Gå til innhold

katten min har ikke skjønt det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

når hun er på do, graver hun et lite hull(som hun skal) men hun bæsjer ikke oppi der, men setter forpotene oppi istedet, og når hun er ferdig, skjønner hun ikke at hun skal børste sand OVER bæsjen, så hun står bare å børster sånn forsiktig ett eller annet sted inni der, samt at hun står og børster på veggene inni doen sin (jeg tror hun innbiller seg at det skulle falle sand over fra veggen eller noe)

så når hun er ferdig, må jeg stå med spaden og børste over etterpå, for at det ikke skal lukte i hele leiligheten (for det LUKTER)

noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve?? har prøvd og fjerne lokket, men da klarer hun og bæsje utenfor!!! hun er ikke den skarpeste kniven i skuffen kan man si :balltre: meeeen hun er nå så god ellers :rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å sette lokket på, men tatt av døren? Da kan det kanskje være litt enklere å finne frem. :) Så kan heller døren settes på etterhvert som hun blir vant med den. Ser du at hun går rundt kassen litt stresset, så løft henne opp og putt henne inni.

Regner med at hun ikke er så gammel enda, så kan være at det kommer seg, ting er jo ikke alltid så lett i starten. Har hun blitt tatt tidlig fra moren?

Hvordan type for bruker du? Ordentlig for som Hills, Royal Canin osv er litt dyrere, men er mye drøyere i bruk, mye bedre for katten, og kan gi mindre avføring og lukt.

Hun høres veldig søt ut da. :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen råd til deg, men jeg har ei katt som gjør noe lignende - i stedet for å grave over står hun og graver/skraper på kanten av "bæsjehula" si. Det er som om hun graver over, som om det er et instinkt for henne, men hun skjønner ikke at hun må gjøre det med sanden, og ikke plastkanten. Hun var villkatt da vi fikk henne, jeg vet ikke om det kan ha noe å si.

Skrevet

hehe har ingen gode tips! Katten min sparker sand vilt over hele kassa i lang lang tid han..og ender med at han graver det ned til slutt.. men tar en god stund altså!! hehe :pasha:

Skrevet

Jeg gjetter at du fikk denne katten før den var 12 uker gammel? :)

Det høres ut som dyret ditt opererer på rent instinkt. Han vet altså at han skal grave, men ikke hvorfor. Tror det er ganske vanlig, spesielt om de ikke har vært lenge nok sammen med moren (og særlig om denne moren er en utekatt som ikke brukte kattesand).

Synes personlig katter med litt "feiltolkede" instinkter er de herligste, da de gjør alle slags merkelige ting - og gjerne fremstår som litt tette. :D

Skrevet

hun er over et år, og fikk henne når hun var 12-14uker gammel, hun har gjort dette det siste 3/4året :klaske: så når hun var ordenlig kattunge, gjorde hun riktig, men når jeg tenker etter, tror jeg hun begynte med dette etter hun begynte og bæsje ute (ettersom doen var ren i 2-3dager i strekk forrige sommer) så er ikke noe fra moren nei :) jeg bruker egentlig royal, men måtte kjøpe billigfor nå i påsken, men skal ned i dyrebutikken nå snart og kjøpe noe som reduserer lukt, for gurimalla det STINKER :ler:

har prøvd og vise henne hva hun skal gjøre, har prøvd og løfte henne inn i doen når hun har gått ut.. en sjelden gang så tar hun hintet, og FAKTISK børster over, men somregel får jeg bare et skikkelig furtetryne tilbake, og en snurt katt de neste 10min :ler: (hu blir veeeldig fort gla i a matmor igjen, litt kos bak øret så er vi bestiser igjen :lol: )

Skrevet (endret)

Den ene katten min gjør også dette. Han graver og graver og graver på kanten av doen, og ser rett og slett ut til at han ikke skjønner poenget... Så jeg står også klar med spaden til å grave over med en gang. Ute graver han over, merkelig nok.

Den andre katten min graver over, og kaster i samme slengen sand over hele gulvet... Lurer på om jeg noensinne får en katt som virkelig kan dette! :fnise:

Endret av SlowMotion
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det å ikke grave over forbinder jeg med å markere revir.

I ditt tilfelle tror jeg den tanken kanskje kan ha noe for seg, siden du sier hun gravde ned da hun var liten, men har sluttet med det nå som hun gjør fra seg det meste av det som skal ut utendørs :)

Skrevet

Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men ville bare si at jeg måtte flire litt av pusen din. De er ikke så glupe, disse kattekrekene.

Dyret vårt er ikke alltid så oppvakt, det heller. Stadig vekk "graver" han i taket på kattedoen fremfor å krafse sand over dritten sin. Særlig trivelig tidlig på morgenen, hvor du blir vekt av infernalsk krafsing fulgt av en fryktelig stank som brer seg over hele leiligheten... :popcorn:

Heldigvis gjør dyret mesteparten av bisnissen sin ute nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...