AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Hei! Jeg har hatt den nye mac book pro 13 '' i snart 1 mnd nå,- og den blir nesten overopphetet på den øverste halvdelen under mac'en,- når jeg spiller av en film altså. Er dette vanlig? Og hvorfor skjer dette?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Har du den på fanget? Sørg for at ikke noe dekker for der vifta er.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Min og. Det er ikke vifte på mac etter hva jeg har hørt. Kan ikke se noen heller.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Min og. Det er ikke vifte på mac etter hva jeg har hørt. Kan ikke se noen heller. Hadde det ikke vært vifte på den hadde den smeltet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Hadde det ikke vært vifte på den hadde den smeltet. Hvor er det den sitter hen da? Jeg kan ikke se noen. Eller høre noen. Og fikk beskjed om, da jeg skulle ha ny data, at en stor fordel med mac er at den ikke har vifte, for det gjør at den holder lenger. På PC er det ofte vifta som ryker først, og må byttes - den problematikken har man ikke med mac. Etter hva jeg har hørt altså - jeg har ikke peiling.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Hvor er det den sitter hen da? Jeg kan ikke se noen. Eller høre noen. Og fikk beskjed om, da jeg skulle ha ny data, at en stor fordel med mac er at den ikke har vifte, for det gjør at den holder lenger. På PC er det ofte vifta som ryker først, og må byttes - den problematikken har man ikke med mac. Etter hva jeg har hørt altså - jeg har ikke peiling. Jeg har ikke Macbook selv, men det er garantert en vifte i den. Her kan man lese hva Apple selv råder brukere å gjøre hvis Macen blir for varm: http://support.apple.com/kb/HT1778?viewlocale=no_NO
antibac Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Hvor er det den sitter hen da? Jeg kan ikke se noen. Eller høre noen. Og fikk beskjed om, da jeg skulle ha ny data, at en stor fordel med mac er at den ikke har vifte, for det gjør at den holder lenger. På PC er det ofte vifta som ryker først, og må byttes - den problematikken har man ikke med mac. Etter hva jeg har hørt altså - jeg har ikke peiling. Hører du virkelig ikke vifta? Jeg har Macbook Pro selv, og den blir veldig varm når jeg spiller eller ser film. Da hører jeg vifta godt.
Tech Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Alle Mac-er har vifte. På Macbook pro 13" ligger det en vifte i hovedkortet oppe mot der skjermen er festet. Hvis du tar av bunnlokket så kan du se den. Under vanlig bruk vil denne ligge på 2000 omdreininger i minuttet, og er da tilnærmet lydløs. Under tung bruk vil viftehastigheten gå opp til 6200 omdreininger per minutt og da høres den ganske godt. Til trådstarter: Du kan prøve å laste ned SMCfanControl, her kan du selv velge hvilken hastighet viften skal kjøre på. Da vil støynivået øke, men maskinen vil bli kjøligere. Programmet er gratis. Hvis maskinen du har ikke er nyeste modell (dvs at den har Core 2 Duo prosessor) så kan du også laste nedCoolbook. Dette er program som koster ca 60 kroner og gir mulighet til å regulere spenningen på prosessoren. Å redusere spenningen litt kan gi dramatisk fall i varmeutviklingen i maskinen. Men dette vil kun fungere om du ikke har nyeste modell av Macbook Pro. En annen ting du bør gjøre er å sjekke i Aktivitetsmonitor (ligger under programmer/verktøy) hvor mye prosessorkraft som brukes, og hva som bruker prosessorkraft. Spesielt Flash (reklame og spill på nett) kan bruke mye prosessorkraft på Mac, og dette vil føre til økt varmeutvikling. Det å blokkere reklame og Flash er veldig enkelt og kan også være med gi økt batterilevetid. @Antibac: Det at viften går mens du ser film kan tyde på at filmen er i format/codec som Mac-en ikke liker. Hvis du sørger for å ha filmene dine i .mov-format med h.264 codec så vil det ikke være noe viftestøy og batterilevetiden under filmtitting vil gå opp. PS. Det at viften går under spilling er helt normalt da spill bruker så mye maskinkraft som mulig for å holde så høy fps som mulig.
antibac Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 PS. Det at viften går under spilling er helt normalt da spill bruker så mye maskinkraft som mulig for å holde så høy fps som mulig. Jeg vet at det er normalt, jeg bare skjønte ikke hvordan TS ikke kunne høre vifta
Gjest Mauna Lee Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 kanskje en slik kan hjelpe? Noen erfaringer? Vurderer å kjøpe en til meg selv og.
Gjest Katten. Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Mac'er blir djevelsk varm, og blir bare varmere over tid. Da jeg tok dette problemet til mac, med min gamle macbook pro, fikk jeg beskjeden: "Høye temperaturer er å forvente. Det er ingenting galt før temperaturen overstiger 100 grader." I kid you not.
Tech Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 kanskje en slik kan hjelpe? Noen erfaringer? Vurderer å kjøpe en til meg selv og. Den vil nok kunne gi lavere temperaturer, spesielt under tung last. Men jeg ville mye heller lagt pengene i Coolbook. Da får du mye kaldere maskin uten å måtte ha stor gjenstand liggende under maskinen. Min Macbook 13 Pro gikk ned fra 85-90 på CPU og maks hastighet på viftene til ca 75 og med viftene på laveste hastighet. Jeg holder på med videoredigering som er noe av det tyngste du kan gjøre på en maskin, og Coolbook gjorde at maskinen min ble helt lydløs under rendring(konvertering) av Full-HD materiale. Til dere som sliter med høye temperaturer ta først å sjekk hva som bruker CPU/prosessorkraft. Det mange enkle metoder som kan redusere varmeutviklingen uten at det trenger å koste dere en eneste krone. Det vil da også øke batterilevetiden på maskinen :-) Mac'er blir djevelsk varm, og blir bare varmere over tid. Da jeg tok dette problemet til mac, med min gamle macbook pro, fikk jeg beskjeden: "Høye temperaturer er å forvente. Det er ingenting galt før temperaturen overstiger 100 grader." I kid you not. Da snakker h*n nok om temperatur CPU (og evt GPU). Bunnen av maskinen skal ikke bli så varm. Hvis CPU-en i maskinen skulle komme i opp i slike temperaturer vil den selv redusere sin egen hastighet og til og med deaktivere kjerner for å hindre at den blir varmere.
Gjest Katten. Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Da snakker h*n nok om temperatur CPU (og evt GPU). Bunnen av maskinen skal ikke bli så varm. Hvis CPU-en i maskinen skulle komme i opp i slike temperaturer vil den selv redusere sin egen hastighet og til og med deaktivere kjerner for å hindre at den blir varmere. Glemte å legge til at ihvertfall min macbook pro hadde aliminium-skall, som leder temperatur fantastisk effektivt. Hadde du den i fanget fikk du brannskader. CPU'en holdt jevnt 80-95 grader :D
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #14 Skrevet 1. mai 2011 Har selv Macbook Pro 13 og har ikke dette problemet. Jeg har den ikke i fanget og jeg bruker heller ikke lyset på tastaturet. Du kan laste ned en widget som heter Istat Pro, så får du oversikt over blant annet temperaturer, strøm, batterikvalitet, internett etc, veldig praktisk!
Tech Skrevet 1. mai 2011 #15 Skrevet 1. mai 2011 Glemte å legge til at ihvertfall min macbook pro hadde aliminium-skall, som leder temperatur fantastisk effektivt. Hadde du den i fanget fikk du brannskader. CPU'en holdt jevnt 80-95 grader :D Da må du ha hatt tung last og/eller elendig luftgjennomstrømning til viften i maskinen.
Gjest Consensio Skrevet 1. mai 2011 #16 Skrevet 1. mai 2011 Har og har hatt flere mac og ingen av dem har blitt spesielt varme. Kun når jeg kjører tunge programmer som drar mye. Men jeg lar den ALDRI stå på myke underlag eller har den i fanget (det er fy-fy uansett om man har mac eller PC). Jeg har en slik plate som jeg har under den om jeg må ha den i fanget, ellers står den på et bord uten noe under/rundt som kan hindre luftgjennomstrømning.
Henkie Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Ser jeg film lenge, blir den varm. Blir den varm NOK, starter vifta - og den vil du da høre. Den starter imidlertid SVÆRT sjelden. Sørg for at macen står så luftig og lite "innepakket" som mulig når du skal se film lenge, eller bruke den til svært tunge oppgaver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå