Gå til innhold

1 liter laktosefri lettmelk koster mer enn kr 30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foretrekker laktosefri lettmelk (melk der melkesukkeret er fjernet), og 1 l lett melk koster altså rundt kr 30+

Det er opprettet Facebookgrupper om den høye prisen:

http://www.facebook.com/group.php?gid=327719838896

http://www.facebook.com/group.php?gid=327719838896&v=wall

Jeg synes det er i overkant mye med neste kr 100 for 3 l lett-melk fra TINE. Hadde vært kjekt om det kom konkurranse!

Skulle også ønske at kaffebarene i Norge tilbød laktosefri lett-melk, isteden for soyalatte.

Noen meninger om dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler kun den laktosefrie melken, men med stramt matbudsjett ender det med at jeg sjeldent kjøper den pga. prisen. Synd, burde så absolutt fått i meg mer melk nå om dagen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikker ikke melk lenger, annet enn mandelmelk som jeg lager selv. Har ikke savnet melken i det hele tatt til tross for at jeg pleide å drikke 0,5l hver dag.

30kr er dyrt for en liter, men jeg hadde ikke gjort mer enn å si ifra til tine og deretter sluttet å kjøpe produktet.

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som olle tåler melkeproteinet, og har i alle år kjøpt soyamelk og havremelk. Koster det også...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Literprisen på melk er vel ikke høyere enn literprisen på øl? Skjønner ikke helt at folk syns det er så fælt å bruke penger på sunne ting mens det er greit å betale høye priser for sukker og alkohol og andre unødige produkter...

• Liker 4
Skrevet

Vel, kroppen min har allefall ikke det samme behovet for alkohol, søtsaker og andre ting som den har for melk med sine næringsstoffer. Jeg har ikke valgt å ikke tåle melkeprodukter.. Hadde hjulpet mye om jeg tålte den laktosereduserte melken, men tåler ikke den i matlaging en gang.

Jeg ønsker ikke unne meg en liter melk på lik linje som jeg unner meg en flaske vin og en godtepose en svært sjelden gang. Nå snakker jeg kun for meg selv, bare så det er klart.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker laktosefri lettmelk (melk der melkesukkeret er fjernet), og 1 l lett melk koster altså rundt kr 30+

Det er opprettet Facebookgrupper om den høye prisen:

http://www.facebook.com/group.php?gid=327719838896

http://www.facebook.com/group.php?gid=327719838896&v=wall

Jeg synes det er i overkant mye med neste kr 100 for 3 l lett-melk fra TINE. Hadde vært kjekt om det kom konkurranse!

Skulle også ønske at kaffebarene i Norge tilbød laktosefri lett-melk, isteden for soyalatte.

Noen meninger om dette?

En ting er at du foretrekker det,og ikke er nødt. Det er noen som må ha slik melk, og andre veldig fordyrende matvarer.En får støtte av nav til noe,men på langt nær nok.

Grunnen til at denne melken er dyr er det flere årsaker til. Mye er vel at det blir produsert lite,så er vel resten landbrukspolitikk,meierienes fortjeneste,og butikkenesnes fortjenetste. Selv med konkuranse på denne melken vil den ikke bli rimeligere

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Literprisen på melk er vel ikke høyere enn literprisen på øl? Skjønner ikke helt at folk syns det er så fælt å bruke penger på sunne ting mens det er greit å betale høye priser for sukker og alkohol og andre unødige produkter...

veldig gjennomtenkt svar.........herregud folk er helt på lavmål

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at du foretrekker det,og ikke er nødt. Det er noen som må ha slik melk, og andre veldig fordyrende matvarer.En får støtte av nav til noe,men på langt nær nok.

Grunnen til at denne melken er dyr er det flere årsaker til. Mye er vel at det blir produsert lite,så er vel resten landbrukspolitikk,meierienes fortjeneste,og butikkenesnes fortjenetste. Selv med konkuranse på denne melken vil den ikke bli rimeligere

Bare så det er sagt: Bonden som eier kua får ikke noe mer betalt for denne melka, så hvis dere mener at det er noen som tar seg for godt betalt for laktosefri melk, så får dere se til meieriet eller distribusjonsnettverket/matbutikkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

veldig gjennomtenkt svar.........herregud folk er helt på lavmål

Det var faktisk et vel gjennomtenkt svar. Folk syter og klager over at mat koster. I forhold til øvrige lønns- og kostnadsnivå er vel vi i Norge av de som bruker minst penger på mat. Det er greit å bruke penger på det meste, bare ikke på maten. En liter god juice koster vel også rundt 30 kroner, hvis det er så ille å sammenligne med literprisen på øl. Tror også at mennesker med intoleranser og allergier som gjør at de må ha et fordyrende kosthold kan trekke fra merkostnaden på skatten.

• Liker 2
Skrevet

Det koster mye å produsere denne melka. Grin så mye dere vil og lag så mange facegrupper dere klarer. Tine må dekke utgiftene sine, prisen kommer ikke til å gå ned.

• Liker 6
Skrevet

Det koster mye å produsere denne melka. Grin så mye dere vil og lag så mange facegrupper dere klarer. Tine må dekke utgiftene sine, prisen kommer ikke til å gå ned.

Riktig!

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som olle tåler melkeproteinet, og har i alle år kjøpt soyamelk og havremelk. Koster det også...

Hvorfor er dette,og laktosefri lettmelk så utrolig dyrt i Norge? Kan jo ikke handle i Sverig hver eneste uke.,..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare så det er sagt: Bonden som eier kua får ikke noe mer betalt for denne melka, så hvis dere mener at det er noen som tar seg for godt betalt for laktosefri melk, så får dere se til meieriet eller distribusjonsnettverket/matbutikkene.

Alle syns det er greit at norske meierier og butikker er så grådige?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette,og laktosefri lettmelk så utrolig dyrt i Norge? Kan jo ikke handle i Sverig hver eneste uke.,..

Både havremelk og laktosefri melk har en holdbarhet på flere måneder så det er absolutt ikke nødvendig å handle i Sverige hver uke.

AnonymBruker
Skrevet

Selv med konkuranse på denne melken vil den ikke bli rimeligere

Hva er det som forhindrer det?

AnonymBruker
Skrevet

La neg forklare for deg:

Melk er en dagligvare, et produkt det antas å forbrukes mye av, og det er sunt.

Øl er ikke i samme kategori...

Gjest Trolltausa
Skrevet

Hvis du bor relativt nærme svenskegrensen, og tar en "harry-tur" innimellom, er prisen på 1 l laktosefri melk i Sverige 15 kr.

Siden den laktosefri melken har så lang holdbarhet, kjøper jeg gjerne 10-15 liter om slenger når jeg er der.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo helt vilt å mye penger de skal ha for den å!! Pga den høye prisen kjøper jeg ikke ofte laktose fri melk. Synd men sant. Jeg har forresten laktoseintoleranse.

Skrevet

Alle syns det er greit at norske meierier og butikker er så grådige?

Hvorfor er de grådige? Hvilken kapitalavkastning har de? De produserer i et marked, hvis kapitalavkastningen er over forventet vil der nok stå mange parat til å allokkere kapitalen sin til denne type produksjon. Ettersom det ikke ser ut til at det er mange som står klar for etablering tenker jeg at markedet fungerer og prisene er riktig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...