AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Heisann Vi har lenge tenkt på å impotere en Dobermann fra Ungarn. Vi har en venn som bor der og han er nabo med ei som har Dobermann oppdrett. Flotte hunder med godt gemytt. Det jeg lurer litt på er hvor mye det evt vil koste alt i alt(må spare vett ), og om hunden må i karantene, er litt usikker på dette.. Når kan vi evt få hunden hjem til norge? Vet at det er noen vaksiner som må tas. Har ikke bestemt oss helt enda, må nok snuse litt mer her tenker jeg. Om det er noen som har impotert hund fra ungarn her så gjerne fortell deres historie, alle råd tas imot med et stort takk
Sugerøret Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 (endret) http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_ilder/_innf_rsel_av_hund_katt_ilder_eldre_enn_3_m_neder_fra_eu_e_s_land_unntatt_sverige__storbritannia_og_irland_61458 har ikke erfaring selv,men les ang.rabies vaksine spesielt. Tenk over at det er vanskelig å klage om det skulle være noe feil og ikke minst at en valp burde ikke stalles opp 120 dager i karantene pga en vaksine som mangler.Da mister både valpen og du/dere verdigful tid og oppdragelse. Ser at Ungarn ikke er medlem av FCI - Fédération Cynologique Internationale (Den verdensomspennende hundeorganisasjonen)eller andre klubber. Litt skeptisk der Spør heller på Canis.no ,der har du mange som kan hjelpe deg vidre om du får få svar her Endret 29. april 2011 av Kårky
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Jeg mener personlig at det er idiotisk å importere hunder fra andre land når den rasen fins i Norge allerede. Men, for å besvare spørsmålet ditt så vil jeg anbefale deg å ringe mattilsynet å spørre. Da kan du få helt korrekte svar fra fagpersoner for hva som er riktig for akkurat din situasjon.
Casey Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Det skal jeg gjøre Takk for svar, skal ta å høre litt rundt jeg, blir ikke dette året ihvertfall så har god tid på oss for å finne ut av dette.
Gjest Consensio Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Jeg mener personlig at det er idiotisk å importere hunder fra andre land når den rasen fins i Norge allerede. Men, for å besvare spørsmålet ditt så vil jeg anbefale deg å ringe mattilsynet å spørre. Da kan du få helt korrekte svar fra fagpersoner for hva som er riktig for akkurat din situasjon. Hvorfor er det idiotisk? Skal man kun avle på de hundene som finnes i Norge? Er litt greit med nytt blod, veldig vanlig innenfor Dobermann miljøet iallefall. Litt greit med friske og gode linjer, og da spiller det ingen rolle hvor hunden er fra...det er stamtavlen man ser på. TS: Hvordan det er å importere vet jeg lite om da jeg ikke har satt meg inn i det, men jeg har ei dobbistispe fra Finland. Fantastisk hund med fantastisk gemytt. Ta kontakt med Dobermannklubben. Der finnes det mange kompetente personer som vet mye om oppdrett i de fleste land. Mange av oppdretterne i miljøet her importerer hunder i ny og ne for å få gode linjer. Lykke til
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Det blir kostbart, så tenk godt over dette. Du må betale moms på kjøpssummen og moms på transport (fast kilometersats fra selger og hjem til kjøper) Det blir noen mil, som skal momses. Det er greit med nytt blod inn til landet, så lenge hunden er bra nok for den norske allerede eksisterende stammen. Den må kunne tilføre noe. Om ikke så blir det bare en veldig dyr hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå