Gå til innhold

Blir barna utenfor om vi lever uten tv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å si opp kabeltv-abonnementet vårt. Det eneste vi bruker selve kabeltv til er cartoon network og barne-tv. Men tror dere barna risikerer å bli utenfor om vi ikke har tv? Selvom vi kan kjøpe serier og filmer, misser de jo noe av det som går.. Barna er fem og syv år gamle nå. Jeg skal isåfall kvitte meg med selve tv også, så vi slipper tv-lisensen også. Men dataen skal jeg beholde.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis blir utenfor.

Når barna blir tenåringer, så kan det nok hende at en del serier og slikt er "viktig" for dem å få med seg, men den tid-den sorg.

Har ikke barn selv, men ser jo mange av mine venners barn og de ser ikke noe særlig på TV. Eneste er barne-tv. Ellers går det i DVD`er.

Jo, årets julekalender er viktig for de mindre barna også, men nå er det jo så sjeldent det kommer noen nye julekalendere, så de kan man jo kjøpe på DVD. Blåfjell er vel den største blant de mindre barna.

Skrevet

Det går nok fint. Man kan jo se noen av barnetv tingene på NRKs NettTV. I kombinasjon med en film i ny og ne går nok dette ganske greit. Det har det i hvert fall gjort her.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

TV er vel det som gir det store flertallet de fleste kulturelle referansene/ballasten. (Og da mener jeg kultur i ordets aller videste forstand.) Vi kan mene hva vi vil om akkurat det, men jeg tror at du ved å kvitte deg med TV-en fratar barna en hel del allmenne kulturelle referanser.

Jeg sier ikke at de vil ha vondt av det, men de vil kunne være utenfor i en del sammenhenger, både nå og i fremtiden.

• Liker 14
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. PC'en brukes mer og mer, dessuten finner du jo mange TV-programmer på nett-tv ol., de kan jo fortsatt se på DVDer lignende.

Skrevet

Vil tro det ja.. Hadde ei klassevenninne som var lestatianer, de hadde ikke tv. Men hun fikk ikke lov å se tv borte heller, fikk ikke gå på kino og fikk kun høre på Celine Dion og "godkjent" musikk.. Hun var skikkelig uttafor, kanskje ikke på barneskolen, men på ungdomsskolen og videregående, når vi snakket om The Tribe, Hotel Cæsar, Home and Away, Norske Talenter osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HI her.

Hm, vanskelig valg. Jeg merker selv at jeg er utenfor år andre prater om Farmen, Bingobanden, Total blackout etc, men jeg bryr meg ikke om det. Jeg har jo selv valgt å ikke se på det, og velger da selv mitt utenforskap.

Pantora: Vi kommer jo evnt til å bruke internett hyppig. Mange programme vises også på nett-tv, hvertfall på nrk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ærlig talt ikke man blir så veldig utenfor. Om man ikke har tv fordi man er læstadianer e.l, så er det nok flere grunner til at man havner litt i utkanten. Men jeg kjenner flere veldig oppegående folk, både på min egen alder (30+) og yngre som har vokst opp uten tv i hjemmet, og klart seg aldeles utmerket. Det kommer nok litt an på hvor man setter grensene og hva man prioriterer ellers, de jeg kjenner har sett film og dokumentarer, og fått nyheter via radio og aviser, selv om de ikke har hatt tv. I tillegg til å ha pc, lese bøker osv. Barn har vel en tendens til å herme etter ting de ser på tv, og jeg husker fra den korte tiden jeg jobbet i barnehage at en del merchandise var veldig populært, men det så heller ikke ut til at de barna som IKKE hadde klær, matboks og sko med Cars osv var utenfor. Det vil jo alltid være litt sånn at man kommer sammen med noen med særinteresser, og går glipp av det folk med andre interesser snakker om, men jeg mener det er nok av interessante ting å ha felles med andre selv om en ikke vokser opp med Fantorangen (lam og ekkel type) og reality. Særlig når barna er små, etter hvert som de blir eldre og har mer kritisk sans kan dere jo tenke over det på nytt, om de gjerne vil ha tv.

(niesen min er 4 og ser "mye" på tv, men jeg synes ikke det virker som det er noe viktig i omgangen mellom henne og vennene. Det virker forøvrig heller ikke som hun tar skade av det)

Skrevet

Når barna er så små tror jeg ikke det er noe problem :) Iallefall ikke hvis man ser litt DVD eller nett-TV. Vi har selv ikke signal på TV'en (har ingen barn da..)Ser dette sprer seg mye i vår aldersgruppe (25+) Men folk forundrer seg stadig over at vi ikke ser luksusfellen eller paradise hotel eller farmen... :gjeiper: For min del var det en befrielse å slippe signalene. Nå kan jeg heller se hva jeg vil når jeg vil! Det finnes jo utrolig mye bra nett-TV for tiden, også for barn! Tror ikke de går glipp av noe eller blir mobbet ;) Jeg vil anbefale deg å finne alternativer til kabel tv før du eventuelt sier opp. Så blir barna vant. NRK har vel en god del nett-tv, f.eks, og utenlandske tv kanaler har også mye (men dette blir jo uten norsk tale). :)

AnonymBruker
Skrevet

Med små barn tror jeg ikke det spiller noen rolle, men jeg har opplevd at det kan ha noe å si for litt eldre barn/tenåringer. Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og to av mine elever er Smiths venner. Disse har ikke tilgang til tv hjemme, og jeg merker enorm forskjell i engelskunnskapene hos disse og de andre elevene. Både i ordforråd og utvikling av såkalt språkøre.

Nå har ikke disse ungdommene tilgang til internett hjemme heller, de er heller ikke på kino eller hører på typisk ungdomsmusikk så de er nok hakket mer "isolert" enn andre ungdommer uten tv ville vært, men det er likevel et aspekt verdt å tenke på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, og når de blir gamle nok til at TV-titting skal ha noe å si, har de muligheten til å se TV-serier på nettet (noe som nok kommer til å bli mer og mer vanlig). Null TV er null stress! :)

Skrevet

HI her.

Hm, vanskelig valg. Jeg merker selv at jeg er utenfor år andre prater om Farmen, Bingobanden, Total blackout etc, men jeg bryr meg ikke om det. Jeg har jo selv valgt å ikke se på det, og velger da selv mitt utenforskap.

Pantora: Vi kommer jo evnt til å bruke internett hyppig. Mange programme vises også på nett-tv, hvertfall på nrk.

... og da blir det nok ikke noe problem tror jeg. Super-sendingene på nrk er det de fleste barn ser på jevnlig, og evnt disney channel. Og de fleste programmene ligger tilgjengelig på nett-tv på begge kanaler tror jeg. Iallefall ser barna mine mye nrk/disney på nettet.

Ene datteren min har en venninne som ikke har tv, men som ser nett-tv, og hun er alt annet enn utafor. En læstadianer/smits venner får jo ikke lov til å se hverken tv, internett, film eller noe; så sammenligningen blir litt tynn synes jeg. Det er jo ikke sånn at du tenker å frata ungene dine all form for tv-underholdning; du tenker jo egentlig bare å bruke et annet medium til mye av det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å si opp kabeltv-abonnementet vårt. Det eneste vi bruker selve kabeltv til er cartoon network og barne-tv. Men tror dere barna risikerer å bli utenfor om vi ikke har tv? Selvom vi kan kjøpe serier og filmer, misser de jo noe av det som går.. Barna er fem og syv år gamle nå. Jeg skal isåfall kvitte meg med selve tv også, så vi slipper tv-lisensen også. Men dataen skal jeg beholde.

Om ikke utenfor så mister de noe. Tv kan være lærerikt også. Istedenfor at barna skal sitte passiv å se på tegneserier,så velg ut programmer du kan se sammen med de. etterhvert som de grodde til,så fikk de se programmer om barn fra andre land,hvordan de levde osv.

Det engasjerte barna, og fikk de til å tenke. Vi så også naturprogrammer og andre opplysende programmer fra de var ganske små. Etterhvert så ble det nyheter,ungene ble veldig orientert på mange områder. Bare tegneserier er fordommende for barn.

engasjer de.

Vi valgte bort masse kanaler. Tv var ikke noe som sto på til froskost og etter skolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke utenfor så mister de noe. Tv kan være lærerikt også. Istedenfor at barna skal sitte passiv å se på tegneserier,så velg ut programmer du kan se sammen med de. etterhvert som de grodde til,så fikk de se programmer om barn fra andre land,hvordan de levde osv.

Det engasjerte barna, og fikk de til å tenke. Vi så også naturprogrammer og andre opplysende programmer fra de var ganske små. Etterhvert så ble det nyheter,ungene ble veldig orientert på mange områder. Bare tegneserier er fordommende for barn.

engasjer de.

Vi valgte bort masse kanaler. Tv var ikke noe som sto på til froskost og etter skolen.

Men slike lærerike programmer og serier kan kjøpes på DVD eller ses på nett. Kabel-tv er ikke nødvendig.

Skrevet

For en fantastisk forelder du er :) mitt råd er: ta med barna dine ut på tur og opplevelser! Da trenger de ikke TV. Lær de om hvor vakkert naturen er, og hvor mange flotte forskjellige kulturer og mennesker verden består av. De pengene du sparer på TV kan du jo bruke på det!

• Liker 2
Skrevet

Nja, vet ikke jeg. I utgangspunktet høres det flott ut å droppe tv'n, men må si lærerinnen lenger opp i tråden hadde et poeng. For dette med språk får ungene gratis i stor grad gjennom tv'n, og det er ikke så dumt det. Nyskjerrigheten og behovet for å lære språk er ihvertfall noe jeg ser at mine barn har mye av, og det tror jeg skyldes at det sjelden er norsk tv som står på hjemme.( :lur: )

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men slike lærerike programmer og serier kan kjøpes på DVD eller ses på nett. Kabel-tv er ikke nødvendig.

Ja, de kan det,men blir det gjort? har da enda tilgode å se noen oppsøke slike ting på nett. tror du at du ser barna sitte på nett å se nyheter,aktualitetsprogrammer+

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg også tenkte umiddelbart på dette med språk. Vi som er ca 30 og yngre har lært utrolig mye engelsk gjennom TV, og det er stor forskjell på vår engelsk, både uttale og ordforråd, og foreldregenerasjonen vår som er oppvokst med bare NRK og ikke TV-titting i stor grad.

Men det er jo selvfølgelig + og - med alt.

Ser på de barna jeg kjenner i aldersgruppen til dine barn, så leker de ofte disse seriene. Men hvis du er flink til å bruke nettet å se på disse tingene, så kan de jo få det med seg likevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan det,men blir det gjort? har da enda tilgode å se noen oppsøke slike ting på nett. tror du at du ser barna sitte på nett å se nyheter,aktualitetsprogrammer+

Det kommer da an på foreldrene. Om foreldrene ikke oppsøker slike ting på nett, hadde de antageligvis ikke oppsøkt slike ting på TVen heller.

Jeg fikk PC da jeg var 10 år og brukte den til mange lærerike ting, og ser fortsatt dokumentarer og lærerike TV-serier på nett ganske ofte. Det hadde jeg fortsatt med om jeg hadde fått barn. Nyheter leser jeg på nett, og får dermed mer utfyllende informasjon fortløpende - har dermed ikke bruk for nyheter på TV.

Og folk klarte seg fint uten TV før den ble oppfunnet. Man kan fint lære barn om ting uten å bruke TVen, vil påstå det er bedre at foreldrene er aktive i læringsprosessen enn at de setter sin lit til at TVen skal gjøre det for dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tenkte umiddelbart på dette med språk. Vi som er ca 30 og yngre har lært utrolig mye engelsk gjennom TV, og det er stor forskjell på vår engelsk, både uttale og ordforråd, og foreldregenerasjonen vår som er oppvokst med bare NRK og ikke TV-titting i stor grad.

Er enig der, men barna kan få språklig input fra andre steder, f.eks engelske spill.

Nå i dag har de dessuten begynt å dubbe flere og flere serier på TV til norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...