Gå til innhold

Menneskebarn er så treige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg personlig finner kvinner som går på fire og som har kraftig redusert mental kapasitet en smule usexy. Men det er mulig det bare er meg. Kanskje jeg kunne falt for en slik dersom jeg så hvor godt vare hun tok på våre tobeinte guttebarn og firbeinte jentebarn. :)

:skratte:

Men mange menn har jo dog "anlegg" for å kunne skaffe seg en firbeint kone, da. Så sansen som de har for kvinner som står på alle fire, er jo ikke steget så veldig langt til kvinner som går på alle fire. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:skratte:

Men mange menn har jo dog "anlegg" for å kunne skaffe seg en firbeint kone, da. Så sansen som de har for kvinner som står på alle fire, er jo ikke steget så veldig langt til kvinner som går på alle fire. =P

Du har et poeng der :) Når evolusjonen likevel ikke tok den veien så tror jeg det skyldes at denne ene fordelen ikke var tilstrekkelig til å veie opp for det faktum at firbeinte kvinner er dårligere egnet til å ta oppvasken og å lage middag. Alternativet ville da vært at vi tok oppvasken og lagde maten. Dette ville naturligvis ikke Homo Habilis-mannen ha noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der :) Når evolusjonen likevel ikke tok den veien så tror jeg det skyldes at denne ene fordelen ikke var tilstrekkelig til å veie opp for det faktum at firbeinte kvinner er dårligere egnet til å ta oppvasken og å lage middag. Alternativet ville da vært at vi tok oppvasken og lagde maten. Dette ville naturligvis ikke Homo Habilis-mannen ha noe av.

Kanskje vi skal satse på å utvikle oss mer i samme retning som apene; fire hender i stedet for føtter. Vi kunne vasket opp, og laget middag samtidig..! Og om middagen var enkel; en håndjager bare for å toppe det. :fnise:

Hvordan kan du motstå dét? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist

Tileggsspørsmål Reproductivist, siden du hopper så galant over mine innlegg;

Hva er det som får deg til å overse hvor viktig språk er for vår art?

Det tar stor plass i våre hjerner, og det er det første spedbarn begynner å fokusere på, språk hjelper oss til å videreføre ideér, tanker og oppdagelser - det er for mange selve grunnsteinen i vår utvikling og sivilisasjon.

Så ikke at de var addressert til meg fordi det ikke var brukt sitat.

Språk er viktig, men ikke for spedbarn som ikke kan snakke. Og språket som homo habilis og neandertalerne brukte var antagelig ikke like avansert som idag, iallefall ikke like mange ord og avanserte konsepter. Vi vet heller ikke hvor mye vennskapelig kontakt man hadde med fremmede grupper den gangen og om de hadde lett for å forstå hverandre. Å snakke sammen inad i en liten gruppe på kanskje 40 voksne eller mindre hjelper ikke så veldig på å lære å lage bedre verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er viktig, men ikke for spedbarn som ikke kan snakke. Og språket som homo habilis og neandertalerne brukte var antagelig ikke like avansert som idag, iallefall ikke like mange ord og avanserte konsepter. Vi vet heller ikke hvor mye vennskapelig kontakt man hadde med fremmede grupper den gangen og om de hadde lett for å forstå hverandre. Å snakke sammen inad i en liten gruppe på kanskje 40 voksne eller mindre hjelper ikke så veldig på å lære å lage bedre verktøy.

Men denne diskusjonen er jo faktisk om menneskenes barn, og om de er treige eller ikke. Men det er nettopp språk som er mye av grunnen til at våre barn bruker lang tid på å vokse opp - for språk kommer ikke av seg selv, fra mors mage av hører barna på rytmen i språket, og innen de er født skal de være i stand til å skille mors stemme fra andres - og i tillegg er det en helt egen mekanisme i spedbarnets strupe som gjør at de ikke kan snakke før strupehodet har senket seg, så ikke bar emå barnet lære seg språket rundt seg - det må også gjenoppdage sin egen stemme.

Jeg er også uenig i om hvorvidt språk i en liten gruppe er til liten hjelp, vi vet nok lite om hvor godt språket var i den tid mennesket levde side om side med neandertalere - men det som derimot er innlysende er at det er såpass store områder i hjernen som er satt av til språk og til interesse for andre artsfrender at det spiller en stor rolle i våre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist

Men denne diskusjonen er jo faktisk om menneskenes barn, og om de er treige eller ikke. Men det er nettopp språk som er mye av grunnen til at våre barn bruker lang tid på å vokse opp - for språk kommer ikke av seg selv, fra mors mage av hører barna på rytmen i språket, og innen de er født skal de være i stand til å skille mors stemme fra andres - og i tillegg er det en helt egen mekanisme i spedbarnets strupe som gjør at de ikke kan snakke før strupehodet har senket seg, så ikke bar emå barnet lære seg språket rundt seg - det må også gjenoppdage sin egen stemme.

Jeg er også uenig i om hvorvidt språk i en liten gruppe er til liten hjelp, vi vet nok lite om hvor godt språket var i den tid mennesket levde side om side med neandertalere - men det som derimot er innlysende er at det er såpass store områder i hjernen som er satt av til språk og til interesse for andre artsfrender at det spiller en stor rolle i våre liv.

Neandertalere o.a. er mennesker de og. Vi er moderne mennesker, eller homo sapiens sapiens, eller homo sapiens på kortform.

Jeg vet ikke hva som kom først, og det blir vel såogsi umulig å finne bortsett fra f eks å klone neandertalerne og skanne hjernen deres og ha dem ta mentale tester.

Tror den typiske størrelsen på de ulike delene av hjernen er noe som kan endre seg raskt, spesielt hos mennesker fordi man kan lære å bruke de ulike delene til ting de ikke er spesialisert for og fordi hjernen er langt viktigere hos mennesker iht naturlig utvalg pga størrelsen, dvs bl.a. energibruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lage bedre verktøy er ikke noe mål i seg selv. "Målet", i den grad man kan kalle det det, er relativt simpelt - nemlig å overleve og bringe sine gener videre. Avanserte redskaper er bare ett av flere virkemidler som kan hjelpe til å oppfylle dette målet. Det er ikke unaturlig å tro at utvikling av språk også gir store evolusjonsmessige fordeler. Å kunne kommunisere på et mer avansert nivå gjør det bla. lettere å advare ens nærmeste om spesifikke farer som truer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal satse på å utvikle oss mer i samme retning som apene; fire hender i stedet for føtter. Vi kunne vasket opp, og laget middag samtidig..! Og om middagen var enkel; en håndjager bare for å toppe det. :fnise:

Hvordan kan du motstå dét? =P

Jeg vet ikke om apene er noe å satse på. De er mye mindre fingernemme enn oss. Noe sier meg at vi ikke hadde klart å utvikle iPhone dersom vi gikk på hendene. Og hvordan funker det egentlig når man skal utvikle nye/bytte ut genetisk betingede egenskaper? Holder det med enkelt flertall i en avstemning? (Jeg stemmer i såfall mot fire hender!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om apene er noe å satse på. De er mye mindre fingernemme enn oss. Noe sier meg at vi ikke hadde klart å utvikle iPhone dersom vi gikk på hendene. Og hvordan funker det egentlig når man skal utvikle nye/bytte ut genetisk betingede egenskaper? Holder det med enkelt flertall i en avstemning? (Jeg stemmer i såfall mot fire hender!)

Mannfolk kan jo fortsatt utvikle ting som iPhone, all den tid det nå er bare damer som skal ned på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist

Mannfolk kan jo fortsatt utvikle ting som iPhone, all den tid det nå er bare damer som skal ned på alle fire.

Riktig.

Nå er det snart blitt bortkasta med kvinner forresten. Kan bare lage dyr med menneskelige eggstokker som kan få barn med menn. F eks sauer og griser. Sauer er kanskje for små til å føde menneskeholder, men tror griser ville gått, og kunne fått flerfødsler også. Kunne fått veldig mange unger billig på den måten og bare la dem voske opp på barnehjem/fosterhjem. Hvis ikke staten sier de ikke er mennesker da; da må man immigrere først for å slippe ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da misforstod jeg. Jeg trodde at vi alle skulle ned på fire. Men tror fremdeles jeg stemmer nei. Det hadde sikkert vært gøy i begynnelsen, men tror jeg fort hadde gått lei av at dama gikk på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Var nå enda godt...egentlig. =P Og skulle du nå få lyst på litt forandring, kan du jo saktens be henne krype litt rundt hjemme. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...