to som har bedre tilgang. Ergo så hindret jeg det ikke, men bare begrenset. Det samme gjelder det som kan sees på nett.
leirbål Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Som forelder ville jeg satt pris på at spill, filmer ol. var tydelig og enkelt merket med anbefalt aldersgrense. Det har vært mange ganger jeg har vært usikker når tenåringen har spurt om å få laste ned noe. Han sier jo selvfølgelig at det er helt harmløst innhold, og jeg har ikke alltid nok datakunnskap til å vite om det stemmer før han har lastet det ned. Nå er han så stor at han ikke spør lenger, og jeg velger å stole på at han har nettvett og tar nok vare på seg selv til å unngå fæle ting. (Vi snakker fremdeles om det han gjør på dataen, da.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå