AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Merket i går at hunden min på 3 år var veldig slapp og lå/sov nesten hele dagen. Med en gang han kommer utendørs er han samme gamle. Var på langtur i dag, var vanlig i formen. Kastet opp noen timer etter vi kom hjem i dag, og han holder på enda, kommer bare slim nå. Kaster opp/brekker seg iallefall hver halvtime. Avføringen er normal.. Kommer ulyder fra magen hans nå. Type romling. Han har kastet opp en del før, men ikke så lenge som nå. Er jo bekymra, men om jeg ringer vetvakta får vi bare beskjed om å se an til i morgen uansett.. Grunn til bekymring?
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 (endret) Om det er grunn til bekymring er vel litt vanskelig å si nå. Men du gjør det riktig med å ringe dyrelegen. Har han spist noe gress idag? Hunder bruker jo å spise gress for å regulere magen, og da kommer det som regel spy opp igjen. Det kan isåfall tyde på at magen ikke fungerer helt optimalt. Enten det er noe den har spist, eller et virus. Endret 29. april 2011 av Tears.of.the.Sun
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Han spiser gress så og si hver dag :gjeiper: Gress og mat han har spist i dag kom opp da han spydde første gangen, har vært kun slim etterpå. Smatter også veldig før han spyr (og ellers og nå merker jeg), men regner med det er normalt.
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Jeg ville nok fulgt nøye med på hunden og tatt en tlf (og besøk?) til vet i morgen om det virker til å gå greit med hunden. Sørg for at den drikker. At det kommer opp slim nå er vel fordi magen er tom, og at den smatter er vel fordi den er kvalm eller hva jeg skal kalle det. Om allmennstilstanden blir dårlig ville jeg blitt bekymret.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Han spydde til 3-4 i natt, har heldigvis ikke spydd mer nå. Så håper han er på bedringens vei! Han drikker vanlig, og tenkte å utsette foring til i kveld iallefall. Sover nå, sliten stakkar
Sugerøret Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 pass på at han ikke spiser mer gress. Hunder kan spise gress av 2 grunner,det som smaker godt og det som de bruker som brekkmiddel. Om hunden har noe i halsen som irriterer,spiser de da gress og kaster opp.Dette igjen gir mer irritasjon og hunden spiser mer gress som igjen irriterer. Dessuten ville jeg gitt litt skånefor,eller ihjelkokt ris (ikke hurtigris) sammen med kokt fisk/kylling.Mos dette i kokevannet og avkjøl. Gi i små mengder slik at hunden ikke får for mye mat på en gang og kaster opp. Fordel mat utover dagen.Litt Zolac er fint om du har. Dag 2 ville jeg ha blandet inn 1/3del av tørrfor som er oppbløtt i vann med resten av ris/kylling. om vovva fortsatt kaster opp,ville jeg tatt den med til vetrinær
Ziphud Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Ja du bør ikke la hunden holde på å kaste opp sånn altfor lenge. han kan ha spist noe som blokkerer fordøyelseskanalen. Fint at han bæsjer da. kan kanskje se om han vil ha litt biola, det regulerer hundemager også
bambyb82 Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 kok opp ris og bland i en boks med fiskeboller. bra for å regulere magen Skulle du frykte han kan ha spist noe etsende og farlig kan du gi kulltabletter. Men alltid lurt å forhøre seg med dyrlege
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Han har kastet opp en del før, men ikke så lenge som nå. Er jo bekymra, men om jeg ringer vetvakta får vi bare beskjed om å se an til i morgen uansett.. Grunn til bekymring? hvordan vet du det? Hilsen lett provosert dyrlege 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 kok opp ris og bland i en boks med fiskeboller. bra for å regulere magen Skulle du frykte han kan ha spist noe etsende og farlig kan du gi kulltabletter. Men alltid lurt å forhøre seg med dyrlege Fiskeboller ville jeg aldri gitt en hund med dårlig mage. Er for mye mel og melk og annet rubbel i dette. Bedre å sulte hunden helt en dag eller to. Hunder kan godt sulte noen dager. Ville helt klart spandert på hunden en tube eller to med Zoolac, som er et probiotika og som smaker omnom. Og kanskje elektrolytter i vannet så de ikke taper for mye væske.
Amélie E. Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 hvordan vet du det? Hilsen lett provosert dyrlege Til "lett provosert dyrelege". Her er en som tenker annerledes: Jeg vill benytte anledningen til å gi ros til alle dyreleger som gjør sitt ytterste for å bevare de firbentes helse, og tar imot dyr og deres familier døgnet rundt. Hunden min og meg har aldri noen sinne blitt avvist av veterinær. Derimot, hvis jeg har telefonert til dyrelege med spørsmål om hundens tilstand, har vi blitt oppfordret til å komme inn til klinikk snarest hvis det råder tvil om hundens helse. I enkelte tilfeller har jeg ringt dyrelege med spørsmål og for å søke råd om en tilstand hos hunden; dyrelegens svar har da altid vært at de ønsker å undersøke hunden før de kan gi en ordentelig tibakemelding. -Med mindre det har gjelt spørsmål som ikke krever umiddelbar klinisk behandling; da kan dyrelegen og jeg i samsvar ha kommet frem til at vi ser det an (til neste dag eller når det er relevant). Til hundeeieren; hvis jeg hadde benyttet en dyrelege som ikke hadde undersøkt hunden min når den var syk og jeg hadde vært urolig for dens helse, ville jeg kontaktet en annen veterinær umiddelbart. 2
La Papesse Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Fiskeboller ville jeg aldri gitt en hund med dårlig mage. Er for mye mel og melk og annet rubbel i dette. Bedre å sulte hunden helt en dag eller to. Hunder kan godt sulte noen dager. Ville helt klart spandert på hunden en tube eller to med Zoolac, som er et probiotika og som smaker omnom. Og kanskje elektrolytter i vannet så de ikke taper for mye væske. Hva er elektrolytter??
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Hva er/gjør zoolac og kulltabletter, og hvor får man tak i sånt?
Amélie E. Skrevet 1. mai 2011 #14 Skrevet 1. mai 2011 Hva er/gjør zoolac og kulltabletter, og hvor får man tak i sånt? Zoolac er en form for melkesyrebakterier som er fint for å stabilisere magen. Du får kjøpt det hos veterinær eller på enkelte apotek, eller du kan bestille det til apotek.
Sugerøret Skrevet 1. mai 2011 #15 Skrevet 1. mai 2011 Hva er/gjør zoolac og kulltabletter, og hvor får man tak i sånt? ZooLac Propaste er et probiotikum. Probiotika består av levende bakterier som tilføres fordøyelsessystemet for å normalisere tarmfloraen. ZooLac Propaste brukes når det naturlige mikrobielle miljø i tarmen er eller kan bli forstyrret, f.eks. i forbindelse med antibiotika behandling og andre situasjoner. ZooLac brukes til alle dyrearter uansett alder. kilde: http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=24 Alle vetrinærer har dette og kan kjøpes over disk. Kulltabletter får du på apotek og brukes mot diare/evnt.forgiftninger der en må "suge opp" mest mulig av giften/hindre det i å spre seg i kroppen.Nå er jeg ingen dyrlege,så jeg vet ikke om normalt kull som mennesker bruker,kan brukes til hund. Ved oppkast tror jeg ikke kull har særlig effekt. Litt ang kull,forgiftniner osv : http://www.groruddalen-dyreklinikk.no/tema_sept_giftige_stoffer.html
FantasDick Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Hva er elektrolytter?? Wiki Det finnes ferdige elektrolytt-blandinger/pulver man kan gi, men jeg pleier bare å gi avkjølt kokt vann med salt/sukker til hunden om han kaster opp. 1
S@va Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Hvis hunden min er kvalm pleier jeg å ta litt ingefær på fingeren og stryke det på tunga hennes. Da komme hun seg med en gang. Det kan hende at hunden din spyr fordi magen er helt tom og at den hadde kommet seg om den hadde fått noe i magen. Stryk litt ingefær direkte på tunga og forsøk å gi den litt kokt egg. Det pleier å funke. Blir det ikke bedre ville jeg tatt en telefon til vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå