Em@lie Skrevet 10. mai 2002 #1 Del Skrevet 10. mai 2002 Det er voldsomt til vaskeinteresse her inne. Når jeg leser hva andre gjør så lurer jeg på om det er plass til andre ting i hverdagen. Vaskemaskin går flere ganger pr.dag. Driver dere vaskeri? Eller er det bare hjemmmeværende småbarnsmødre som må ha noe å fylle dagene med? Nekter å tro at med småbarn så må vaskemaskin gå flere runder hver dag. Da spør jeg: Når vasker dere huset/leiligheten? Vinduene? Så mye tøyvask,håndklevask og sengetøyvask, så må dere vel ta natten til hjelp??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. mai 2002 #2 Del Skrevet 10. mai 2002 Hos oss blir det fort litt her og litt der. Noen ganger jobber vi så mye at vi drukner i støv og klesvask. Hver gang vi får besøk tar vi en liten vask. Vi rekker rett og slett ikke å holde det perfekt med nyvasket sengetøy hver uke og nye håndklær etter hver dusj. Har faktisk fått tilbakemeldinger på at det er så koselig å komme til oss, for det er ikke så "strøkent" til enhver tid. Det er klart vi vasker og rydder hjemme, men det er ofte lange arbeidsdager og når sola skinner går vi heller ut enn å skure og vaske. Føler meg forferdelig grisete og uhygenisk når jeg leser disse innleggene, men nå har ingen av beboerene hos meg allergi eller støv på hjernen. Hvordan rekker dere alt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 10. mai 2002 #3 Del Skrevet 10. mai 2002 Det dannes to "sider" i denne saken - de som har et "system" i vaskinga, og de som tar det mer på slump. Men er ikke det helt greit? Det er jo ikke nødvendig å ta seg nær av at andre bruker et annet opplegg enn deg? Jeg er student, har en liten hybelleilighet, og er et rotehue av de svært sjeldne. Jeg har en vaskedag i uken, da vaskes alle klær og håndklær. Sengetøy tar jeg når jeg husker på det, alt fra 2 - 5 uker. Er det behov for oftere enn en gang i uken, tar jeg det som håndvask (undertøy etc.). Når jeg vasker/tørker støv/støvsuger/rydder leiligheten..? Ehh Ikke kom med ekle spørsmål her da. Jeg gjør det kanskje en gang hver 3. uke. Den er muligens drøy, men, som Maiken (tror jeg det var) sa så treffende under en annen tråd: Jeg får faktisk ikke orgasme av husarbeid. Det er et ork, siden det er så vanvittig mye annet lurt å finne på. Ser ikke på meg selv som uhygienisk av den grunn, i og med at jeg dusjer hver dag og er ren og pen selv... Likevel, tror ikke det er unormalt for barenfamilier å ha vaskemaskinen gående flere ganger om dagen, uten at det trenger tyde på fritidsproblemer av den grunn. Mitt hus er min borg... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 10. mai 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg selv? Vasker meg og ikke bestandig når det trengs heller. Jeg stresser ikke hele fredagen for og vaske pusse og gnikke. Kan ikke gjøre noe annet på fredagen enkelte for da MÅ det vaskes til helgen. Jeg får litt "angst" når jeg kommer til noen der jeg kjenner grønnsåpa river i nesen og alt skinner.Alt står sirlig på sin plass og mor sjøl gisper nesten etter luft.. Tør jo nesten ikke røre seg i slike hjem. Ikke er det spesielt rotete her, ikke møkkete.Folk trives her. Vaske kan jeg godt gjøre på søndag. Eller kansje gubben tar det på mandag, det blir gjort til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 10. mai 2002 #5 Del Skrevet 10. mai 2002 vakser du aldri siden du er så sjokkert at mange andre gjør så mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 10. mai 2002 #6 Del Skrevet 10. mai 2002 Du, småbarn blir skitne flere ganger for dagen og da må man vaske klær. Vaskemaskinen her i huset går flere ganger for dagen. Utenom å vakse klær så skal det vaskes sengetøy, laken, håndklær osv. Det blir mer vask med barn i huset, vet du ikke det, siden du er så sjokkert? Og dessuten så tar det ikke lange tiden å vaske gulv hos oss. Maks 10 minutter ( vi bor i en leilighet og det er teppe på mesteparten av gulvene. ). Det gjøres kjapt mens vaskemaskinen ruller og går. Det samme gjøres med støvtørking av speil, tv, video o.l. Gjort i en fei. Jeg bruker toppen 90 minutter på rydding, vasking av gulv og støvtørking. Klærne blir hengt ut til tørk og henger der til dagen etter og det tar en halvtime og brette de sammen og ligge på plass. Så her blir det gjort mye annet enn å bare vaske klær. Men flere runder for dagen er ikke unormalt. Men hvilken interesse har du av det?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 10. mai 2002 #7 Del Skrevet 10. mai 2002 Og ja, vindusvask er umulig hos oss, for da må vi leie inn folk til å vaske. Vi bor i 4 etasje og kan liksom ikke bare lene oss ut for å vaske altanvinduene. Dette er snakk om store vinduer i tillegg.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 10. mai 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg er ikke sjokkert over at folk vasker. Jeg vet også at små barn skitner seg til. Jeg kritiserer ingen om det ble oppfattet slik. Ser bare i min vennegjeng, er det finvær på fredag, så er det omtrent umulig til å få enkelte å snu på rutinene.Helgerengjøring må du vite, kommer først. Det er så rent til de, så om du skvettet grønnsåpa rundt så ville folk tro det var vasket. Det er faktisk veldig rent til folk, folk vasker både seg selv og ungene syke (allergi) Folk gjør som de vil, men det er nok litt hysteria ut å går. Mulig hjemmeværende har tid til å pusle med husarbeid hele dagen.Det er en del som skal gjøres utenom klesvask da. Vi deler på husarbeidet og jeg tror det ser like bra ut her som til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 10. mai 2002 #9 Del Skrevet 10. mai 2002 Em@lie Medlem siden: Feb 22, 2002 innl.: 159 Fra: Ca midt i landet Postet: 2002-05-10 16:43 -------------------------------------------------------------------------------- Det er voldsomt til vaskeinteresse her inne. Når jeg leser hva andre gjør så lurer jeg på om det er plass til andre ting i hverdagen. Vaskemaskin går flere ganger pr.dag. Driver dere vaskeri? Eller er det bare hjemmmeværende småbarnsmødre som må ha noe å fylle dagene med? Nekter å tro at med småbarn så må vaskemaskin gå flere runder hver dag. Da spør jeg: Når vasker dere huset/leiligheten? Vinduene? Så mye tøyvask,håndklevask og sengetøyvask, så må dere vel ta natten til hjelp??? -------------------------------------------------------------------------------- du sier jo en annen ting på ditt første innlegg enn den siste! *dobbel moral* [ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-10 21:39 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-10 21:41 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 10. mai 2002 Forfatter #10 Del Skrevet 10. mai 2002 Ble vel mye såpe på deg i dag ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 10. mai 2002 #11 Del Skrevet 10. mai 2002 Dette utvikler seg jo til å bli rene såpeserien... Hvem trenger Glamour? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 10. mai 2002 #12 Del Skrevet 10. mai 2002 Huff ja jeg har en mann og et barn i hus og det skulle tro at vi var ti mennesker som skittnet til klær..... Jeg vasker minst tre maskiner med klær om dagen. Vasker alle gulv og tørker stør hver dag, Støv tørkingen kan det hende at det går to dager mellom. Eller så er jeg ute omtrendt hele dagen og har tid å lage varm lønsj og varm kvelds.... det er jo bare til å ha llitt rutine på ting.... Og vaskemaskinen går jo av seg selv og det gjør jo tørketommlen også så det er jo ikke noe arbeid i å vaske klær klem fra 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 10. mai 2002 Forfatter #13 Del Skrevet 10. mai 2002 Nå bobler det rundt om i de tusen hjem du... Dette er rene såpekokeriet. Nå er moralen også iblandet litt såpe....så da kan dere vente litt forskjellig på såpefronten.... Ja, en god latter gjør at vasken går litt lettere. Smil hi-hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 10. mai 2002 #14 Del Skrevet 10. mai 2002 Em@lie - jeg hadde ikke trodd det selv, jeg, at det skulle følge så mye klesvask med en liten en... Men joda, selv fikk jeg en sønn for et par måneder siden, og maskinen går hver dag nå, den! (Før ble det et par ganger i uka.) Nå har det seg jo slik da at min lille gutt er en liten gulper, så gulpeklutene alene fyller jo omtrent en maskin. Herlig å være foreldre, dere! Ellers må jeg innrømme; joda, jeg tar "helgevasken" fredag ettermiddag. Gammeldags, jeg!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. mai 2002 #15 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg prøver å få unna alt som MÅ gjøres midt i uka jeg! Jobber i helgene også og den tiden som er igjen før/etter jobb vil jeg slappe av! Skjønner godt at de med små barn har mye vask, men det blir jammen mye av to voksne som må skifte 2 ganger daglig også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freetime Skrevet 11. mai 2002 #16 Del Skrevet 11. mai 2002 Denne mååå jeg bare være med på Vaskemaskin og tørketrommel går hele tiden..med 5 unger og mann med skittent arbeidstøy,så blir det mye vask. Men det som er gøy nå.. ...er at jeg har fått meg hjelp i huset hver dag ...Så nå er det reint og ryddig overalt..til alle tider... Måtte bare skryte litt Det er så deilig,om enn for bare noen mnd. Så har jeg endelig,etter mange års ekteskap fått oppvaskmaskin i hus.Det hjelper virkelig når man egentlig skulle tatt oppvasken hver dag etter 7-9 personer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 12. mai 2002 #17 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg synes det er litt frekt og bli kalt for "hysterisk" fordi han holder huset i orden. Særlig møter man den holdning hos folk som ikke er såpass strukturerte hjemme hos seg selv og dermed må rakke med på oss andre for at de skal føle seg bedre. Utsagn som "såpelukta river i nesen" og "man tør jo nesten ikke røre seg" er bare tåpeligheter fra folk som etter min mening er slepphendte og uhygieniske. Og har man barn i huset er det hvertfall viktig og holde huset rent. Å ha barn er ingen unnskyldning for å bo i ett grisehus. Feilen mange gjør når de skal gjøre rent er at de gjør det på gal måte og at de ikke har utstyret som trengs. Dermed bruker de unødvendig mye tid og mer krefter enn de behøver. Dermed er det lett og si at "det tar for lang tid, det er ikke så nøye, det er ikke sunt og vaske for mye". Bare tåpelige unnskyldninger fra latsabber alt sammen. La meg anbefale boken til Lotta Külhorn som heter "Städa" eller "Vask" på norsk. Hun har skrevet en lett og humoristisk bok om vasking og hvordan gjøre det på riktig måte. Gry: Denne boken burde du selge i KG's nettbutikk. Personlig tar jeg en grundig vask en gang pr. uke, det tar ca 1 1/2 time. Ut med tepper og støvsuge først, deretter støvtørk, søppeltømming og vask av bad og gang før man tar gulvet til sist og rydder på plass. Skift av sengetøy minst hver 14. dag, og rikelig med rene håndklær. Klesvask etter behov. Mitt beste tips er å se på rengjøring som lystbetont, noe positivt og noe gøy. Milla12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. mai 2002 #18 Del Skrevet 12. mai 2002 Det er neppe mer frekt å kalle noen hysterisk fordi de holder huset klinisk rent, enn å kalle alle som ikke gjør det uhygieniske og slepphendte? Vi er alle forskjellige, hipp hipp og heldigvis for det! Det bør likevel ikke hindre at vi har respekt for hverandre og hverandres hjem. Jeg holder dessuten på at vi vasker oss syke sånn som mange holder på. Vi har snart ikke resistenter igjen, i kroppen, vi skrubber kropp og hus med "antibateriell"... hallo!? Det er bakteriene som holder oss friske. Så vask det du synes du må, ikke hva andre synes du må, ha det koselige etter egen smak i ditt hjem, vis repsekt for andres, hold det ryddig og lag litt ekstra god mat til kvelds. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå