AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Hvorfor er det så mange som velger (?) å få barn før de gifter seg? Eventuelt...hvorfor er det så mange som gifter seg etter at de har fått barn? Hvorfor gjorde du/dere dette/ikke dette? Jeg synes det høres mest fornuftig ut å gifte seg først, selv om det selvfølgelig ikke er noen garanti for at det skal vare. Jeg synes bare det høres ryddigere ut. Eller? 1
Pingting Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Det er vel fordi veldig mange i dag IKKE ser på ekteskapet som en ekstra forpliktelse. Og at de allerede er så bundet og forpliktet til partneren sin som de noen gang kommer til å bli. Sånn sett er det ikke så rart, synes jeg. Men det er kanskje juridiske fordeler med å være gift når man har barn?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 TS Si det? Det høres i alle fall ryddigere ut når det faktisk er et alternativ og den tidligere "normen".
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Foreldrene mine giftet seg etter at de hadde vært sammen i over 30 år da jeg var 10 år. De hadde rett og slett ikke sett vitsen i å gifte seg, men så plutselig fikk de bare lyst. Synes det er fint at de gjorde som de ville, jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Helt enig. hvis man ikke kan love hverandre evig troskap og skrive under på det bør man heller ikke sette barn til verden sammen. 13
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 TS Joda, det er noe med det juridiske når man har barn. Det er ikke det samme som for samboere, nei. Men jeg skjønner bare ikke at man ikke gifter seg først... man må liksom sjekke om det kommer noe barn først, virker det som om på meg. Når det er sagt er det jo svært få som holder sammen hele livet uansett.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 TS Si det? Det høres i alle fall ryddigere ut når det faktisk er et alternativ og den tidligere "normen". Hvorfor skal man følge snerpete normer? Det skjønner ikke jeg. Ikke skjønner jeg hvorfor man på død og liv skal gifte seg heller (eller få barn for den saks skyld). Not my cup of tea. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 TS Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg synes i alle fall det er rart å gifte seg ETTER at barna er født, hvis man først skal gifte seg. Hvis man ikke gifter seg i det hele tatt blir det jo litt annerledes, synes jeg. Uansett.. det er jo bare et papir og det har jo ingenting å si, bortsett fra det juridiske. Tenk hvis vi hadde vært svaner. Hadde ikke hjulpet mye med et underskrevet papir da.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #10 Skrevet 29. april 2011 TS Joda, det er noe med det juridiske når man har barn. Det er ikke det samme som for samboere, nei. Men jeg skjønner bare ikke at man ikke gifter seg først... man må liksom sjekke om det kommer noe barn først, virker det som om på meg. Når det er sagt er det jo svært få som holder sammen hele livet uansett. Men det kan jo bare være så enkelt at de ikke ønsker å gifte seg (er jo mange som er samboere med barn og som overhodet ikke ønsker å gifte seg) for så å ombestemme seg senere i livet. Det viktigste er uansett at de kan gi barna en trygg barndom og at de har det bra. Om de dermed er samboere, gifte eller velger å gifte seg etter de har fått barn er for meg rivende likegyldig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #11 Skrevet 29. april 2011 Helt enig. hvis man ikke kan love hverandre evig troskap og skrive under på det bør man heller ikke sette barn til verden sammen. Jammen poenget er jo at mange av de som får (planlagte) barn allerede synes de har inngått dette løftet! Et bryllup gjør det ikke noe mer forpliktende for dem, de har allerede bundet seg til hverandre! Er det SÅ vanskelig å fate at andre tenker annerledes om ekteskapet enn det som var normen for 50 år siden? 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #12 Skrevet 29. april 2011 TS Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg synes i alle fall det er rart å gifte seg ETTER at barna er født, hvis man først skal gifte seg. Hvis man ikke gifter seg i det hele tatt blir det jo litt annerledes, synes jeg. Uansett.. det er jo bare et papir og det har jo ingenting å si, bortsett fra det juridiske. Tenk hvis vi hadde vært svaner. Hadde ikke hjulpet mye med et underskrevet papir da. Som sagt, det kan hende de ombestemmer seg og får lyst til å være gift senere i livet sitt. Må da være lov å ombestemme seg? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #13 Skrevet 29. april 2011 Hvorfor skal man følge snerpete normer? Det skjønner ikke jeg. Ikke skjønner jeg hvorfor man på død og liv skal gifte seg heller (eller få barn for den saks skyld). Not my cup of tea. Hva er det som er snerpete med å gifte seg før man får barn? Jeg vil mye heller få barn med en som er villig til å love seg til meg offentlig enn en som ikke vil det. 5
Gjest Raindrops Skrevet 29. april 2011 #14 Skrevet 29. april 2011 Kanskje man ikke har råd til å gifte seg med en gang, kanskje man ikke vil gifte seg i det hele tatt, eller kanskje er det så enkelt at den "rette" rekkefølgen ikke er like riktig eller viktig for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #15 Skrevet 29. april 2011 Kanskje man ikke har råd til å gifte seg med en gang, kanskje man ikke vil gifte seg i det hele tatt, eller kanskje er det så enkelt at den "rette" rekkefølgen ikke er like riktig eller viktig for alle. Det koster ikke noe å gifte seg. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #16 Skrevet 29. april 2011 Det koster ikke noe å gifte seg. De ønsker kanskje å gifte seg når de har råd til det bryllupet de ønsker, som ofte kan være dyrt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #17 Skrevet 29. april 2011 TS Ja, det er sant. Det koster ingenting å gifte seg. Kanskje er det noen som vil ha et storslått bryllup, men da får de da bare jobbe for det, da...eller glemme det og gifte seg uansett...om de vil gifte seg. Seriøst. Synes ikke det er snerpete med gamle normer... hvorfor gjelder ikke disse normene i dag da? Hva er det som er så annerledes nå? Er vi liksom så frigjorte? Veldig frigjorte folk som ikke takler alt som skjer og ikke skjer på facebook i alle fall...
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #18 Skrevet 29. april 2011 Jeg har noen venninner som har fått barn/planlegger barn med partneren sin - ingen av dem er gift. De sier de ikke "tør" gifte seg, for det er tross alt en "stor" sak å gjøre.. Jeg forstår ikke tankegangen. Tør man ikke gifte seg fordi det er for stort fatter jeg ikke at man kan sette barn til verdenen - med sin faste partner. Har man andre grunner for å ikke gifte seg, så er det helt ok for meg, men jeg synes det er noe som skurrer når det er noe ala det jeg skrev over her. Jeg vil nok gifte meg en gang, og kommer til å gjøre det før jeg ev. får barn. 5
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #19 Skrevet 29. april 2011 Veldig frigjorte folk som ikke takler alt som skjer og ikke skjer på facebook i alle fall... Hahahah! Good one! 1
Pingting Skrevet 29. april 2011 #20 Skrevet 29. april 2011 Jeg kunne forresten fint funnet på å få barn før jeg giftet meg. Har lyst på barn, synes det med ekteskap og bryllup høres ut som en fin ting - men ikke en nødvendighet. Forholdet vårt blir det samme uansett om vi har ring på fingeren eller ikke. Jeg forplikter meg når jeg går inn i et forhold og når jeg flytter sammen med noen, og det er dét jeg forholder meg til. Jeg kommer ikke til å respektere eller elske ham noe mer om vi gifter oss, eller å kjempe noe mindre for å ordne opp om vi får problemer. Jeg har valgt min livsledsager allerede, et bryllup blir i mitt hode mest en feiring av det valget - ikke selve forpliktelsen. Grunnlaget for å få barn sammen er med andre ord allerede til stede, så da skjønner jeg ikke hvorfor jeg burde gifte meg først - når ingen ting endres? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå