Gå til innhold

Jeg bruker mer penger enn jeg har.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og bor fortsatt hjemme, men bruker alt for mye penger. Har også vært dum nok til å lage meg handlekonto og har mastercard.

Skylder nå moren min 15000

Ge money bank 10000

Mastercard 1500

Dette er kanskje ikke mye penger for andre, men ettersom jeg ikke jobber heltid, kommer jeg aldri asjur. Jeg har også telefonregning og har en tendens til å shoppe på faktura, har også en regning til på 5000..

Med en gang jeg får penger, bruker jeg de opp, som regel på klær. Det å shoppe gir meg noen timer med tilfredshet og jeg blir utrolig glad, der og da.. Før den dårlige samvittigheten slår inn. Jeg tenker konstant på hva jeg kan kjøpe meg og er veldig opptatt av mote. Nå har jeg til og med handlet i moren min sitt navn på nettet og gjort at hun fikk inkassokrav...

Jeg vet innerst inne at jeg burde stoppe å handle, men jeg klarer ikke! Hver gang jeg skal ut vil jeg ha nye klær og det er som regel hver helg. Selv om jeg har masse klær, og et lager på loftet med klær som ikke er for denne sesongen. Jeg er bekymret, da jeg skal flytte for meg selv til høsten og er redd jeg ikke kommer til å klare det..

Egentlig skal jeg begynne å studere, men lurer på om jeg burde tatt et friår til for å komme asjur, ved å jobbe og spare.. Noe jeg egentlig skulle gjort dette året...

Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

Skaff deg profesjonell hjelp og kontakt noen rådgivere. Dette kommer ikke til å bli bedre av seg selv. Det er noe psykisk bak det å shoppe og shoppe og aldri klare å stoppe, du er ikke alene om å ha det problemet.

Men du vet jo hva du MÅ gjøre, du må bare ta deg selv i nakkeskinnet.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal jeg gå for å få denne hjelpen?

AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg ville gjort er å ødelegge kredittkortet/kaste det. Rett og slett ikke bruke det mer, noensinne.

Har du søkt på studier til høsten? Har du muligheten til å bo hjemme mens du studerer? I såfall ville jeg brukt dette året (altså fra høsten av) til å begynne på studier, og fortsette med den jobben du har, i hvertfall ha en jobb. Dette + lån/stipend vil gjøre at du kan komme deg ajour ila. et år. Det kommer til å bli hardt, men du må jo nesten bare gjøre det. Og selvfølgelig FULLSTENDIG kjøpestopp på alt av ting du ikke MÅ ha.

• Liker 2
Skrevet

Klipp i stykker alt av kredtittkort! Med en gang!

Sett opp budsjett, og hold deg til det. Gjeld først; vær knall hard der. Få unna alt du kan, for det kommer ikke til å forsvinne av seg selv, og det koster deg skjorta!

Ta deg et år eller så med mål å bli kbitt all gjeld, trøsten er at selv om det er tøft mens det står på får du det langt lettere senere. Det er neppe gøy å grue seg til hver gang man skal ta inn posten for å se hvor mange brev det er med umerket avsender eller kredittselksaper.....eller hva?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt studier, men det er ikke noe jeg har VELDIG lyst til.. Jeg er veldig usikker og vurderer derfor å jobbe. Jeg orker ikke bo hjemme et år til, da tror jeg forholdet til familien blir helt ødelagt..

Kjøpestoppen er så vanskelig, jeg vet at jeg ikke burde, men jeg dras mot butikkene og vil jo være med på alt mulig... Jeg sitter med en dårlig følelse konstant og går inn på mors nettbank og betaler regninger.. Dette er helt forfærdellig..

Og det ene kredittkortet er ødelagt, egen vilje og det andre fører jeg over til egen konto og er nå på maks.. Så får ikke mer ut av det. I tillegg skylder jeg jobben 3000..

MEN jeg får tilbake 15000 på skatten og det hjelper.. Så får jeg bare prøve å komme asjur med dette her.. Jeg dropper hvertfal sydentur med venninner til sommeren og jobber i stedet!

Skrevet

Enig med AB over her; klipp i stykker kredittkortet .

Det mest aktueller rådet her er likevel: IKKE kjøp mer klær. :kjefte:

Et lån til mamma koster kanskje ikke så mye, et lån til GE kan koste deg dyrt. Tenk deg om; vil du at dine shoppingvaner nå skal føre til at du senere ikke får deg noe sted å bo, ikke få lån, ikke få råd til den aller minste luksus? For meg ser det nemlig ut som det så smått har begynt å rulle, og før du vet ord av det, har du virkelig ikke kontroll lenger.

Selv om det ikke virker sånn, er gjelden du har nå mye mer overkommelig enn hva den vil være om bare ett eller to år om du fortsetter på samme måte.

Jobb mer, spar penger, stopp å shoppe. :kaffekopp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg minner meg selv om de på luksusfellen og vil IKKE ende opp sånn. Har nå satt meg et mål om å ikke kjøpe et eneste plagg på en mnd.. Det skal jeg klare og da reiser jeg til spania.. Jeg skal også prøve så godt jeg kan å betale ned så mye som mulig. Problemet er at mor ikke vet om all gjelden og derfor blir illsint når hun ikke får tilbake sine penger.. Postkassen er min største skrekk!

Skrevet

Ta en ringerunde til der du skylder penger, få igang en dialog og en avtale om nedbetaling. Så blir postkasseskrekken mindre og gjelden minker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk sommeren på å bli kvitt all gjeld. Du har som jeg ser ca 30 000 i gjeld. Dette klarer du fint å bli kvitt. Du får igjen 15 000 på skatten? Disse pengene bør gå direkte til nedbetaling. Det samme gjelder evt feriepenger.

Skaff deg en sommerjobb, og jobb så mye som overhodet mulig. Sett av penger til det du MÅ (telefon, husleie hjemme osv). Resten betales direkte inn på lånene. Her må du bare ta en skikkelig oppvask, for når du blir student kan jeg love deg at det blir vanskeligere.

Når du skal begynne å studere bør du sette opp et budsjett, så du vet hva som er av regninger og hva som er igjen senere.

Klipp alle kredittkort. Send brev til alle tenkelige låneinstitusjoner om at du vil svarteliste deg selv - da gir de deg ikke forbrukslån og kredittkort. Ta det som en erfaring.

Lykke til :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og bor fortsatt hjemme, men bruker alt for mye penger. Har også vært dum nok til å lage meg handlekonto og har mastercard.

Skylder nå moren min 15000

Ge money bank 10000

Mastercard 1500

Dette er kanskje ikke mye penger for andre, men ettersom jeg ikke jobber heltid, kommer jeg aldri asjur. Jeg har også telefonregning og har en tendens til å shoppe på faktura, har også en regning til på 5000..

Med en gang jeg får penger, bruker jeg de opp, som regel på klær. Det å shoppe gir meg noen timer med tilfredshet og jeg blir utrolig glad, der og da.. Før den dårlige samvittigheten slår inn. Jeg tenker konstant på hva jeg kan kjøpe meg og er veldig opptatt av mote. Nå har jeg til og med handlet i moren min sitt navn på nettet og gjort at hun fikk inkassokrav...

Jeg vet innerst inne at jeg burde stoppe å handle, men jeg klarer ikke! Hver gang jeg skal ut vil jeg ha nye klær og det er som regel hver helg. Selv om jeg har masse klær, og et lager på loftet med klær som ikke er for denne sesongen. Jeg er bekymret, da jeg skal flytte for meg selv til høsten og er redd jeg ikke kommer til å klare det..

Egentlig skal jeg begynne å studere, men lurer på om jeg burde tatt et friår til for å komme asjur, ved å jobbe og spare.. Noe jeg egentlig skulle gjort dette året...

Noen som har opplevd det samme?

du oppgir ca 30.000 i gjeld. prøv å få hjelp til et lån på dette, slik at du får samlet dette. klattbet til firma og kort blir bare brannslukking. Betaler du lite hver mnd, så får du ikke bet ned på beløpet nesten. Høye renter er det der også.

Sett deg som mål og kun bet. gjeld. Et halvt år uten shopping

Skrevet

Bruk sommeren på å bli kvitt all gjeld. Du har som jeg ser ca 30 000 i gjeld. Dette klarer du fint å bli kvitt. Du får igjen 15 000 på skatten? Disse pengene bør gå direkte til nedbetaling. Det samme gjelder evt feriepenger.

Skaff deg en sommerjobb, og jobb så mye som overhodet mulig. Sett av penger til det du MÅ (telefon, husleie hjemme osv). Resten betales direkte inn på lånene. Her må du bare ta en skikkelig oppvask, for når du blir student kan jeg love deg at det blir vanskeligere.

Når du skal begynne å studere bør du sette opp et budsjett, så du vet hva som er av regninger og hva som er igjen senere.

Klipp alle kredittkort. Send brev til alle tenkelige låneinstitusjoner om at du vil svarteliste deg selv - da gir de deg ikke forbrukslån og kredittkort. Ta det som en erfaring.

Lykke til :-)

Her fikk du mange gode tips. Jeg har ett til å tilføye: IKKE REIS TIL SPANIA I SOMMER! Det vil si, ikke reis til Spania hvis du fortsatt har gjeld, og sliter med å kontrollere pengeforbruket. Jeg skjønner at å ikke kjøpe et eneste plagg på en måned er et stort skritt for deg, og det er ingenting galt i å belønne deg selv når du gjør såpass fremgang, men du kan ikke belønne pengesparing ved å bruke alle pengene du har spart allikevel!

Betal gjelden --> Spar penger til tur --> Reis til Spania når du har spart opp de pengene du trenger til turen og oppholdet.

Du må innse at du ikke har penger til ferie eller noe ekstra akkurat nå! Det at du bruker penger du ikke har, er hva som har satt deg i denne knipa in the first place!

Ønsker deg masse lykke til, og hvis du virkelig står på, og går inn for det, kan du være gjeldsfri i løpet av sommeren!

Masse lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har kommet mange gode råd over her, og mest sannsynlig kommer de fra personer med god kontroll over egen økonomi. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i den følelsen du sier du har etter å ha kjøpt noe. Jeg har dårlig økonomi, og sliter med at jeg bruker penger jeg egentlig ikke har på å kjøpe ting til barnet mitt, eller ta ham med på ting som koster penger. Når jeg ser hvor glad han blir forsvinner alle problemer der og da. Det er akkurat som et plaster på et ellers dypt sår. Jeg vet jeg ikke burde gjøre det, men det blir vel nesten som en slags rus. Det jeg har funnet ut er at jeg må prøve å oppnå denne gleden på måter som ikke koster penger. Pluss at jeg blir mer og mer innstilt på at vi en dag skal få et godt liv med masse penger, men da krever det litt disiplin nå.

Hvis du har det som meg fungerer kjøpslysten som en erstatning for noe annet som mangler/ikke fungerer i livet. Hvis du klarer å finne ut hva dette er, kan du komme langt hvis du klarer å endre på dette. :)

Håper dette var til litt hjelp, og lykke til! Du er ikke alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...