FrøkenSommer Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Det har jo den siste tiden vært mye snakk om paraben, i kosmetik. Det er paraben i de fleste kremer ol... hva har dere gjort? kastet alt dere har funne i huset som innholder paraben - eller tenker dere la gå? Og er det forresten noen som vet om hudpleieprodukter og sminke som ikke innholder paraben? =)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Hei der! Finnes mye sminke/kremer som ikke inneholder parabener, men jeg husker ikke navn på alle de forskjellige nå.. Ellers, jeg bruker produkter med parabener om produktet virker for meg. Jeg er ikke nazi på det området, for å si det sånn: så fremst de ikke får bevist at parabenene i seg selv er skyld i sykdommer, tar jeg det med ro.
Sugerøret Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 (endret) http://www.gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Sminke-og-hudpleie/Fakta-om-parabener http://www.fhi.no/eway/default.aspx?MainArea_5661=5530:0:&trg=MainArea_5661&search=parabener noen er allergifremkallendes,hormonforstyrrende og kreftfremkallendes OM jeg husker rett Endret 29. april 2011 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 http://www.gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Sminke-og-hudpleie/Fakta-om-parabener http://www.fhi.no/eway/default.aspx?MainArea_5661=5530:0:&trg=MainArea_5661&search=parabener noen er allergifremkallendes,hormonforstyrrende og kreftfremkallendes OM jeg husker rett Men om det ikke har kommet nye undersøkelser nylig, så har de ikke bevist at de alene er skyld i for eksempel kreft. Ja, de har funnet parabener inne i kreftsvulster, men ikke funnet noe som sier at de ble forårsaket av dem. Om ikke jeg husker helt feil nå, var også den testen mangelfull, men akkurat dér er jeg noe usikker. Allergifremkallende, ja, det kan de nok være, trolig også hormonforstyrrende. Men jeg tenker sånn at om vi skal kutte ut alt som er allergifremkallende og hormonforstyrrende er det bra mye i hverdagen vi må unngå. De har jo gode egenskaper også, og nå husker jeg ikke navnet på dem, men de har jo andre midler som fungerer som .. ja, nå husker jeg det ikke, men det parabenen er der for å gjøre. Disse kan da også være skadelige. Det største problemet sånn jeg ser det når det kommer til parabener, er at de ikke er forsket nok på. Når vi får svar på undersøkelsen som skal ta for seg virkningene av disse stoffene sammen, da vil jeg kanskje bestemme meg for å kutte dem ut. Men det vil jo være mange år til den ligger klar, så... nei, foreløbig bryr jeg meg ikke, siden jeg ikke har funnet gode parabenfrie produkter.
Jade Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 (endret) Parabener testes på rotter. Og jeg forstår det slik at de kan være hormonforstyrrende hvis man får i seg ufattelig med mengder. Hvad så med P-pillerne? Uanset hvilken test, som ligger til grundlag for påstanden om hormonforstyrrende effekt (propyl- og butulparaben), så skal det understreges, at begge parabener havde en minimal effekt, svarende til 1/100.000 del af en P-pille, som mange kvinder dog trods alt tager hver eneste dag. Det betyder kort og godt, at de parabener du får via hudplejemidler og kosten gennem et helt liv, svarer knap nok svarer til 1stk P-pille!! "Blot du tage 1. P-pille, så får du en livsvarig østrogenpåvirkning, som svarer til østrogenpåvirkningen fra de parabener, som du får gennem et helt liv!" Så skulle man endelig sende en advarsel ud på hormonforstyrrende effekter, så skulle det være at en eneste P-pille er nok til at du tager livsvarigt skade, får brystkræft, hormonforstyrrelse o.s.v. Så hvis vi taler om hormonskadende effekter, så bør vi nok fjerne P-pillerne fra markedet, for her er der tilsyneladende et problem, som er overset! Kilde: http://www.kosmetolog.info/page7-7.html Hvor riktig denne kilden er, vet jeg ikke. --- Så hvis dere er redd for hormonforstyrrelser, dropp p-pillene, jenter! Endret 29. april 2011 av Jade
Sugerøret Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 må innrømme at jeg ikke er særlig oppdatert på parabener,men noen av dem unngår jeg om jeg har alternativer.Dette fordi jeg kjøper kremer osv til et barn med eksem,så jeg vil unngå de værste kjente parabenene (bene bane bee....) At noen av dem er ok/greie stemmer nok,men som sagt der har jeg ikke peiling Men synes at når en VET at en x-parabene er allergifremkallende og en har et annet alternativ,da er valget enkelt for meg
Gjest Tjoms Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jeg kastet alt jeg hadde av kremer/såper da jeg innså at de var fulle av skadelige kjemikaler (parabener er bare én av dem). Erstattet det med produkter fra Green People (vita), og tilsvarende produkter.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Jeg kaster nok ikke produkter fordi det er parabener i dem, bruker de heller opp for å ikke hive penger ut av vinduet. Sakte men sikkert har innholdet i skapet blitt erstattet av litt mer hyggeligere produkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå