Gå til innhold

Forbrenning...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig at forbrenningen stopper om man spiser for lite? Jeg går hurtig gange 1,5 timer om dagen, men får nok ikke i meg mer enn 1200 kalorier pr.dag. Vil nedgangen da stoppe selv om jeg trener?

Tar også situps og utfall.

I dag har jeg spist:

2 knekkebrød m. lettost

1 nutrilett hunger controll (200 kalorier)

1 porsjon blomkålsuppe

1 pære

1 eple

Disse "måltidene har det gått 2,5 - 3 timer mellom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er sant (har fått det bekreftet av ernæringsfysiolog og lege).

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg tar omega3 og multivitaminer i tillegg....

Skrevet

Du ligger ekstremt lavt på kaloriene. Det du driver med er direkte skadelig og uforsvarlig, nesten uansett hva du veier. Du får dessuten i deg altfor lite proteiner. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp om vektnedgang og fettforbrenning. Ikke minst sunt kosthold. Og da mener jeg ikke i treningsseksjonen i dårlige kvinneblader. Du har tydeligvis ikke forstått grunnprinsippene, noe du trenger å gjøre hvis du vil ned i vekt på en sunn og god måte, og på den måten beholde både helsa di og muskelmassen din (som for øvrig er det som former hvordan kroppen din ser ut).

Kort oppsummert;

1. skaff deg kunnskap om det du driver med

2. flere kalorier! (du kan finne ut hvor mye du trenger ved å søke opp kalkulator på internett)

3. fokuser på proteiner og sunt fett

4. mer styrketrening!

Lykke til og vær så snill ta til fornuft.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er sant (har fått det bekreftet av ernæringsfysiolog og lege).

Men vil det da si at å gå i 1,5 t. er bortkastet (i forhold til vektnedgang)?

AnonymBruker
Skrevet

Du ligger ekstremt lavt på kaloriene. Det du driver med er direkte skadelig og uforsvarlig, nesten uansett hva du veier. Du får dessuten i deg altfor lite proteiner. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp om vektnedgang og fettforbrenning. Ikke minst sunt kosthold. Og da mener jeg ikke i treningsseksjonen i dårlige kvinneblader. Du har tydeligvis ikke forstått grunnprinsippene, noe du trenger å gjøre hvis du vil ned i vekt på en sunn og god måte, og på den måten beholde både helsa di og muskelmassen din (som for øvrig er det som former hvordan kroppen din ser ut).

Kort oppsummert;

1. skaff deg kunnskap om det du driver med

2. flere kalorier! (du kan finne ut hvor mye du trenger ved å søke opp kalkulator på internett)

3. fokuser på proteiner og sunt fett

4. mer styrketrening!

Lykke til og vær så snill ta til fornuft.

Ja, vet det ble lite proteiner i dag, i går var suppen erstattet med indrefilet og salat. Hvil dt hjelpe å ta en Nutrilett Hunger controll (smoothie) pr. dag?

Dette er ikke noe jeg skal holde på med lenge. Jeg MÅ ha en pangstart, ellers mister jeg all motivasjon.....

Skrevet (endret)

Ja, vet det ble lite proteiner i dag, i går var suppen erstattet med indrefilet og salat. Hvil dt hjelpe å ta en Nutrilett Hunger controll (smoothie) pr. dag?

Dette er ikke noe jeg skal holde på med lenge. Jeg MÅ ha en pangstart, ellers mister jeg all motivasjon.....

Igjen; sorry at jeg sier det, men dette er helt bak mål. En slik slankekur vil bare føre til at du mister mer muskler enn nødvendig, at du blir slapp, trøtt, i dårlig form generelt. Og bare så du vet det; når du begynner å spise normalt igjen, vil du legge på deg de kiloene du har mistet. Og da er du like langt. Mange legger også på seg MER. Det å ha en slank og fin kropp handler ikke om å sulte seg i to måneder før sommeren. Det handler om livsstil. Og Nutrilett Hunger Controll kan du bare legge fra deg. Hvorfor kan du ikke lage en smoothie selv? Svært få av disse slankeproduktene har noe for seg.

Fokuser på rent kjøtt (og proteiner generelt), gode fettkilder (fet fisk, nøtter, olivenolje, avocado osv), magre melkeprodukter (cottage cheese, mager kesam) og grønnsaker. Du trenger ikke være sulten for å gå ned i vekt. Ikke i det hele tatt. Men det handler om en livsstilsendring, som sagt.

Når det kommer til trening er det viktig med styrketrening for å bygge opp musklaturen, som (som sagt) er noe av det som bestemmer hvordan kroppen din ser ut. Dessuten vil du da forbrenne mer generelt, da muskler forbrenner mer enn fett.

Du har tydeligvis svært mangelfulle kunnskaper om både trening og kosthold. Og fram til du har tilegnet deg denne kunnskapen vil jeg råde deg til å droppe dette dødfødte prosjektet så du ikke skader kroppen din.

Beklager at jeg er streng med deg nå, men så hard er faktisk realiteten.

Endret av heartofthesun
  • Liker 1
Skrevet

Det er sant, du vil legge på deg med en gang du begynner spise igjen.. Been there, done that..

AnonymBruker
Skrevet

Igjen; sorry at jeg sier det, men dette er helt bak mål. En slik slankekur vil bare føre til at du mister mer muskler enn nødvendig, at du blir slapp, trøtt, i dårlig form generelt. Og bare så du vet det; når du begynner å spise normalt igjen, vil du legge på deg de kiloene du har mistet. Og da er du like langt. Mange legger også på seg MER. Det å ha en slank og fin kropp handler ikke om å sulte seg i to måneder før sommeren. Det handler om livsstil. Og Nutrilett Hunger Controll kan du bare legge fra deg. Hvorfor kan du ikke lage en smoothie selv? Svært få av disse slankeproduktene har noe for seg.

Fokuser på rent kjøtt (og proteiner generelt), gode fettkilder (fet fisk, nøtter, olivenolje, avocado osv), magre melkeprodukter (cottage cheese, mager kesam) og grønnsaker. Du trenger ikke være sulten for å gå ned i vekt. Ikke i det hele tatt. Men det handler om en livsstilsendring, som sagt.

Når det kommer til trening er det viktig med styrketrening for å bygge opp musklaturen, som (som sagt) er noe av det som bestemmer hvordan kroppen din ser ut. Dessuten vil du da forbrenne mer generelt, da muskler forbrenner mer enn fett.

Du har tydeligvis svært mangelfulle kunnskaper om både trening og kosthold. Og fram til du har tilegnet deg denne kunnskapen vil jeg råde deg til å droppe dette dødfødte prosjektet så du ikke skader kroppen din.

Takker for svar, og skjønner hva du mener. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere på denne måten, men i mellomtiden har jeg lagt på meg etter 2 graviditeter. Det fungerte bra den gangen, men da var jeg yngre. Har aldri ellers hatt behov for å slanke meg, men etter disse graviditetene føler jeg at jeg må.

Beklager at jeg er streng med deg nå, men så hard er faktisk realiteten.

Skrevet

Pangstart, ja, men sjansen for at du legger på deg med en gang du øker kaloriene bare bittelitt er veldig stor!

Det er derfor det er anbefalt med gradvis nedgang, istedet for hastslanking.. Er en grunn til at det kalles jojo-slanking.

heartofthesun har skrevet gode innlegg, så jeg bare sier meg enig i dem.

Gjest Reproductivist
Skrevet

Er det riktig at forbrenningen stopper om man spiser for lite? Jeg går hurtig gange 1,5 timer om dagen, men får nok ikke i meg mer enn 1200 kalorier pr.dag. Vil nedgangen da stoppe selv om jeg trener?

I dag har jeg spist:

2 knekkebrød m. lettost

1 porsjon blomkålsuppe

1 pære

1 eple

Trening forbrenner lite energi. Frysing er mye bedre. Soving hjelper også fordi det bruker mer enn sitting og man kan gjøre det lenge. Ellers forbruker muskelmasse mye energi i vedlikehold uten at man bruker de. Du spiser for lite karbohydrater og proteiner til å bygge muskler.. Ellers skal gurkemeie og capsiacin øke forbrenningen.

Du trener ikke så mye i.h.t kaloriforbrenning, men det kan ikke redusert forbrenning per kilo gjøre noe med annet enn å gjøre det vanskeligere å trene med samme intensitet og varighet.

Gjest made4u
Skrevet

I dag har jeg spist:

2 knekkebrød m. lettost

1 porsjon blomkålsuppe

1 pære

1 eple

Er du en fugl eller hva er du?

For et kosthold!!

Fint at du spiser frukt og grønt, det er bra, gjerne mer enn dette også.

Men kjøre på med kjøtt og fisk samt fjærkre og egg etc, animalske vaner og fisk m.m. og suppler med mer kornprodukter (herunder ris og bakster/fiberrike varer). Du kan med hell spise mye mer.

Skrevet (endret)

Om du vil gå raskt ned i vekt på kortest mulig tid for å være klar for sommeren så er ikke det noe problem med et inntak på 1200 kalorier, men da vil kroppen din holde igjen på forbrenningen slik at du klarer deg lenger med mindre energi.

Det er en innebygd overlevelsesmekanisme. Musklene dine forfaller, du kan oftere få vondt i hodet, noen blir fort irriterte, du vil ikke klare å trene godt og når du er ferdig med kuren og klar for mer inntak av mat så kan du få en solid vektøknig.

Vektøkningen skjer fordi kroppen bruker tid på å bygge seg opp igjen etter å ha ligget i sparemodus.

Endret av baltazar
Gjest made4u
Skrevet

Sparebluss-idiotiet med uttrykk som "forbrenningen stopper opp" m.m. er bare for dumt, sparebluss-snakket er en oppblåst "myte" hvor en fjær ikke bare er blitt en høns, men hele 23 stk.

Dere får rasjonalisere manglende suksess så mye dere orker i vannvittigheten og vranglærens lys, ta virkeligheten helt ut av sin sammenheng og oppheve fysiske lover og tro disse er forskjellige for den ene eller den andre...

Jeg lever i alle fall med å vite bedre...!!

Det blir bare for dum rasjonalisering sier bare jeg.

Skrevet

Sparebluss-idiotiet med uttrykk som "forbrenningen stopper opp" m.m. er bare for dumt, sparebluss-snakket er en oppblåst "myte" hvor en fjær ikke bare er blitt en høns, men hele 23 stk.

Dere får rasjonalisere manglende suksess så mye dere orker i vannvittigheten og vranglærens lys, ta virkeligheten helt ut av sin sammenheng og oppheve fysiske lover og tro disse er forskjellige for den ene eller den andre...

Jeg lever i alle fall med å vite bedre...!!

Det blir bare for dum rasjonalisering sier bare jeg.

Hvem er du? Måten du prøver å heve deg over folks synspunkter gjør meg rett og slett litt dårlig

Du fremstiller deg selv som "jeg vet best og dere andre er noen idioter som ikke mener det samme som meg"

Mye av det du skriver synes jeg er bra og noe er jeg uenig med deg i, men jeg trykker deg ikke ned i gjørma av den grunn.

Du har en enorm arrogant holdning til andre her inne, og jeg begynner å lure på om du selv skjønner det.

Ikke glem at det er veldig mange forskere som fortsatt ikke klarer å bli enige ang kosthold og kroppens reaksjoner så vær vennlig og ikke si at du vet best.

Når jeg leser innleggene dine så ser jeg du tilbyr så mye av deg selv at du ikke helt får med deg hva andre skriver....du kjører totalt over andres meninger.

Nå må du se å komme deg ut av den lille bobla du lever i.

• Liker 1
Skrevet

Kaloribehov må ses utifra bmi og aktivitetsnivå. Noen har et kaloribehov på 1700 kcal om dagen, og for å gå ned i vekt regnes 500 kalorier under dagsbehov som forsvarlig. Så dersom du i utgangspunktet har et kaloribehov på 1700 er det langt i fra uforsvarlig eller kritikkverdig å spise 1200kcal. MEN den menyen du ga som eksempel har nok en god del under 1200kalorier i seg.

for å passe på at du får i deg nok mat, kan det være greit å skaffe seg måltidskalkulator på nett for eksempel www.somebody.no eller tilsvarende. på somebody får du også oppgitt ditt kaloribehov og hvor mye mindre du må spise for å gå ned i vekt.

jeg skjønner godt at du vil ha en pangstart for å få motivasjon, og synes det er flott at du har bestemt deg for å gå ned i vekt (da tar jeg utgpunkt i at du er overvektig). jeg synes ikke spørsmålene dine er rare eller at prosjektet ditt er "dødfødt", du søker jo faktisk kunnskap nettopp fordi du selv er klar over at dette er et område du ikke har dybdekunnskap i!

så her er mine råd tilpasset situasjonen du beskriver:

- finn kalkulator på nett som regner ut ditt kaloribehov (søk på for eksempel www.fitnessbloggen.no)

- legg deg på et nivå som er ca 500kalorier under dette

- før opp det du spiser et eller annet sted så du vet hvor mange kalorier du får i deg

- styrketrening er kjempebra, fortsett med dette. erstatt situps med planken

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...