Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er vel post 200 av samme tema, men da jeg letet etter svar - fant jeg ikke det jeg hadde spm om, så fyrer løs her:

Jeg har fått meg sommerjobb på et dagsenter for demente. Noen som vet hvordan timelønna hos en assistent / miljøarbeider ligger på? Dette er kommunalt og det er kun dagarbeid, div ingen tillegg. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har 8 års ansiennitet fra butikkarbeid og bachelorgrad fra universitet (dessverre ikke relevant til jobben). Er 24år. Kan det ha noe å si? Jeg kan fortsatt telle med de 8årene fra butikkarbeid som ansiennitet vel?

Kan virke som noen dumme spm dette her, og noe pysete var jeg å spørre om timelønna på jobbintervjuet. My bad, men men..

Er det noen snille sjeler der ute som vet noe? :) Setter stor pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått meg sommerjobb på et dagsenter for demente.

Med fare for å stigmatisere: En person er ikke dement, men HAR demens. Derfor; du fått deg jobb på et dagsenter for PERSONER MED DEMENS.

Sikkert en kjempe fin jobb :jepp::jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å stigmatisere: En person er ikke dement, men HAR demens. Derfor; du fått deg jobb på et dagsenter for PERSONER MED DEMENS.

Ganske godt eksempel på at du kanskje ikke får uttelling for utdanningen din... Men vet ikke, kan du ikke spørre den nye sjefen din? Veldig vanlig å få vite lønnen sin :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person med astma, og er dermed en astmatiker - blir ikke det det samme?

Jeg er også en person med allergi - og er dermed en allergiker.

Forøvrig utrolig teit å svare på en tråd om lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Slik begrepsbruk er det stor uenighet om, og jeg mener derfor man kan velge å si "demente personer" med mindre man blir bedt om å la være av ledelsen der man arbeider.

AnonymBruker
Skrevet

Startlønn for assistenter i kommunen er på ca 126 kr timen.

Skrevet

Slik begrepsbruk er det stor uenighet om, og jeg mener derfor man kan velge å si "demente personer" med mindre man blir bedt om å la være av ledelsen der man arbeider.

Det finnes nok de som velger å omtale personen med demens for dement, personen med astma for astmatiker, personen med diabetes for diabetiker osv. Og så finnes det nok de som ikke gjør det. En må jo føle på det selv etter egne holdninger/verdier/etiske regler/normer. Er du f.eks sykepleier og omtaler en person med demens for dement, skurrer det kanskje litt på det etiske plan og hldninger for personer med denne sykdommen. Det er ikke en ukjent sak at det er stigmatiserende å omtale mennesker først og fremst for den sykdommen/tilstanden de har,fremfor å se hvert enkelt individ med den lidelsen de har, med sine opplevelser/oppfattninger om den.

Enhver får mene hva man vil, men jeg mener at i helsevesenet (spesiellt) er det ikke rom for å være uenig i bruken av slike begreper. Det er stigmatiserende å kalle en person med demens for dement!!!

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok de som velger å omtale personen med demens for dement, personen med astma for astmatiker, personen med diabetes for diabetiker osv. Og så finnes det nok de som ikke gjør det. En må jo føle på det selv etter egne holdninger/verdier/etiske regler/normer. Er du f.eks sykepleier og omtaler en person med demens for dement, skurrer det kanskje litt på det etiske plan og hldninger for personer med denne sykdommen. Det er ikke en ukjent sak at det er stigmatiserende å omtale mennesker først og fremst for den sykdommen/tilstanden de har,fremfor å se hvert enkelt individ med den lidelsen de har, med sine opplevelser/oppfattninger om den.

Enhver får mene hva man vil, men jeg mener at i helsevesenet (spesiellt) er det ikke rom for å være uenig i bruken av slike begreper. Det er stigmatiserende å kalle en person med demens for dement!!!

Deg om det. Vi er uenige.

Skrevet

Ahoi- visste ikke at det ville bli en diskusjon ut av ordet "dement" og bruken av det. Så lar den diskusjonen ligge, og takker anonymbruker for svaret :)

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...