AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 I en stund nå har jeg reagert på at lyspærer går så fort her jeg leier. For noen måneder siden begynte jeg å notere meg når de gikk, og i dag sa det poff i gangen igjen. Det er to pærer i samme taklampe, de går enten med noen dagers mellomrom eller samtidig. Når jeg sjekker kalenderen ser jeg at de holder ca en måned før det sier poff. Da vet jeg at pæra i lampetten i stua snart går også. Jeg begynner å lure på om det er noe muffens med det elektriske anlegget i leiligheta (ikke så ny at det gjør noe). På noen rom bytter jeg nesten aldri pære, mens i gangen, på det ene soverommet og en lampett i stua sier det altså "poff" gjennomsnittlig en gang i måneden. Er det grunn til å være bekymret?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Kanskje ikke akkurat bekymret, men det er grunn til å sjekke om det er noe galt. Det første jeg ville sjekket er spenningen i stikkontakten. Strømspenningen i Norge er 220 volt, og overstiger den dette merkbart vil det gå ut over levetiden på det meste tilkoblet.
Tussi! Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Bruk sparepærer. Vi fikk beskjed om det i alle fall. Vi lå visstnok for nærme ett eller annet så fikk litt for høy spenning inn. Tror det var noe sånt gubben fikk beskjed om når han sjekka med Hafslund.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Så sa det poff på badet, på dagen en måned siden sist. Hva slags sparepærer duger? Jeg må innrømme at jeg har gått forbi de grunnet prisen, og går de like ofte (på grunn av noe spenningstull) blir det jævlig dyrt,,,
Bellamy Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Dette problemet hadde vi her også, og vi byttet til sparepærer for å prøve. Nå er det lenge siden lyset har gått Ikke at jeg helt skjønner hvorfor, men det har vel noe med spenning og volt å gjøre? Vi bruker de sparepærene fra IKEA!
Gjest Consensio Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Usj, har det slik jeg også... taklampa på kjøkkenet går HELE tiden uansett hva vi gjør, og huseier gidder ikke å gjøre noe med det. Ikke så viktig med godt lys på kjøkkenet i følge ham og vi burde klare oss med lyset over vasken. Kjempegøy å lage mat en sen vinterkveld på dette kjøkkenet, not. Og lyspæra under vifta over ovnen går også HELE tiden, men der har jeg ikke testet sparepærer enda. Kan jo hende at det hjelper der (det hjalp ikke på taklyset) Begynner heldigvis å bli vant til å lage mat i mørket nå da.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Usj, har det slik jeg også... taklampa på kjøkkenet går HELE tiden uansett hva vi gjør, og huseier gidder ikke å gjøre noe med det. Ikke så viktig med godt lys på kjøkkenet i følge ham og vi burde klare oss med lyset over vasken. Kjempegøy å lage mat en sen vinterkveld på dette kjøkkenet, not. Og lyspæra under vifta over ovnen går også HELE tiden, men der har jeg ikke testet sparepærer enda. Kan jo hende at det hjelper der (det hjalp ikke på taklyset) Begynner heldigvis å bli vant til å lage mat i mørket nå da. Åja, ventilatorlyset går også i ett sett hos meg! Jeg har ikke Ikea i nærheten, jeg får vel gi en sånn pære fra dagligvaren en sjans først, tenker jeg. Jeg er i alle fall glad jeg startet tråden så jeg ser det ikke er bare meg som har dette problemet, jeg blir jo litt bekymra når jeg er usikker på om det elektriske er som det skal være. Skal uansett nevne det for huseieren. Han bor i samme bygg så han bør jo ha interesse av at det ikke tar fyr. :gjeiper:
pita27 Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Hvis glødepærene går oftere enn de angitte ca 1000 timene de skal leve (dette tilsvarer ca 1 år ved ca 3 timers bruk om dagen), så er det mest sannsynlig for høy spenning/spenningsvarasjoner på nettet. Det sier seg selv at hvis du bor i et område hvor spenningen ligger på 240 volt og glødepærene du kjøper tåler 220 volt, så vil de ryke raskt da glødetrådene brennes opp fortere. Hvis du har kun en lampe i huset glødepærene ryker ofte i, så kan det være selve lampen som trengs å skiftes ut eller den er montert på et sted med mye vibrasjoner. F.eks. kan glødpæren i utelampa ved inngangsdøra ryke oftere, hvis ytterdøren slamres med. Løsningen er som mange sier her å gå over til sparepærer. Disse har gass som brennmateriale, istedetfor en glødtråd, og tåler høy spenning og spenningsvariasjoner. Disse er dyrere i innkjøp, men det er verdt det da de kan ha opptil 15.000 timer levetid. De bruker også opptil 80% mindre strøm. Philips og Megaman er gode merker. Ønsker du å fortsatt bruke klare pærer i lampene pga at pæren er synlig, de er til dekorasjon etc, er LED-pærer et kjempebra alternativ. De er fine å se på, og kan ha opptil 10-15 års levetid. De er dyre i innkjøp, men det sparer du fort inn. Det er ingen vits i å bruke glødepærer lenger, fordi det finnes så mange strømsparenede og langtidsvarende pærer nå enn noen gang tidligere Sånn, da var dagens nerdesnakk unnagjort hehe
-Susanne- Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Sånn, da var dagens nerdesnakk unnagjort hehe Jeg lurer på hvor mye faglig bakgrunn du har til å uttale deg? Glødepærer tåler fint 200-240V som er driftsspenningen i Norge. De eneste stedene der sparepærer gir en gevinst er stort sett utendørs der oppvarming ikke er en faktor. Har sett resultatet etter en brann i en sparepære hjemme hos foreldrene mine, skadene kom på flere hundre tusen. Dessuten inneholder sparepærer kvikksølv og kadmium, og produsentene anbefaler at man evakuerer et rom der en sparepære går i stykker i minst 20 minutter. Er enig i at LED lys er et bra alternativ til glødepærer, litt kaldere lys, men der som ellers får man det man betaler for. 1
pita27 Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Jeg lurer på hvor mye faglig bakgrunn du har til å uttale deg? Glødepærer tåler fint 200-240V som er driftsspenningen i Norge. De eneste stedene der sparepærer gir en gevinst er stort sett utendørs der oppvarming ikke er en faktor. Har sett resultatet etter en brann i en sparepære hjemme hos foreldrene mine, skadene kom på flere hundre tusen. Dessuten inneholder sparepærer kvikksølv og kadmium, og produsentene anbefaler at man evakuerer et rom der en sparepære går i stykker i minst 20 minutter. Er enig i at LED lys er et bra alternativ til glødepærer, litt kaldere lys, men der som ellers får man det man betaler for. Jeg er butikksjef i en landsdekkende belysningskjede. Vi samarbeider med flere leverandører på lyskilder, og blir kurset og oppdatert faglig. Sparepærer gir ikke bare gevinst utendørs. De fleste trenger nok mer enn lyspærer til å varme opp boligen sin, og når du sparer 80% på strømutgiftene på en sparepære og i tillegg til at levetiden er 10 ganger lengre, så sier det jo sitt at gevinsten er stor. At man må forlate et rom der en sparepære er gått i stykker, fins det dokumentasjon på at man ikke trenger. Men er du redd for dette kan du anvende Megaman sine lyskilder, da disse er uten kvikksølv. LED-pærer og Led-lyskilder finnes nå også med lavere Kelvin enn de som først kom ut på markedet, så man får de nå også i den varmere fargeskalaen. Det var beklagelig å høre hva som skjedde hos foreldrene dine, men som med mange andre elektriske produkter kan det dessverre også oppstå produksjonsfeil i elektronikken i lyspærer. Igjen er det tryggest å gå for de kjente merkevarene.
-Susanne- Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 At man må forlate et rom der en sparepære er gått i stykker, fins det dokumentasjon på at man ikke trenger. Vel representanten fra produsenten (osram) sa det. Har også sett filmen fra overvåkninskamerane og er sjokkert over hvor fort pæren antente sine omgivelser. Først begynte den å blafre, så noen sekunder senere ble det et intenst lys. Så ble det helt mørkt hvor etter det slo ut stikkflammer som antente panelet rundt lyset (ca 25 cm avstand). Ingen kommer til å overbevise meg om å bruke slike sparepærer der jeg eller noen av min familie skal oppholde oss. 1
pita27 Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Vel representanten fra produsenten (osram) sa det. Har også sett filmen fra overvåkninskamerane og er sjokkert over hvor fort pæren antente sine omgivelser. Først begynte den å blafre, så noen sekunder senere ble det et intenst lys. Så ble det helt mørkt hvor etter det slo ut stikkflammer som antente panelet rundt lyset (ca 25 cm avstand). Ingen kommer til å overbevise meg om å bruke slike sparepærer der jeg eller noen av min familie skal oppholde oss. Det vil alltid innebære en viss brannfare ved bruk av pærer, da det er snakk om strøm, spenning og varme. Men i motsetning til glødelamper, som er brannfarlige ved for høy effekt, utvikler sparepærer så lite varme at man ikke burde tenke på brannfaren. På barnerom anbefales sparepærer nettopp for å redusere brannfaren, f.eks. i lampen over sengen. Jeg er ihvertfall overbevist om at de er trygge, da jeg har selv anvendt tusenvis av disse i butikker, og det nærmeste jeg har kommet det du beskriver er lysglimt når enkelte har gått. Jeg har heller aldri fått reklamasjoner på sparepærer angående varmeutvikling. Og når det gjelder kvikksølv i sparepærer er min oppfatning at de ikke er så helsefarlige etter å ha lest dette Fact Sheet Mercury Og Megaman har som sagt miljøvennlige sparepærer uten kvikksølv Megaman sparepærer - garantert miljøvennlige Men uansett får du jo et fint alternativ i LED-pærer, når alle glødepærer utfases i 2012. Jeg vil tro at i fremtiden så vil også sparepærene utfases..
~white lady~ Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Så sa det poff på badet, på dagen en måned siden sist. Hva slags sparepærer duger? Jeg må innrømme at jeg har gått forbi de grunnet prisen, og går de like ofte (på grunn av noe spenningstull) blir det jævlig dyrt,,, http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig/Energi/Lyspaerer/Myter-og-fakta-om-sparepaerer Viser et regnestykke lenger ned på siden, der man kan se hvor mye man sparer på å bruke ei sparepære vs ei glødepære.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Vi har endel lysekroner, og der går pærene virkelig hele tiden. Skjønner ikke hvorfor, vi bruker pærer med lav watt... Og å kjøpe stygge sparepærer til flere lysekroner blir både dyrt og ikke så pent å se på (hvis det ikke har kommet fine, dekorative sparepærer som egner seg i lysekroner. Så vi får bare leve med at ikke alle pærene i lysekronene lyser til enhver tid...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Vi har endel lysekroner, og der går pærene virkelig hele tiden. Skjønner ikke hvorfor, vi bruker pærer med lav watt... Og å kjøpe stygge sparepærer til flere lysekroner blir både dyrt og ikke så pent å se på (hvis det ikke har kommet fine, dekorative sparepærer som egner seg i lysekroner. Så vi får bare leve med at ikke alle pærene i lysekronene lyser til enhver tid... Jeg jobber på Lampehuset, og kan fortelle at det fins flere typer fine LED pærer (Light emitting diodes) som kan brukes i lysekroner. Enkelte av de kan også dimmes. De finnes i flere fargetoner, prisklasser og utseende, men felles for dem alle er at de har ekstrem lang levetid, opptil 25 år på enkelte. De ryker "aldri" pga måten pæren er bygget opp på. De utvikler svært liten varme, og er geniale som leselys på barnerom, f.eks. At dere bruker lyspærer med liten wattstyrke har ingenting å si, da det er glødetråden inni som ryker om spenningen blir for stor eller noen smeller kraftig med ei dør... 1
LukaFrost Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Hos oss var det 2 lamper med LED-pærer da vi flytta inn. LED er noe forbanna dritt! De røyk i ett sett. Vi ble lei av å skifte lyspærer hver måned og skifta de ut med lamper som bruker vanlige glødepærer. Nå skifter vi sjelden lyspærer. Problemet hos oss er at det er mye vibrasjoner i huset. Når naboen på skrå over oss vasker klær klirrer det godt i kjøkkenskapene når klær sentrifugeres.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #17 Skrevet 2. mai 2011 Hos oss var det 2 lamper med LED-pærer da vi flytta inn. LED er noe forbanna dritt! De røyk i ett sett. Vi ble lei av å skifte lyspærer hver måned og skifta de ut med lamper som bruker vanlige glødepærer. Nå skifter vi sjelden lyspærer. Problemet hos oss er at det er mye vibrasjoner i huset. Når naboen på skrå over oss vasker klær klirrer det godt i kjøkkenskapene når klær sentrifugeres. Er du sikker på at det var LED pærer? Integrert i lampa, kanskje? Jeg bruker stort sett spare eller LED pærer på jobben nå, og har enda til gode å bytte de ut. Vi har også solgt LED pærer i godt over ett år, og jeg har ikke fått en eneste reklamasjon på pærene. Så om det virkelig var LED pærer i de 2 lampene dine så kan det være a) det var lamper med dimmerfunksjon (som ødelegger de LED pærene som ikke er laget for å dimmes,) b) feil i det elektriske på lampene.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Ts her. I går gikk begge pærene i ventilatoren og da røyk sikringa for den kursen i samme slengen. Var ikke hjemme når det gikk, men regner med det var det som var grunnen til at sikringa røyk. Og sånn er det omtrent hver gang, går først en kan jeg bare kjøpe inn til de andre i samme slengen. To be continued, liksom. *glor hardt på lampetten i stua* :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå