Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel et evig dilemma: Skal man være ærlig med sjefen om at man er på utkikk etter ny jobb eller ikke? Jeg vurderer å søke på en stilling. I mitt tilfelle er det av ulike grunner en viss sannsynlighet for at sjefen finner ut at jeg har søkt, men det er på ingen måte sikkert.

Enten jeg er ærlig, eller sjefen finner ut på egenhånd - og jeg får jobben er det jo greit. Dersom sjefen vet at jeg har søkt, og jeg ikke får jobben ser jeg for meg det blir litt verre. Jeg har ikke bråhast med å slutte, og dukker det ikke opp noe bedre blir jeg jo værende der jeg er. Dog ser jeg for meg det kan bli litt spent stemning på jobb om det er kjent at jeg spekulerer på å slutte...

Videre lurer jeg litt på hvordan det er vanlig at dette håndteres i intervjusituasjonen. De fleste regner vel ærlighet som et gode, men de fleste vil vel også forstå at det kan gi dårlig stemmning/endrede holdninger om ledelsen vet du søker annet arbeid.

Ola-Kåre

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon selv og jeg holder tyst!

Gidder ikke ta den samtalen om det er til ingen nytte!

Automatisk vil sjefen din da huske dette og tenke på det om du ikke får jobben uansett sant? Da må du jobbe på for å opprettholde tillitt!

En ny arbeidsgiver skjønner om du ikke kan oppgi referanse siden du ikke har sagt opp og som du sier selv, det er ikke slik at du må slutte og derfor er det ingen bråhast å fortelle det eller..

Keep it to yourself for now!

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

jeg har altid holdt tyst når jeg har vært i samme situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder, og når det gjelder medarbeidere som sterkt signaliserer at de er på vei ut, så er det vanskelig å ikke ha dette i bakhodet når det gjelder prioriteringer med kurs og annet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er leder og har ansatt mange folk. At intervjukandidater ikke har sjefen som referanse, er helt forståelig for meg. Men sørg for å ha noen andre i nåværende jobb som kan være referanse som kan si noe om dine leveranser der du er nå.

Jeg har selv latt være å ha sjefen som referanse, fordi jeg har "kjørt to hester": Jeg har hatt lyst til å satse videre på jobben OG søkt meg en jobb utenfor. Ved å si til sjefen, så signaliserer man at man ikke er verd å satse på.

Men, det er jo avhengig av jobben du har og sjefen du har. Jeg har selv noen dyktige, engasjerte medarbeidere som jeg antar vil søke på jobber utenfor før eller senere, og jeg har sagt at jeg gjerne er referanse dersom det er relevant for dem. Men dette er folk jeg vet kan finne på å søke på en spennende jobb utenfor fordi det byr seg en mulighet, og ikke fordi de vil søke seg vekk. Så dersom de ikke skulle få jobben de har søkt på, vil jeg likevel velge å satse på dem som medarbeidere hos meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...