Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må søke bostøtte nå i mai, da jeg er uten jobb og har per dags dato ingen inntekt. Jeg leier for tiden leilighet som koster 7800,- i måneden, i tillegg til at jeg betaler strøm (og internett). Strøm ca 1000,- i måneden.

Hvor mye kan jeg regne med å få i støtte? Litt greit å vite, sidne jeg regner med dette kan ta litt tid!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på bostøttekalkulatoren på www.husbanken.no og sjekk der :)

Forøvrig vil du, hvis du får noe, ikke få utbetalt noe før 10 juni, siden du søker i mai.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må søke bostøtte nå i mai, da jeg er uten jobb og har per dags dato ingen inntekt. Jeg leier for tiden leilighet som koster 7800,- i måneden, i tillegg til at jeg betaler strøm (og internett). Strøm ca 1000,- i måneden.

Hvor mye kan jeg regne med å få i støtte? Litt greit å vite, sidne jeg regner med dette kan ta litt tid!

Får man virkeli gså mye som 7.800 i bostøtte?

Finnes det ikke en mer rimelig leilighet å leie?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil jo ikke få så mye i bostøtte, mesteparten av husleia må hun betale selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en som har 3500 i husleie og ingen inntekt. Vedkommende får hele husleien som bostøtte.

Skrevet

Jeg vet om en som har 3500 i husleie og ingen inntekt. Vedkommende får hele husleien som bostøtte.

da går han vel på sosialstøtte, og ikke bostøtte. Du skal ikke få alt dekt med bostøtten :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv 7000 i husleie (inklusiv strøm). Ifølge kalkulatoren vil jeg få dekket 3558 kroner i bostøtte.

AnonymBruker
Skrevet

da går han vel på sosialstøtte, og ikke bostøtte. Du skal ikke få alt dekt med bostøtten :)

Feil. Vedkommende får dekket husleie via bostøtte. Livsopphold kommer via sosialstøtte. Det er faktisk sosialkontoret som forlanger at du skal søke bostøtte.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for alle svar,

jeg har alt for dyr husleie til at jeg er uten jobb, det er derfor jeg har sagt opp leiligheta, og skal flytte ut nå i slutten av mai. Men jeg tenkte jeg skulle søke bosøtte for mai, da jeg som sagt er uten inntekt og det er en høy leie her.

Skal sende inn i mårra, takk for alle svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Feil. Vedkommende får dekket husleie via bostøtte. Livsopphold kommer via sosialstøtte. Det er faktisk sosialkontoret som forlanger at du skal søke bostøtte.

Hvilken kommune er dette? Det høres veldig merkelig ut, så jeg tror faktisk du blander begrepene litt. Jeg vet at noen kommuner opererer med "bostøtte" fra det sosiale systemet(altså kommunen) som går på dekke hele husleier, men det har ingenting med bostøtten husbanken å gjøre.

Livsophold fra det sosiale systemet har forøvrig ikke noe med husleie å gjøre.

Gjest Consensio
Skrevet

Når jeg måtte søke bostøtte da jeg satt helt uten inntekt, så måtte jeg søke om penger fra sosialkontoret. Bostøtte kunne jeg også få, men det dekket langt fra husleia.

Har aldri i mitt liv hørt om noen som får hele husleia i bostøtte :klo:

Skrevet

TS her, takk for alle svar,

jeg har alt for dyr husleie til at jeg er uten jobb, det er derfor jeg har sagt opp leiligheta, og skal flytte ut nå i slutten av mai. Men jeg tenkte jeg skulle søke bosøtte for mai, da jeg som sagt er uten inntekt og det er en høy leie her.

Skal sende inn i mårra, takk for alle svar :)

Du vil uansett ikke få bostøtte før 10.juni.

Skrevet

Feil. man får ikke dekt hele husleia ved bostøtte. :P Ikke i min kommune iallefall. Og jo, men kan få dekt husleie med sosialstøtten :) men selvfølgelig skal det egentlig være siste utvei.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det komme an på hvor billig man bor? Slik at om man har en husleie på 2500 kroner, så kan man få hele beløpet dekket, eller er det en viss prosent man får uansett?

Det er visstnok nesten åtte år siden, så det er kanskje endret, men da fikk jeg sosialstøtte, pluss at sosialkontoret dekket husleien for meg. Hubsnaken og bostøtte var ikke med i bildet.

AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune så er det sånn, at man må søke bostøtte hvis man går på sossen. Da får man så og så mye i bostøtte, og resterende av husleien dekker sosialen. Litt kjipt når husleia fra sosialen kommer den 1. mens bostøtten kommer den 20. Hadde vært bedre om de to utbetalingene hadde kommet likt.

Ei jeg kjenner har husleie på 8500, hun får bostøtte på 2830, og resten får hun av sosialen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kommune er dette? Det høres veldig merkelig ut, så jeg tror faktisk du blander begrepene litt. Jeg vet at noen kommuner opererer med "bostøtte" fra det sosiale systemet(altså kommunen) som går på dekke hele husleier, men det har ingenting med bostøtten husbanken å gjøre.

Livsophold fra det sosiale systemet har forøvrig ikke noe med husleie å gjøre.

Jeg blander overhode ikke begrepene.

Dersom du går på sosialstønad så har du krav på å få dekket rimelig boutgifter samt penger til livsopphold. I dette tilfelle så ba sosialkontoret om at vedkommende skulle søke bostøtte fra Husbanken. Dette ble da innvilget og beløpet dekker hele husleien. Da er altså vedkommendes inntekt en kombinasjon av bostøtte fra Husbanken samt sosialstønad som da dekker livsopphold.

Dette gjelder en kommune i Akershus. Nå må det sies at en husleie på kr. 3500 ikke er all verden.

AnonymBruker
Skrevet

Husbanken opererer alltid med en egenandelsgrense. Samtidig operer de også med en dekningsgrad, og denne kan økes til 80% hvis boligen er tilrettelagt eller kommunal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...