Gjest Shelob Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Hva er "going rate" på pengegave til konfirmant? Det er snakk om sønnen til en (ikke så altfor nær) venninne. Det er gave fra samboer og meg.
Niennas Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Hm, rundt 300 kr? Vi skal i konfirmasjoner neste helg, en på lørdag, og en på søndag, begge to søskenbarn av kjæresten min, og de kjenner hverandre godt. Vi tenkte å gi dem hver 400 kr.
Pastill Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Hva er "going rate" på pengegave til konfirmant? Det er snakk om sønnen til en (ikke så altfor nær) venninne. Det er gave fra samboer og meg. Enig med 300 kr hvir dere bare vil gi en oppmerksomhet, men synes ikke det er nødvendig i det hele tatt å gi gave når dere ikke står hverandre så nære. Gir du fordi dere bare ønsker å gi gave, eller er dere invitert på dagen? Hvir dere kommer i selskapet, ville jeg gitt mer enn 300 kr (400-500 kr).
Gjest Shelob Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Vi er invitert, til kirken og til selskapet etterpå. Jeg tenkte på 1000 iom at vi er 2, samboer og megselv, men vil gi mindre hvis det er fare for at det er mer enn hva feks tante eller besteforeldre vil gi han. Virker litt rart hvis jeg gir mer enn familien hans. Jeg vet at de ikke er så fryktelig rike, men samtidig virker det som om ungdommer får store pengegaver til stadighet.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Vi er invitert, til kirken og til selskapet etterpå. Jeg tenkte på 1000 iom at vi er 2, samboer og megselv, men vil gi mindre hvis det er fare for at det er mer enn hva feks tante eller besteforeldre vil gi han. Virker litt rart hvis jeg gir mer enn familien hans. Jeg vet at de ikke er så fryktelig rike, men samtidig virker det som om ungdommer får store pengegaver til stadighet. Da ville jeg gitt 500kr.
Gjest Spinell Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Vi er invitert, til kirken og til selskapet etterpå. Jeg tenkte på 1000 iom at vi er 2, samboer og megselv, men vil gi mindre hvis det er fare for at det er mer enn hva feks tante eller besteforeldre vil gi han. Virker litt rart hvis jeg gir mer enn familien hans. Jeg vet at de ikke er så fryktelig rike, men samtidig virker det som om ungdommer får store pengegaver til stadighet. Tatt i betraktning at en fadder (med god råd) for et par dager siden spurte om 1000 var for lite som faddergave, og fikk til svar fra mange at det var en passe gave fra fadder (og ektefelle etter hva jeg forsto), tror jeg du bør legge deg lavere enn du selv har tenkt. Hadde jeg ikke vært prinsippiell motstander av pengegaver til bryllup og konfirmasjon, ville jeg gitt 500 eller 750. En varig ting i samme prisklasse er hva jeg selv ville kjøpt.
Lykkelitenen Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 I vår familie er 500 vanlig fra tantet og onkler og 1000 fra faddere og besteforeldre. Jeg skal i konfirmasjon til min søster og tenker å kjøpe en parfyme hun ønsket seg til 250 og gi en pengegave på enten 300-500 utenom, aavhengi av hva jeg får i lønn denne mnd.
liv Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Vi skal til onkelbarnet til samboeren og hun får gave for 1000.-
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Lurer også på dette. Skal i to konfirmasjoner i mai. Den ene til halvsøsteren min og den andre til datteren til halvbroren til samboeren min (lang forklaring!). Begge ønsker seg penger.
meli-melo Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 Mannen og jeg skal i konf. til min venninnes datter. Vi har tenkt å gi 1000 kr. Siden vi ikke er familie, er det ok? Det var noen som nevnte tidligere at venner ikke skal gi mer enn familie. Vi kjenner faktisk ingen av familien- kun mor og datter. Men vi vet at konfirmanten ønsker seg penger fordi hun vil kjøpe seg kamera av veldig bra kvalitet;-). Kan noen komme med innspill ASAP? Konfirmasjonen er søn. 8. mai!!!
Pastill Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 Mannen og jeg skal i konf. til min venninnes datter. Vi har tenkt å gi 1000 kr. Siden vi ikke er familie, er det ok? Det var noen som nevnte tidligere at venner ikke skal gi mer enn familie. Vi kjenner faktisk ingen av familien- kun mor og datter. Men vi vet at konfirmanten ønsker seg penger fordi hun vil kjøpe seg kamera av veldig bra kvalitet;-). Kan noen komme med innspill ASAP? Konfirmasjonen er søn. 8. mai!!! Synes du skal gi det du har lyst og råd til.
Compaq Skrevet 7. mai 2011 #12 Skrevet 7. mai 2011 1000 kr til noen man knapt kjenner og har kontakt med var mye, men selvfølgelig, om dere har råd og ønsker å gi den summen så er det ikke noe galt i det
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #13 Skrevet 7. mai 2011 Jeg synes 1000,- i konfirmasjonsgave er mye om man ikke er fadder/nær familie. Mannen min og jeg er invitert i konfirmasjonen til datteren til et vennepar (selskap med buffet og kaker), vi kommer til å gi 400kr i gave.
meli-melo Skrevet 8. mai 2011 #14 Skrevet 8. mai 2011 Vi ga 1000 kr og konfirmanten ble veldig glad!!! Synes det er det som er viktig. Siden vi var de eneste "ikke-familie" ble det kanskje ikke så overdrevet av oss, da alle de andre gavene fra besteforeldre, tanter, onkler, osv var faktisk store gaver: sølv, flybillett til utenlandsreise, dyre smykker, et maleri!!! Og gaven fra mor (min venninne) ble 10.000 kr!!! Da synes jeg vi holdt standarden vi òg:-). Takk for innspill !
Gjest Spinell Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 Vi ga 1000 kr og konfirmanten ble veldig glad!!! Synes det er det som er viktig. Næh! En femtenåring som får en tusenlapp fra folk hun har minimalt kontakt med blir glad! Beklager harselasen, men det burde da jammen være selvinnlysende! Bra dere lå på "rett" nivå, da. Hvilke svar en får kommer veldig an på hvordan en spør. Hadde du spurt "Er det for lite å gi 500 kroner når vi ikke kjenner konfirmanten?", så ville du garantert fått "Neeeeida, det er akkurat passe" til svar.
Bellamy Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 Vi skal i konfirmasjon til sambos søskenbarn, og vi gir vel 400kr. Men vi er da studenter, og har ikke så mye å rutte med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå