Gå til innhold

Hjelp! skal ta fly og tog i mange timer - trenger tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tog er nok ikke så kjedelig som flyet,for da stopper det i alle fall ganske ofte,og det er ting å se på,men på flyet-

HJELP!

H*n leker med alt mulig ellers,duplo,dukker,biler og alt,men hva er greiest å ha med på tur på fly?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bærbar skjerm med dvdspiller ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det har vi ikke :( og h*n har som regel ikke ro nok til å se på noe i mer enn to min om gangen likevel

Skrevet

(laptop fungerer om dere har det).

bøker, leker og mye småsnop som rosiner og drikke

Skrevet

Når vi er ute og reiser med gutten på snart 2 har vi med ca dette:

*Tegnebrett (har et lite som fulgte med et større).

*Bok som han ikke har sett i på en stund.

*Lekebil(er)

*Rosiner (tar litt tid å spise om han plukker 1-2 av gangen)

• Liker 1
Skrevet

Når dere skal ta tog, husk å bestille plass i familie-vognen. Der er det lekerom. Og dessuten er det mye god underholdning i mat... Tok nettopp tog med en toåring, og toget stoppet jo ofte, men det var jo ikke spesilelt interessant at toget stoppet. (når toget stoppet, sørget jeg for å ha ham innen synsvidde, for jeg var redd for at han skulle gå av toget når dørene åpnet seg)Det var heller ikke spesielt populært å kikke ut vinduet, men noen traktorer og gravemaskiner så vi jo, men de forsvant jo igjen med en gang han hadde fått øye på de...

Han brukte mye tid på å løpe fram og tilbake i midtgangen, spise og drikke, klatre i setene, inn og ut av lekerommet, litt bleieskift, ornde med sko, kluter, åpne og lukke en boks. Og så leste han litt i en bok, men det var ikke mye.

AnonymBruker
Skrevet

Ok,for h*n har aldri vært på dette stedet før,så ..

Skrevet

Har alltid dratt på tur med jentungen med instillingen at jo flere leker jo bedre. Plassen begrenser jo seff antallet leker i håndbagasjen hennes, derfor er masse småleker -jo mindre jo bedre- mitt beste råd. Kjører fly jevnlig (svigerfamilien i utlandet) og aldri hatt sutring. En annen ting er at barneoppdragelse er noe man gjør man i hverdagen, ikke på offentlige transportmidler. Har følelsen av at mange foreldre som åpenbart ikke har helt kontroll over sine søte i det daglige plutselig skal forsøke seg som pedagogisk riktige forbilder når de får nærsittende vitner. Som seff resulterer i trassgråt fra tassen som ikke skjønner bæret :ler: Positiv (lydsvak) oppmerksomhet fra foreldre kombinert med småleker har iallefall funka for oss.

God tur! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg ganske mye til akkurat det - h*n har ikke flydd før,og jeg er redd for at det skal bli grining og hyling fordi ditten eller datten. Jeg har dårlig selvtillit fra før,så dømmende blikk og kommentarer fra medpassasjerer er ikke noe jeg håper på å få :S Masse leker,tegnebrett og småsnacks og seff våtservietter til å tørke vekk klin..Det er på lista. Tenkte å kjøpe en ny leke/bok før vi flyr også,så det også er en ny spennende ting.

Skrevet

..og det viktigste underveis er en blid mamma som gir oppmerksomhet. Du er åpenbart såpass bevisst på det her så dette kommer til å gå bra :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk - er fryktelig stressa for det her :)

Skrevet

Vi var nylig ute og fløy i 7 timer (på dagtid, og null søvn) med vår gutt på nesten to. Vi hadde med masse mat og "godteri". Rosiner, brødskiver, oppskåret frukt, og juicebokser. Hvis du kjøper de fra nestle som er merket med barnemat får du de gjennom sikkerhetskontrollen.

Ellers hadde vi planer om bærbar dvd spiller, men den tok kvelden på flyplassen så det funket dårlig. Vi hadde med noen biler, et par bøker og egentlig ikke så mye mere. 7 timer er lenge, men det gikk helt greit. Og vi har en aktiv unge, som ikke er spesielt glad i å sitte stille på fanget.

AnonymBruker
Skrevet

Han brukte mye tid på å løpe fram og tilbake i midtgangen, spise og drikke, klatre i setene, inn og ut av lekerommet, litt bleieskift, ornde med sko, kluter, åpne og lukke en boks.

Haha... jeg skulle akkurat til å skrive til TS at pass i hvert fall på å ta hensyn til de andre passasjerene også, dvs ikke la han løpe i midtgangen eller klatre i setene. :fnise:

Men det er jamen ikke greit, jeg hatet å kjøre tog som liten. Jeg ble så bilsyk (togsyk) også, så det var helt uaktuelt å lese bøker eller denslags. Jeg vet ikke om dette gjelder ditt barn TS, men for meg var det i hvert fall viktig å ha nok drikke, samt noe salt å tygge på. Som voksen synes jeg musikk på øret er veldig bra for å korte reisen, vet ikke om det funker like bra på et barn, men verdt et forsøk? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må bare komme med en liten kommentar.. Leste i et blad barnehagen jeg jobber i fikk, at små barn skal ikke ha masse rosiner for det inneholder noe type mugg. Og at en liten pakke i uka er nok.

Jeg finner dessverre ikke mye om dette, men dere kan google litt så finner dere litt.

Skrevet

Haha... jeg skulle akkurat til å skrive til TS at pass i hvert fall på å ta hensyn til de andre passasjerene også, dvs ikke la han løpe i midtgangen eller klatre i setene. :fnise:

He-he, joda, jeg er enig. Men dette var i familie-vognen, og med en haug andre løpende og klatrende barn, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Toget var ikke fullt, så passasjerene som ikke orket å sitte midt i barnehagen, kunne flytte seg. Det var det også noen som gjorde.

Skrevet

Må bare komme med en liten kommentar.. Leste i et blad barnehagen jeg jobber i fikk, at små barn skal ikke ha masse rosiner for det inneholder noe type mugg. Og at en liten pakke i uka er nok.

Jeg finner dessverre ikke mye om dette, men dere kan google litt så finner dere litt.

Jeg googlet litt: http://matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/barn_under_3_aar_bor_ha_et_begrenset_inntak_av_rosiner

Her står det at OTA-verdien overstiges ved 6 esker à 45 g ukentlig. Så de kan spise noe mer enn en eske, da. Men jeg er enig i at rosiner bør begrenses.

Gjest Caramba
Skrevet

Jeg har reist mye med barna og jeg vil si at hvis du klarer å senke skuldrene litt så får alt så mye bedre. Stressa foreldre smitter over på barna. Dette går så fint så, ta med rosiner, masse drikke og god niste. Lykke til:-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

drikke fikk man visst ikke ta med flyet,sa venninna mi - men de selger heldigvis vann da!

Gjest white tiger
Skrevet

Hva med puslespill og klistremerkebøker? Det bruker jeg å ta med til eldstejenta mi. Det holder henne opptatt i en periode :)

Skrevet

Må bare skyte inn at det som regel ikke er problem å få med seg drikke til barnet på flyet. Vi har reist to ganger til utlandet med fly den siste mnd og begge gangene har jeg hatt med flaske/kopp med vann, vanlige små juicekartonger og barnematglass (minst en av gangene et åpnet, halvspist glass). Alt dette har gått rett gjennom sikkerhetskontrollen uten så mye som et spørsmål. Har tidligere fått beskjed om å smake på vannet, men heller ikke det ble jeg bedt om. Siste gangen hadde mannen min glemt en halvlitersflaske halvfull med vann i sekken sin, og de kikket ikke på den heller.

Skulle jeg ha måttet tømme ut vannet og de hadde tatt juicen så hadde det jo uansett ikke vært noe krise siden de jo selger nytt på terminalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...