Sunchild Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Noen som kan hjelpe meg? Har aldri lagd fårikål før, men skal "imponere" svigers med ekte norsk mat i morgen. Det eneste vi fant av fårekjøtt var lammelår, så nå har vi et lammelår... Hvor lenge skal det kokes? Tilsette poteter og kål samtidig som kjøttet, eller senere? Noen tips til hvordan få "mer" smak når vi bare har lam? *stresset allerede*
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Noen som kan hjelpe meg? Har aldri lagd fårikål før, men skal "imponere" svigers med ekte norsk mat i morgen. Det eneste vi fant av fårekjøtt var lammelår, så nå har vi et lammelår... Hvor lenge skal det kokes? Tilsette poteter og kål samtidig som kjøttet, eller senere? Noen tips til hvordan få "mer" smak når vi bare har lam? *stresset allerede* Lammelår er ypperlig,da slipper du alt dette fettet som er på det vi kaller fårikålkjøtt. Håper du fikk saget opp låret på butikken,eller du har sag selv? Legg lagvis kål og kjøtt,salt og helpepper.Vann,kvart kjele,event fyll på. la syde i 2-3 timer. Kok poteter ved siden av. Når det er en halvtime igjen,så kan du røre ut mel i kaldt vann og ha i gryten,så får du kraften tykkere.
Sunchild Skrevet 30. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2011 Takk for svar Mine foreldre bruker alltid kun sauekjøtt når de lager fårikål, så trodde lam ble litt for "tamt" Fikk det skjært opp i butikken ja! Heldigvis.
Gjest navnelapp Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Her er mi oppskrift på "lamikål". Husk på at skiver av lår vert fortare mørt enn vanleg fårikålkjøt, det kan godt hende at fårikålen er ferdig etter vel ein time.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 Høres godt utAnonymkode: 08eec...1c1
Jerry Lee Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 (endret) Lam smaker lam uavhengig av formen det kommer i. Skjær gode skiver, og følg forøvrig oppskrift. Mange bruker bog i skiver til fårikål. Det MÅ ikke være de tilhugde kubene som heter fårikålkjøtt i butikken. Lykke til. P.S. Husk bare at det sitter veldig mye smak i fett og margbein...noe det ikke er på låret. Endret 30. september 2017 av Jerry Lee
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 Det er da margbein i låret like mye som i bogen? Men som oftest ikke i det såkalte fårikålkjøttet, vel? Jeg foretrekker bog til fårikål. Lår liker jeg best å stykke opp i mindre deler, fryse ned og tilberede separat (altså flatbiff, rundbiff, mørbrad, skank og lårtunge, samt beina til kraft). Anonymkode: 6f0ef...699
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå