Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest shirleys-secret
Skrevet (endret)

Jeg holdet på med særemne i norsk nå. Har valgt å holde på med adaptasjon, hvor jeg skal ta for meg bok og film av Anne Franks dagbok.

Det jeg er usikker på, er hvordan en slik oppgave skal settes opp.

Oppgaven må være på minst 4000 ord.

Foreløpig problemstilling er slik:

Hvilke likheter og forskjeller er det mellom filmen og boka, og har produsentene av filmen klart å følge historien slik den var skrevet? Og har filmskaperne lykkes i å filmatisere boka, ut ifra min vurdering?

Eller slik:

Hvilke likheter og ulikheter er det mellom bok og film, og har filmskaperne lykkes i å filmatisere dagboka?

Dersom noen kunne gitt meg litt hjelp angående disposisjon hadde jeg blitt evig takknemlig!

Og hvilken problemstilling er best? Tar gjerne imot hjelp på en evt bedre en også.

Endret av shirleys-secret
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på noe av det samme. Jeg skal skrive et fordypningsemne om boken Ut og stjæle hester av Per Petterson. Men jeg er 25 år og har aldri skrevet et fordypningsemne før, så jeg aner ikke hvordan man gjør det.. :sjenert: Sitter og prøver å skrive, men aner ikke hvordan jeg skal sette det opp. Mitt skal kun fremføres muntlig, ikke leveres inn, men alikevel.. Hmmm. Hjelp anyone?

Gjest shirleys-secret
Skrevet

Jeg lurer på noe av det samme. Jeg skal skrive et fordypningsemne om boken Ut og stjæle hester av Per Petterson. Men jeg er 25 år og har aldri skrevet et fordypningsemne før, så jeg aner ikke hvordan man gjør det.. :sjenert: Sitter og prøver å skrive, men aner ikke hvordan jeg skal sette det opp. Mitt skal kun fremføres muntlig, ikke leveres inn, men alikevel.. Hmmm. Hjelp anyone?

Er det kun den boka du skal skrive om? Har du funnet problemstilling? Og hvor langt skal foredraget være?

Går du tredjeåret på vgs, eller tar du noe annet?

Vet hvertfall at det er viktig at du under presentasjonen viser at du har mottakerbevissthet. Du burde også ha med dramatisering/rollespill, kanskje opplesning av litt av boka og slike ting. Powerpoint burde du hverfall bruke. Er krav på læreplanen er jo at man kan å bruke slikt, om jeg ikke tar helt feil.

Kan sikkert nevne mer når jeg vet mer om oppgaven din.

Og hvis det er noen som kan om adaptasjon er det flott! :jepp:

Skrevet (endret)

Skal den leveres skriftlig eller muntlig?

I tilfelle skriftlig;

Jeg syns du burde velge den første problemstillingen, da kritisk vurdering er (så vidt jeg husker) et læreplanmål i den norske skolen. Om det ikke er det får du i alle fall pluss for å ha gjort det. Du kan evt. vurdere å gjøre den til en litt mindre problemstilling, slik at "Hvilke likheter og forskjeller er det mellom filmen og boka, og har produsentene av filmen klart å følge historien slik den var skrevet?" er hovedproblemstillingen din, mens "Og har filmskaperne lykkes i å filmatisere boka, ut ifra min vurdering?" er underproblemstillingen din.

Disposisjon:

Har dere ikke fått noen mal av lærer av dette? Det fikk i alle fall vi. Men slik bør oppgaven din se ut (i min mening)

1. Forside

2. Innholdsliste

3. Forord

Dette MÅ du ha med. Deretter kan du selv velge litt fritt hva du vil gjøre.

Vil du fortelle om Anne Frank? Vil du greie ut om hvordan filmen er? (i så fall MÅ du nevne dette i forordet. En oppgave skal fungere slik at en skal kunne lese oppgaven ut fra kun forordet og etterordet, mens selve hoveddelen skal kun være en utgreiing av hva du har skrevet i forordet. Du skal IKKE introdusere et nytt emne uten å ha klargjort dette i forordet)

Hva med først å forklare hvem Anne Frank er, deretter kort fortelle om Anne Franks dagbok, deretter fortelle om filmen som er basert på boka. Så kan du gå dypere inn på boka og filmen etterpå. Eller du kan gjøre det slik at du holder disse separert, ved å ha én del av oppgaven om dagboka, og én del av oppgaven om filmen. Så binde sammen trådene på slutten.

Edit: Er for lat til å lese gjennom det jeg har skrevet, så hvis det er noe som er uklart må du gjerne spørre ;)

Endret av Bellamy
Gjest shirleys-secret
Skrevet

I tilfelle skriftlig;

Jeg syns du burde velge den første problemstillingen, da kritisk vurdering er (så vidt jeg husker) et læreplanmål i den norske skolen. Om det ikke er det får du i alle fall pluss for å ha gjort det. Du kan evt. vurdere å gjøre den til en litt mindre problemstilling, slik at "Hvilke likheter og forskjeller er det mellom filmen og boka, og har produsentene av filmen klart å følge historien slik den var skrevet?" er hovedproblemstillingen din, mens "Og har filmskaperne lykkes i å filmatisere boka, ut ifra min vurdering?" er underproblemstillingen din.

Disposisjon:

Har dere ikke fått noen mal av lærer av dette? Det fikk i alle fall vi. Men slik bør oppgaven din se ut (i min mening)

1. Forside

2. Innholdsliste

3. Forord

Vil du fortelle om Anne Frank? Vil du greie ut om hvordan filmen er? (i så fall MÅ du nevne dette i forordet. En oppgave skal fungere slik at en skal kunne lese oppgaven ut fra kun forordet og etterordet, mens selve hoveddelen skal kun være en utgreiing av hva du har skrevet i forordet. Du skal IKKE introdusere et nytt emne uten å ha klargjort dette i forordet)

Hva med først å forklare hvem Anne Frank er, deretter kort fortelle om Anne Franks dagbok, deretter fortelle om filmen som er basert på boka. Så kan du gå dypere inn på boka og filmen etterpå. Eller du kan gjøre det slik at du holder disse separert, ved å ha én del av oppgaven om dagboka, og én del av oppgaven om filmen. Så binde sammen trådene på slutten.

Edit: Er for lat til å lese gjennom det jeg har skrevet, så hvis det er noe som er uklart må du gjerne spørre ;)

Den skal leveres skriftlig ja, så tusen takk! :)

Gjest WendyClear
Skrevet

En ting du også bør være obs på er at mange lærere krever ekstra litteratur rundt det du skriver om. Her kan du for eksempel ta med henvisninger til bøker om adapsjon fra bok til film.

• Liker 1
Gjest shirleys-secret
Skrevet

Ja, jeg har allerede lest deler av den boka :)

Gjest Vampen
Skrevet

I tilfelle skriftlig;

Disposisjon:

1. Forside

2. Innholdsliste

3. Forord

Jge syntes først det hørtes litt mye ut med et forord på en såpass liten oppgaven, men når jeg leste videre ser jeg at det du mener med forord er noe a la en innledning, og da er jeg enig. :jepp:

Når man skriver en slik oppgave er det greit å gå utifra at den som leser oppgaven ikke kjenner til boka eller filmen. Derfor er det greit å begynne med en kort oppsummering av hva den handler om. Jeg tror at jeg ville ha begynt med boka og trukket inn filmen utover i oppgaven.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg tror det har litt å si hva slags løp du følger. Om du går på VGS kan det sikkert være flott med PP ect., som det blir nevnt her. Jeg tok den som privatist og da var det satt av 10 min på slutten av muntlig eksamen og da var det ikke akkurat tid eller mulighet til "fancy" hjelpemidler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...