Gå til innhold

Det er helt utrolig hva et budsjett kan gjøre for økonomien!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i lengre tid hatt en ganske ustabil økonomi, med mye bekymringer. Har fått litt postkasseskrekk, siden jeg ikke alltid har visst hva som har ventet.

For en måned siden satte jeg meg ned og tok skikkelig oppvask i økonomien. Jeg gikk gjennom nettbank og fant ut av alle utgifter vi har. Lagde deretter budsjett i excel for hver måned ut 2011, der jeg har ført opp alle inntekter, alle regningsutgifter og hvor mye vi har til overs til mat, drivstoff, klær osv hver måned.

Hver måned går en fast sum (gjennomsnitt av et års utgifter / 12, pluss 500 kroner ekstra) inn på regningskonto. Da vet jeg at jeg alltid har penger til regninger klart, og at pengene som står igjen på konto er penger som kan brukes. Har også opprettet e-faktura på det aller meste - da kan jeg enkelt betale regninger også fra telefonen.

Jeg har funnet ut at vi faktisk ikke har så dårlig økonomi som jeg trodde - jeg har bare hatt for liten kontroll. Nå vet jeg når de store regningene kommer, og setter av penger til disse på forhånd siden disse er innbakt i den månedlige regningssummen. Når vi får inn ekstra mye (skatt, feriepenger, overtid osv) settes alt over en viss sum inn på bufferkonto, som skal brukes til uforutsette utgifter. Vi har til og med muligheten til å spare 2000 kroner i måneden!

Jeg vil anbefale ALLE - enten økonomien er god eller dårlig - å bruke budsjett. Man får virkelig mye mer ro i sjelen av det! :-)

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vi også gjort - vi begynte når vi fant ut av vi var gravide - da måtte vi bare skjerpe oss og ikke bare kjøpe det vi ville.

Budsjettet viser at selv med kun en inntekt er vi gjeldsfri på et par år :) Og det er godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...